B b8q skrev:
Det kommer nog. De flesta säger redan ”printer” och ”printa” istället för ”skrivare” och ”skriva ut”.
Va!?!? Finns det fortfarande folk som skriver ut saker???
Eller, jo förstås :-) glömde nymodigheten 3d-skrivare...

S sunqan skrev:
Va!?!? Finns det fortfarande folk som skriver ut saker???
Eller, jo förstås :) glömde nymodigheten 3d-skrivare...
Vad SKRIVER en 3d-skrivare?:thinking:

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast data har definitivt en annan betydelse än dator
A ajn82 skrev:
Fast data har definitivt en annan betydelse än dator
Visst. Men hur uttalar man spel på dator? Troligen dataspel oftare än datorspel som är bökigare att uttala. Mkt möjligt att man därför valt att stava som det låter och inte enligt ursprunglig betydelse. Som de och dom...

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dom som bestämd artikel
Jag har som sagt börjat skriva dom här istället för de och dem. Ibland glömmer jag bort mig och får återfall, men försöker då rätta mig. Det är ju ändå ett experiment.

Följande mening skulle därför ”rättas”:
”Om jag som gående ska korsa en cykelbana och stannar framför den kommer de flesta cyklister att strunta i mig trots att de ser mig och vet att jag har företräde.”

”de flesta cyklister” är alltså problemet, det blir i mina ögon konstigt att skriva dom där, i synnerhet kombinerat med cyklister i obestämd form. Det borde ju inte vara någon skillnad, men för mig blev det det. Och då jag inte var bekväm med att byta mot ”dom flesta cyklisterna” heller, då det är mindre abstrakt, blev det ”flertalet cyklister” istället.

Det är lustigt vad hjärnan spelar en för spratt. Jag kan säga det jag inte vill skriva, men det hjälps inte, i skrift känns det fel. Vi får se om jag kommer över det, går tillbaka till att skriva de/dem eller börjar skilja på de som bestämd artikel och dom som personligt pronomen.

Det gäller att ta de viktiga fajterna med sig själv! ;):geek:
Japp, där satt den !!
Hela problembilden, av en delmängd av problemen ... :rofl:

Jag är nära dig här. När jag skriver mer viktiga texter, rapporter, jobbansökningar, CV och sånt, då får jag inte tillåta mig att vara slarvig.
Men här på forumet odlar jag helt klart en talspråks-stil, och använder alltså mycket "dom".
Men ibland går det helt enkelt inte att vara konsekvent, du gjorde ett lysande exempel.
Någonstans går gränsen där man hellre gör självmord än misshandlar språket en grad till. :rofl: :crysmile: :cool:

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det som hästen har på huvudet.
Ja ällär på nakkän

a.o.f a.o.f skrev:
Kollade uttalet med [länk] och där låter häst som häst.
Man kan kalla en spadä för en spadä

M MagHam skrev:
Det är något lättare att uttala bokstavsövergången i dataspel än datorspel vilket kan vara en del i förklaringen.
Tre eller fyra konsonanter i rad är ganska krångligt.
Mankanköraliteihopaskrivningarox
ällär sär skrivning ar
pittserior brukar vara bra på dät.
Kjött bullar

Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, där satt den !!
Hela problembilden, av en delmängd av problemen ... :rofl:

Jag är nära dig här. När jag skriver mer viktiga texter, rapporter, jobbansökningar, CV och sånt, då får jag inte tillåta mig att vara slarvig.
Men här på forumet odlar jag helt klart en talspråks-stil, och använder alltså mycket "dom".
Men ibland går det helt enkelt inte att vara konsekvent, du gjorde ett lysande exempel.
Någonstans går gränsen där man hellre gör självmord än misshandlar språket en grad till. :rofl: :crysmile: :cool:
"Begår självmord" heter det väl ändå?

a.o.f a.o.f skrev:
Kollade uttalet med [länk] och där låter häst som häst.
Jag kom att tala med en bekant om det. I Kvevlax Storbyn heter det hest och i Överbyn häst. Sedan storskiftet på 30-talet har storbyggar och överbyggar kommit att bo blandade om varandra hur som helst så i min generation börjar det flyta ihop men där fanns det i alla fall en dialektgräns rakt igenom en by. Avståndet mellan de två bydelarna är ett par hundra meter.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Mikael_L
V videopac skrev:
"Begår självmord" heter det väl ändå?
I denna tråd är den kommentaren OK, ja t.o.m passande, ontopic helt enkelt! :cool:

• Gilla
  • Älska
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I denna tråd är den kommentaren OK, ja t.o.m passande, ontopic helt enkelt! :cool:
Dessutom en extra passande kommentar till just den kommentaren. Själv hade jag nog förväntat mig att han skulle ta självmord, det har ju varit det vanligaste sättet att misshandla uttrycket begå självmord de senaste åren.
Får se om Göra Självmord är det nya svarta.

S sunqan skrev:
Dessutom en extra passande kommentar till just den kommentaren. Själv hade jag nog förväntat mig att han skulle ta självmord, det har ju varit det vanligaste sättet att misshandla uttrycket begå självmord de senaste åren.
Annars gillar jag uttrycket ”begå livet av sig”. ;)

• Wow
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Det är det nog, i dubbel bemärkelse.

• Haha
sunqan
  • Laddar…
j.erkers
Eller så kan man taga sig av daga.

j.erkers j.erkers skrev:
Eller så kan man taga sig av daga.
Inte göra sig av daga?

• Haha
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.