Mikael_L
Jag känner mig stolt över att bidra med så mycket näring till tråden.
Ska se om jag kan komma på något mer. :cool:

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har börjat testa här på BH sedan några dagar tillbaka och det var svårare än jag trodde. Får se om det tar sig, men än faller det sig inte naturligt.

En oväntad fråga uppstod snabbt: ska man göra det fullt ut, även när de är bestämd artikel och inte personligt pronomen? Alltså dom gamla husen, inte bara husen var gamla, dom var nog över 200 år. Det hade jag inte tänkt på, och det skär verkligen i mina öron. Jag antar att mina de i den funktionen ryker dom med.

Annars är min starkaste initiala reaktion att jag inte skriver så mycket de och dem (eller dom nu då) som jag trodde. Och att det lätt slinker med ett de fortfarande, men att jag har bättre pli på mina dem. Som något av en språksnobb är jag också lite orolig att jag ska glömma hur man skriver ”rätt”. Men det är väl rätt åt mig i så fall.

Ja, hela det här inlägget är ett stort självförhärligande om hur språkligt progressiv jag är. Blandat med fem procent självförakt. :giggle:
Jag har fått ett återfall, eller flera om jag ska vara ärlig. Att aktivt skriva dom har inte varit några problem, mer än som bestämd artikel vilket jag reflekterat särskilt kring. Men när det går några dagar eller mer utan att jag aktivt tänker på det är vanan med de och dem tillbaka.

Detta gör att jag tror att det kommer vara svårt att hålla olika stilar i olika texttyper; jag vet att jag skriver lite högtravande – med en massa satsstaplande och skiljetecken om inte annat – även när ett rakare språk vore motiverat. Det får mig att tro att det här med att hålla olika stilar i olika sammanhang inte är för mig. Jag ska dock försöka, att det tar mer än halvannan månad att få något att sätta sig får jag väl leva med.

Fick en funderare nu på morgonen hur vi använder andra ord där vi redan har tillräckligt bra ord
Populärt är "man cave", för mig det som man kallat hobbyrum.
Efter ett arbetsliv i data/IT branschen har jag försökt vara selektiv och hålla mig till svenska ord när det inte leder till missförstånd.
Sedan har vi även börjat förstärka med dubbla ord, det räcker inte med att säga "gissa" utan det ska vara "killgissa", som obstinat använder jag därför ordet "anta" istället.
Däremot har jag fått lära mig nya ord som användes tidigare för att förstå vad som skrivs när man släktforskar eller letar i historiska dokument. Däremot använder jag dem inte i det dagliga livet.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fick en funderare nu på morgonen hur vi använder andra ord där vi redan har tillräckligt bra ord
Populärt är "man cave", för mig det som man kallat hobbyrum.
Efter ett arbetsliv i data/IT branschen har jag försökt vara selektiv och hålla mig till svenska ord när det inte leder till missförstånd.
Sedan har vi även börjat förstärka med dubbla ord, det räcker inte med att säga "gissa" utan det ska vara "killgissa", som obstinat använder jag därför ordet "anta" istället.
Däremot har jag fått lära mig nya ord som användes tidigare för att förstå vad som skrivs när man släktforskar eller letar i historiska dokument. Däremot använder jag dem inte i det dagliga livet.
Försöker använda gränssnitt istället för interface, exempelvis, men det är kämpigt i en omgivning som aldrig använder svenska uttryck i sådana här samanhang.

"Killgissa" är ett politiskt/idédrivet ord som inte är en förstärkning utan ett sätt att försöka påverka hur vi tänker. Använder man det ordet som man så har man gett upp. Samma sak med andra vidriga uttryck som "mansplaining" och "manspreading". Rent feministiskt agendasättande.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
Använder inget annat än gränssnitt oberoende om det gäller fysiska, programvara, etc.
De sista två du skriver har jag inte hört tidigare, men jag undviker lyssna på personer som frekvent använder modeord och klyschor. Kanske missar jag något men är inte ledsen för det:cool:

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
”Killgissa" är ett politiskt/idédrivet ord som inte är en förstärkning utan ett sätt att försöka påverka hur vi tänker. Använder man det ordet som man så har man gett upp. Samma sak med andra vidriga uttryck som "mansplaining" och "manspreading". Rent feministiskt agendasättande.
Eller så skaffar man lite distans till sig själv och tar det inte på så stort allvar.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Eller så skaffar man lite distans till sig själv och tar det inte på så stort allvar.
Du inser inte att det finns en tanke bakom de orden? Distans till mig själv har jag tonvis av men jag gillar inte ändamålsglidningar och agendasättande språkbruk.

