H heimlaga skrev:
Man äter middag mitt på dagen och eftermiddagsmat på eftermiddagen. Svårare än så är det inte..... utom för sörlänningar som har blandat ihop det.
Det är just i Skåne jag hört att de säger middag om det andra kallar lunch.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är just i Skåne jag hört att de säger middag om det andra kallar lunch.
Sörlänningar är väl folket från Örnsköldsvik och söderut.

H heimlaga skrev:
Sörlänningar är väl folket från Örnsköldsvik och söderut.
Må så vara men då inkluderar det ju även Skåne.,Om du inte tar omvägen norröver via Nordpolen och jordens baksida.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
P Pin skrev:
Må så vara men då inkluderar det ju även Skåne.,Om du inte tar omvägen norröver via Nordpolen och jordens baksida.
Jordens baksida..? Javisst, den är ju platt :)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jaha..... det är alltså där i mitten som de har blandat ihop begreppen medan vi som bor i norr och söder och öster har mattiderna på klart.

I Kalmartrakten, där jag växte upp, sa åtminstone alltid vi middag om det mål som inmundigades nån gång mellan kl 18 och 20, efter skola och arbete. Här på Österlen äts middag när solen står som högst på "himmelen", vilket jag ändå kan sympatisera med rent etymologiskt. På kvällen här nere äter man nog kvällsmaud eller naddamaud, beroende på hur sent det blir.

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jaha..... det är alltså där i mitten som de har blandat ihop begreppen medan vi som bor i norr och söder och öster har mattiderna på klart.
"på klart"???? :thinking:

H heimlaga skrev:
Man äter middag mitt på dagen och eftermiddagsmat på eftermiddagen. Svårare än så är det inte..... utom för sörlänningar som har blandat ihop det.
"eftermiddagsmat", använder ni verkligen det ordet i vardagstal? Det är ju fruktansvärt omständi....omständli...fan, jättejobbigt!

• Gilla
  • Haha
Robin Lindberg och 5 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
"eftermiddagsmat", använder ni verkligen det ordet i vardagstal? Det är ju fruktansvärt omständi....omständli...fan, jättejobbigt!
Uttalas "ettmäddasmaat" på österbottniska.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Tvättställ benämns mer och mer för handfat. Varifrån kommer den namnändringen, tro? Bättre blev det ju inte.

K Kurtivan skrev:
Tvättställ benämns mer och mer för handfat. Varifrån kommer den namnändringen, tro? Bättre blev det ju inte.
Handfatet är ju en del av tvättstället.

D Dilato skrev:
Handfatet är ju en del av tvättstället.
näe

Düsseldorff
K Kurtivan skrev:
näe
Jodå.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jodå.
vad menar ni då, att bad- duschrummet är själva tvättstället? Har de också bytt namn då, annars hittar ni bara på

K Kurtivan skrev:
vad menar ni då, att bad- duschrummet är själva tvättstället? Har de också bytt namn då, annars hittar ni bara på
Ställ (som stativ etc), inte ställe.

• Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.