Äntligen en tråd där jag får gnälla över hur allt fler i dagens samhälle uttalar ordet egentligen. Trenden just nu verkar vara att man säger något i stil med "ejentjejen". :mad:

A
Det värsta exemplet på skolornas bristande roll som bärare av det svenska språket tycker jag är reklamen i kollektivtrafiken för både gymnasieskolor och yrkesskolor. Jag vet inte hur många gånger jag har varit nära hjärnblödning på morgonen. Förvisso är det med största sannolikhet reklambyråer som har formgivit och skrivit texterna, men att varken dessa eller skolorna reagerar över misshandeln av ord och bokstäver är oerhört provocerande.

Men jag ska poängtera att jag inte är motståndare till utveckling av språket. Själv håller jag det inte särskilt nya men ovanliga ordet färst varmt om hjärtat, och försöker att sprida dess användning vid första bästa tillfälle.

• Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Syftningsfel kan drabba även den bäste...

[bild]
Jag gillar att där är två!

• Gilla
jac
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Haha, P4 Jämtland med sisådär pålästa programledare tog igår upp just detta ord "omkullrunkeligt" de/dem eller dom kunde inte ens uttala ordet och tydligen aldrig hört det tidigare på ämnet "Skicka in ord som ni tycker borde strykas ur det svenska språket". Själv gillar jag det ordet och tänker alltid på Jan Guillou när jag hör det.
Sambon sade att jag inte fick använda ordet "ronk" då vi hade besök från sverige. På min dialekt kan man utan problem säga "pråov ronk hande pårrin å skoåd åm he ji na ii an".
"gunga den där dunken och se om det är någonting i den"

• Gilla
hsd och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gillar att där är två!
Jag fick titta en gång till innan jag noterade det. Det är även imponerande att lyckas stava fel på ett ord med endast två bokstäver (här ska "Ej" skrivas "ej" eftersom det står mitt i en mening).

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:

[bild]
Lite OT, men de fick hitta på nya varianter av ett par skyltar när de byggde om korsningen där man åker ner till denna skylt:
Rg7m6ZwKDo7IWenrCBE0h4bDTtRBrDfLFS5O7FyOQX5Ivp6dgJ2K4C-hSMR3hs79dkJagEnoyeOcMwE2VXyIK8PcXqMo0fKcyTN13RK8ft_KhO10cn14Ll5pW6-z0ULHHUEtS7Oip27Siq_x43hm9pjmYe5nuNY93El9QuwcJ-E4zV9XRAaa5nXt_1pw-P3vLqPPqkdBR_Ghb7tfvFIKX2rHLn91JMLw7CbGQfg539iSZGGG-l9SvD0XhWrRwltA6esK0GHiMwt5h1DFskeoFqwZ0aDQ6YO-Izp3Zdov-xsW5UtciWvDMMtKwlR9lx_XdiaMEa7Sgb1fUkDR0e10QgsF5tof-2oKDv1fcKz-cw2xY_orC9E9_xDk45bMDMSl8nvJP6kqyBx1WR8MXLNKxX52_z6PWZgJtiUgUVqElS-D--gGKDm2EaadAzuZ-UxcvoEL_GH0YSpkTF2mX71q1ijriB25dQ6CC9lUKfgiBeWSZQE6-lopwNSbC9JdG0y0zZW4l7WViz8WxKL7HNhJhvWazYvpVDRkGtaUHh4HcqIZ3f1Q5OUk2Bta_nJSpfndA8Lu6QcXbnm_I_2Lkv5cAYsUx02BAd7xovT4suumXZK_Y9SdvZueO6l3eDduqneXFlezhPnwl5Xlz8zqP8kVG-hH-5aBMOFJjrUkGgMsVrixXerTuUM3K7n-=w687-h916-no
PevnuAecMjQm4vgDiFEYx0K-0FVzJsnW6msI09yY24igZkTBz-s9Xa58h69LR0djKQlVN5o5gpYLeuNbTVsmy0jF06HYVBAXj0AVuj5Jj6vyNrsgkKZbg0NeJ8uj4UDHsyUGSASMu7kdXhdLvO-8T9NDYVUSwrtFENRD9OyTKM2UiMybp1ilk-XXyjCzmJNBuYCNPEbhnNx2djrgK3YLzSxefVDNDFFyxyr0A5cYnykVmp2C_f3iQpuz791nz4f6WzruFpkbeFGTophktUhpog0etxJbaJ0du7xJVFOcCADRikr4whvBERnzlaGOJg3ifLxTmTprKaVEREznEvAYmBWS1tIoIJ_fZfS6PyIfOi3hAIHxkcvTIfm87ZhKBHK8xaVVCXukhkZjQ5q8WqnJZEuhzDiIkwt49WOnbIayM_D7ZOG4MgoJ7PfXM72_4ZnMhBeRkCyaE5wFccCoBzOBcH0-dCwswe9V3uyKI-GWfAYInu133qP3m9yikH88fpqi6qA2sjWGj5cBt4cZz9oekyXvwPule-MPeKsrLHlqFslkaD2B7kQbmmhQPhM0uO815AAy5wpQ3vLSlg0oHozokJemNVCso4OShBGUFfuZ81uV-nkWxw-fF76C-grBUVEdpqBPZkECqjU-6hXjczMljKrbfiG64vTmWfhxbM5Oi2GStnR2LbSzC-Iv=w687-h916-no

• Haha
  • Wow
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Syftningsfel? Det blir ju omöjligt att få plats med förbrukade badgäster om tunnan fylls med hushållssopor. Sålunda ett synnerligen adekvat förbud!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Sambon sade att jag inte fick använda ordet "ronk" då vi hade besök från sverige.
Det tycker jag inte är något problem även om det på svenska stavas med "u". Och "runka" betyder väl egentligen just "skaka" även om det också används i betydelsen "röra, rucka, rubba". Att det i modern tid även fått en annan betydelse tycker jag inte du ska behöva ta hänsyn till.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Lite OT, men de fick hitta på nya varianter av ett par skyltar när de byggde om korsningen där man åker ner till denna skylt:
Ett typexempel på när man skapar mer förvirring än förklaring trots att man har gjort formellt rätt.

Ungefär som den här:

Skylt med skadad text "All affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Pen och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ungefär som den här:
Den där finns väl ändå inte i den verkliga världen utanför Photoshop?

Troligen inte, men den skulle behövas ibland.

Gammelnörden
Emma242 skrev:
Det som stör mig mest är att jag allt oftare har svårare att förstå vad folk menar. Framförallt i sociala medier så verkar allt fler bara hamra slumpmässigt på tangentbordet, och resultatet blir obegripliga meningar med märkliga syftningar.
Lägg till dyslexi, rättstavningsprogram och ett kattfilter så det blir humor istället.:crysmile:
Tecknad bild av ett får med textballonger som säger "NO".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jac jac skrev:
Det tycker jag inte är något problem även om det på svenska stavas med "u". Och "runka" betyder väl egentligen just "skaka" även om det också används i betydelsen "röra, rucka, rubba". Att det i modern tid även fått en annan betydelse tycker jag inte du ska behöva ta hänsyn till.
Finns ju orden "sumprunkare" (= person, som skakar fisksumpar för att få in friskt vatten ) och "oomkullrunkeligt" ( när något är "tvärsäkert" ).

Apropå modeord. Är det bara jag som retar mig på att allt ska vara så förbannat transparent numera?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det bara jag som retar mig på att allt ska vara så förbannat transparent numera?
Men att använda det alternativa svenska ordet "genomskinligt" blir kanske inte så bra i alla sammanhang. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.