173 097 läst ·
2 454 svar
173k läst
2,5k svar
Svenska språket
Jag håller med om att de inte är synonymer. