173 132 läst ·
2 454 svar
173k läst
2,5k svar
Svenska språket
Det värsta exemplet på skolornas bristande roll som bärare av det svenska språket tycker jag är reklamen i kollektivtrafiken för både gymnasieskolor och yrkesskolor. Jag vet inte hur många gånger jag har varit nära hjärnblödning på morgonen. Förvisso är det med största sannolikhet reklambyråer som har formgivit och skrivit texterna, men att varken dessa eller skolorna reagerar över misshandeln av ord och bokstäver är oerhört provocerande.
Men jag ska poängtera att jag inte är motståndare till utveckling av språket. Själv håller jag det inte särskilt nya men ovanliga ordet färst varmt om hjärtat, och försöker att sprida dess användning vid första bästa tillfälle.
Men jag ska poängtera att jag inte är motståndare till utveckling av språket. Själv håller jag det inte särskilt nya men ovanliga ordet färst varmt om hjärtat, och försöker att sprida dess användning vid första bästa tillfälle.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Sambon sade att jag inte fick använda ordet "ronk" då vi hade besök från sverige. På min dialekt kan man utan problem säga "pråov ronk hande pårrin å skoåd åm he ji na ii an".V Ville_Vessla skrev:Haha, P4 Jämtland med sisådär pålästa programledare tog igår upp just detta ord "omkullrunkeligt" de/dem eller dom kunde inte ens uttala ordet och tydligen aldrig hört det tidigare på ämnet "Skicka in ord som ni tycker borde strykas ur det svenska språket". Själv gillar jag det ordet och tänker alltid på Jan Guillou när jag hör det.
"gunga den där dunken och se om det är någonting i den"
Det tycker jag inte är något problem även om det på svenska stavas med "u". Och "runka" betyder väl egentligen just "skaka" även om det också används i betydelsen "röra, rucka, rubba". Att det i modern tid även fått en annan betydelse tycker jag inte du ska behöva ta hänsyn till.H heimlaga skrev:
Finns ju orden "sumprunkare" (= person, som skakar fisksumpar för att få in friskt vatten ) och "oomkullrunkeligt" ( när något är "tvärsäkert" ).jac skrev: