Byggahus.se

Svenska språket

1. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Var nog inte helt tydlig. jag tänkte främst på i sammanhang där vi normalt använt "lägga till" där man istället använder "addera", jag skulle gissa på från engelskans "add". Eller kanske det handlar mer om Adderall? :thinking:

Själv tycker jag ordet influencer är intressant, är det en som sprider influensa? :crysmile:

2. H
    Medlem · Nivå 6

Ja mycket störande. Jag önskar innerligt att de som inte kan göra skillnad på "de" och "dem" helt enkelt kunde nöja sig med att skriva "dom". Talspråk? Javisst, men sticker inte alls i ögonen på samma sätt för dem som kan skillnaden.

Ja mycket störande. Jag önskar innerligt att dom som inte kan göra skillnad på "de" och "dem" helt enkelt kunde nöja sig med att skriva "dom". Talspråk? Javisst, men sticker inte alls i ögonen på samma sätt för dom som kan skillnaden.

• Laddar…
  3. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 14
    Jag är så tacksam för att uttrycket "pimpa" inte missbrukas i varenda mediasammanhang längre.

• Laddar…
  4. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    Ska vi störa oss på saker, så hatar jag att få ”Ingen fara” som svar när man säger ”Tack så mycket”. Det gör att det känns som man har stört någon som borde ha gjort något annat, vilket ju är märkligt när man handlar eller liknande.

5. J
    Medlem · Nivå 8
    Användandet av ordet bytad ( och ngr böjningar på det) i motorannonser. Tex i meningen " växellådan" är bytad".

Allt folk som uttalar entreprenad och entreprenörer mm, med ett e först. Särskilt i tv!!
    Å folk som säger att de ska ta lite rövin på på fredagen. Rödvin eller rött vin tänker jag, men det kan ju vara så att jag är fixerad vid dryck och att de menar lite röv in? Det är ju ändå fredag......

• Laddar…
  6. bax
    Medlem Nivå 10
    Aah, en gnälltråd.
    Eftersom jag vuxit upp och levt med två väldigt breda dialekter hela mitt liv så har jag väldigt hög tolerans när det gäller språkbruk.
    MEN, sär skrivning och HEN retar mig så in i helv..... :devilish:

7. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Vad tycker du om "böt" då? :rofl:
    "jag böt växellåda förra veckan"
    (något jag säger själv, som vissa stör sig enormt på)

8. E
    Medlem · Nivå 19
    "Jag tänker" har blivit ett populärt uttryck idag, kanske har det också kommit från engelskan.
    "vart" tycks ha ersatt "var", irriterande!

• Laddar…
  9. V
    Medlem · Nivå 6
    Bytad och bytade störde mig ett tag också men det tycks vara endast skåningar som använder dessa ord.
    Själv använder jag givetvis det korrekta ordet böt.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · Nivå 19
    Som skåning så använder jag ofta "bytade", men aldrig "böt".

11. J
    Medlem · Nivå 8
    Ni har helt rätt. Sökte på bytad på blocket och 90% var Skåne. Har inte tänkt på det tidigare.

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Jag gillar att du inte ger några exempel utan låter folk tänka själva ;)

13. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    'Böt' är det korrekta i Svenskan. Skånska är en Dansk dialekt.

14. R
    Medlem Nivå 4
    Jag kan störa mig på att man använder ordet "personal" istället för personer.
    T.ex. på förskolan arbetar idag 4 personal. Istället för idag består vår personal av 4 personer.
    För mig är personal en grupp av personer som arbetar ihop.

15. H
    Medlem · Nivå 6
    Nja, inte fel kanske men låter lite bonnigt så brukar undvikas till förmån för bytt https://sv.wiktionary.org/wiki/byta