Jodå, det inser jag. Jag tar dock inte extremister på så stort allvar heller, oavsett deras bevekelsegrunder. Själv ser jag det som underhållande att samma personer som på feministisk grund hittar på såna här ord i nästa andetag menar att det inte är någon skillnad på kvinnor och män.

Men killgissa är fyndigt, och ett utlopp att många av oss män kan låta väldigt övertygade även när vi inte vet. Jag kan även killeta efter det ena och andra utan framgång. Att bejaka den typen av könsmässiga skillnader lär knappast bidra till något samhällsomstörtande.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag försöker nyansera mitt ordval där det är tillrådligt, svärsonen brukar ibland fråga vad ordet betyder;)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker orden "killgissa" och "mansplaina" är fyndiga och har verkligen sin plats för att beskriva fenomen som åtminstone jag själv ser (och även att jag själv har), och därmed blir det synligt och kan börja förändras.
Jag känner inte att jag behöver bli upprörd över att ha blivit avslöjad :rofl:.

Det är ju dessutom väldigt snälla epitet jämfört med t.ex "batikhäxa" eller "hönsmamma".
Jag har även känslan att de epitet män delar ut till kvinnor generellt är värre, särskilt när vi sjunker ner till nästa nivå nedåt, det är bara att läsa lite på Flashback så ser man.

I övrigt finns det gott om fyndiga påhittade uttryck som är helt könsneutrala men sååå perfekta, just nu tänker jag på "villhöver", som florerar på forumet.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
engs
Precis, det är bästa sättet att desarmera ords betydelse, rycka på axlarna eller lägga beslag på de, dvs om gruppen ordet syftar på använder det själv, helst med glimten i ögat.

Något många grupper i samhället borde bli bättre på kan jag tycka. Istället för att bli kränkta av ett ord eller andra symboliska saker.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Använder inget annat än gränssnitt oberoende om det gäller fysiska, programvara, etc.
De sista två du skriver har jag inte hört tidigare, men jag undviker lyssna på personer som frekvent använder modeord och klyschor. Kanske missar jag något men är inte ledsen för det:cool:
"Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär"
:rofl:

Rekommenderas när tålamodet tryter.
Bokomslag för "Svensk Floskelordbok" av Fredrik Kullberg, med ämnen om jargong och plattityder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker orden "killgissa" och "mansplaina" är fyndiga och har verkligen sin plats för att beskriva fenomen som åtminstone jag själv ser (och även att jag själv har), och därmed blir det synligt och kan börja förändras.
Jag känner inte att jag behöver bli upprörd över att ha blivit avslöjad :rofl:.

Det är ju dessutom väldigt snälla epitet jämfört med t.ex "batikhäxa" eller "hönsmamma".
Jag har även känslan att de epitet män delar ut till kvinnor generellt är värre, särskilt när vi sjunker ner till nästa nivå nedåt, det är bara att läsa lite på Flashback så ser man.

I övrigt finns det gott om fyndiga påhittade uttryck som är helt könsneutrala men sååå perfekta, just nu tänker jag på "villhöver", som florerar på forumet.
Men skillnaden är att om du använder batikhäxa eller liknande i offentligheten blir du hängd, samma sak om du skulle köra med tjejgissa eller womansplaina. Det är enkelriktat och med en agenda. Det kan vara så att man inte vill se det i det perspektivet men det är så det är.

Det är inte att jag tar åt mig, eller blir avslöjad, utan det är fenomenet att använda orden på det här sättet som stör mig.

V videopac skrev:
Det är inte att jag tar åt mig, eller blir avslöjad, utan det är fenomenet att använda orden på det här sättet som stör mig.
På vilket sätt? Att belysa samhällsproblem?

"Killgissa" är ju ett fullständigt lysande begrepp och ytterst pricksäkert. 8 personer sitter runt ett fikabord, 4 kvinnor och 4 män. Någon kläcker ur sig frågan "Hur mycket regnar det på ett år?", "Hur snabb är en flodhäst egentligen?" eller "Vad kostar ett kilo stål?".

Det kommer smattra med förslag från den manliga planhalvan, inte sällan med en tvärsäker attityd (jag själv är fenomenal på detta). Samtidigt skruvar kvinnorna på sig med ett "....tja.. jag vet faktiskt inte."

Edit: Det är klart du tar åt dig. Det är ingen som tror något annat.

• Gilla
  • Arg
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.