189 039 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Näe, och då kan man ju fråga sig om det alls är entydigt.H heimlaga skrev:
Jag misstänkte av sammanhanget att det skulle vara som du nu beskrev det, men för mig synes det som sagt konstigt. Men jag tror också att man i viss mån påverkas av närhet i tid. Om jag idag (onsdag) pratade om nästa fredag skulle ingen i min närhet tro annat än att jag menade fredagen om nio dagar. Om det istället varit en lördag som jag pratade om nästa fredag skulle jag kanske få en motfråga nu på fredag?, på vilken jag skulle svarat nekande. Så i verkligheten reder man nog ofta ut den typen sv missförstånd innan de uppstår.
Du har det inte lätt, du…pjgb skrev:
Här kommer jag och stör, nu på nästa fredag förra veckan eller vad det nu var.
Men min sambo kläckte ur sig något som fick valnöten att vrida sig ut och in. Måste kolla om det är jag som har fel eller hon som har rätt.
Meningen det rör:
”Den som var i skogen senast får börja.”
Enligt min sambo får den personen börja vars skogsbesök var längst tillbaka i tiden relativt alla andra personer i sällskapet.
Jag säger att den som var i skogen närmast i tiden bakåt får börja.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Du har mycket rättare än din sambo.pjgb skrev:
Här kommer jag och stör, nu på nästa fredag förra veckan eller vad det nu var.
Men min sambo kläckte ur sig något som fick valnöten att vrida sig ut och in. Måste kolla om det är jag som har fel eller hon som har rätt.
Meningen det rör:
”Den som var i skogen senast får börja.”
Enligt min sambo får den personen börja vars skogsbesök var längst tillbaka i tiden relativt alla andra personer i sällskapet.
Jag säger att den som var i skogen närmast i tiden bakåt får börja.
Under gårdagkvällens Diamond tävling frågade jag min fru hur det går för Duplantis, svaret blev "han hoppade över 5,81". Och här kan det bli syftningsfel, hoppande han på höjden eller avstod han från att hoppa?
På den tiden Sven "Plex" Pettersson kommenterade backhoppningen i Garmisch-Partenkirchen på Nyårsdagen brukade jag och några kompisar ha vadslagning huruvida "Plex" skulle starta sändningen med "Gomidda" eller "Gomidda, gomidda".
Middag stämde förr då man åt den mitt på dagen då det var som ljusast. Sen kom olika typer av artificiellt ljus och ställde till det, tex oljelampor och vaxljus, och gjorde att man kunde jobba då det tidigare var för mörkt. Sålunda behövde man äta senare och så började tiden för måltiden "middag" förskjutas.
Fritt ur minnet efter xxx, om det var en bok, en podd eller eller föreläsning om ämnet minns jag inte men något var det.
Sambons familj säger fortfarande middag om det övriga oftast kallar lunch och gör stor poäng av det.
Fritt ur minnet efter xxx, om det var en bok, en podd eller eller föreläsning om ämnet minns jag inte men något var det.
Sambons familj säger fortfarande middag om det övriga oftast kallar lunch och gör stor poäng av det.