H heimlaga skrev:
"Nästa friidaa" är den närmaste fredagen i framtiden. Klart och entydigt.
Fast sambon som är uppvuxen i Sverige säger att det inte är lika entydigt där.
Näe, och då kan man ju fråga sig om det alls är entydigt. :geek:

Jag misstänkte av sammanhanget att det skulle vara som du nu beskrev det, men för mig synes det som sagt konstigt. Men jag tror också att man i viss mån påverkas av närhet i tid. Om jag idag (onsdag) pratade om nästa fredag skulle ingen i min närhet tro annat än att jag menade fredagen om nio dagar. Om det istället varit en lördag som jag pratade om nästa fredag skulle jag kanske få en motfråga nu på fredag?, på vilken jag skulle svarat nekande. Så i verkligheten reder man nog ofta ut den typen sv missförstånd innan de uppstår.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Här kommer jag och stör, nu på nästa fredag förra veckan eller vad det nu var.

Men min sambo kläckte ur sig något som fick valnöten att vrida sig ut och in. Måste kolla om det är jag som har fel eller hon som har rätt. :p

Meningen det rör:
”Den som var i skogen senast får börja.”

Enligt min sambo får den personen börja vars skogsbesök var längst tillbaka i tiden relativt alla andra personer i sällskapet.
Jag säger att den som var i skogen närmast i tiden bakåt får börja.
Du har det inte lätt, du…

• Haha
pjgb
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du har rätt. Ta t.ex. meningen ”Senast vi sågs så bestämde vi att…”, det syftar ju på den tidpunkt närmast tillbaks i tiden då vi träffades.

Eller ta bara detta forum, och sök på ”Senaste inläggen”.
- Tack för senast!

pjgb pjgb skrev:
Här kommer jag och stör, nu på nästa fredag förra veckan eller vad det nu var.

Men min sambo kläckte ur sig något som fick valnöten att vrida sig ut och in. Måste kolla om det är jag som har fel eller hon som har rätt. :p

Meningen det rör:
”Den som var i skogen senast får börja.”

Enligt min sambo får den personen börja vars skogsbesök var längst tillbaka i tiden relativt alla andra personer i sällskapet.
Jag säger att den som var i skogen närmast i tiden bakåt får börja.
Du har mycket rättare än din sambo. :seenoevil:

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
Under gårdagkvällens Diamond tävling frågade jag min fru hur det går för Duplantis, svaret blev "han hoppade över 5,81". Och här kan det bli syftningsfel, hoppande han på höjden eller avstod han från att hoppa?

• Wow
ToRy
  • Laddar…
T ToRy skrev:
mycket rättare

:dizzy:

• Haha
ToRy
  • Laddar…
Tänkte om det var någon regional/dialektal grej.
Hon brukar nämna konstiga ord som ”durr”, ”lekare”, ”murk” m.m.
Och det finns ju konstigt folk som äter middag vid lunchtid.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Tänkte om det var någon regional/dialektal grej.
Hon brukar nämna konstiga ord som ”durr”, ”lekare”, ”murk” m.m.
Eller frokost till lunch :D

pjgb pjgb skrev:
Det finns ju ändå lite reson i att mid-dag är ’mitt på dagen’. Vi har ju även orden ”förmiddag” och ”eftermiddag”.
Vill man vara tydlig äter man kvällsmat.

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
På den tiden Sven "Plex" Pettersson kommenterade backhoppningen i Garmisch-Partenkirchen på Nyårsdagen brukade jag och några kompisar ha vadslagning huruvida "Plex" skulle starta sändningen med "Gomidda" eller "Gomidda, gomidda".

• Haha
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Middag stämde förr då man åt den mitt på dagen då det var som ljusast. Sen kom olika typer av artificiellt ljus och ställde till det, tex oljelampor och vaxljus, och gjorde att man kunde jobba då det tidigare var för mörkt. Sålunda behövde man äta senare och så började tiden för måltiden "middag" förskjutas.
Fritt ur minnet efter xxx, om det var en bok, en podd eller eller föreläsning om ämnet minns jag inte men något var det.

Sambons familj säger fortfarande middag om det övriga oftast kallar lunch och gör stor poäng av det.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Är det inte lite bonnigt att kalla lunchen för middag?

• Gilla
reez
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja, på det bra sättet :cool:

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte, det tillhör vad det betydde tidigare.

Man äter middag mitt på dagen och eftermiddagsmat på eftermiddagen. Svårare än så är det inte..... utom för sörlänningar som har blandat ihop det.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.