Dan1891 Dan1891 skrev:
Och det vill man ju inte! Finska är ju det fulaste hemskaste språk jag vet! (nu kommer jag få mycket skit här, men jag står för det!)
Du har troligen aldrig hört en riktig finsk svordoms-ramsa.
Det är som musik för öronen

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Dataspel istället för datorspel.. de har till och med döpt branchorganisationen till dataspelsbraschen nu. Antagligen för att de inte förstår skillnanden på data och dator ens.
Det är något lättare att uttala bokstavsövergången i dataspel än datorspel vilket kan vara en del i förklaringen.
Tre eller fyra konsonanter i rad är ganska krångligt.

Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Eller för att betydelsen glidit och där inte längre är någon skillnad.
Fast data har definitivt en annan betydelse än dator

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Eller för att betydelsen glidit och där inte längre är någon skillnad.
Redan när jag var liten, var "det går inte att ändra på, det ligger på data" lite av en standardursäkt från ADB-personal. Min mor brukade himla med ögonen och tycka att det borde väl vara tvärtom.

Dator hette för övrigt datamaskin, så dataspel är väl mer en anakronism än en glidning

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Då skulle det ju vara datamaskinspel... En dator är en maskin som bearbetar data. Data är information.

A ajn82 skrev:
Då skulle det ju vara datamaskinspel... En dator är en maskin som bearbetar data. Data är information.
En data bearbetar information :-)

Så länge vi inte glider över till att använda "computern" och "computerspel" är jag glad.

• Gilla
reez
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
...Data är information.
Data blir information när den har innebörd och mening för en mottagare. Så man brukar skilja på dessa begrepp.

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
S sunqan skrev:
En data bearbetar information :)
Så illa har jag som tur är inte hört någon missbruka språket hittills, men i förebyggande syfte får jag då påpeka att i singular är det datum :p

• Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Data blir information när den har innebörd och mening för en mottagare. Så man brukar skilja på dessa begrepp.
Jag med, men i det här sammanhanget tycker jag det var det lättaste sättet att förmedla skillnaden mellan dator och data

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
"Man brukar" är och har alltid varit nåt man brukar ta till när man inser att man inte har ett bättre argument.
Jag är väl medveten om hur begreppen pch orden i "datorvärlden" förändrats över tid sen 60-talet i alla fall. ADB är ett ord som få känner till idag.
Om det ska vara datorspel eller dataspel är inte självklart. Redan på sjuttitalet pratades det om datorer och datateknik.

Språket utvecklas och förändras. Detta sker sälkan i en rät linje, och ibland går man omedvetet tillbaks till ett äldre språkbruk. Vi som varit med under större delen av förändringsprocessen inom ett visst område både förfasas och förtjusas av vändningarna, ibland farvar nan, ibland gråter man.
Och det danska "computerspil" ger mig en lätt känska av kräks i munnen...

Men det finns värre saker - varför fick man för sig att gå över från att använda imperfekt till att använda preteritum? Det känns som att det är som gjort för att föräldrar och far/morföräldrar inte enkelt ska kunna hjälpa barn/barnbarn med läxorna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så blir det denna och domma, och då får vi förstås alla överväga att gå och skjuta oss på grund av språkets förflackning.
Skjuta sig är att ta i, tycker jag. Muttra mellan tänderna är lagom svenskt beteende.
I Gävleborgs län har jag hört sägas saker i stil med "dom är dum i huvudet", men jag tvivlar på att det blir rikssvenska ens på längre sikt.

Ser vi en långsam återgång till det icke standardiserade svenska språket, som vi har haft historiskt?

A ajn82 skrev:
Dataspel istället för datorspel.. de har till och med döpt branchorganisationen till dataspelsbraschen nu. Antagligen för att de inte förstår skillnanden på data och dator ens.
Mer sannolikt för att de inte bryr sig.

Det är Datans fel, när man menar Datorns. Har sett det väldigt ofta.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ser vi en långsam återgång till det icke standardiserade svenska språket, som vi har haft historiskt?
Nej, det tror jag inte, men väl en uppvärdering av dialekterna. Långsiktigt tror jag dock på mer likriktning pga. riksmedier och lättheten att kommunicera över stora avstånd.

S sunqan skrev:
Så länge vi inte glider över till att använda "computern" och "computerspel" är jag glad.
Det kommer nog. De flesta säger redan ”printer” och ”printa” istället för ”skrivare” och ”skriva ut”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.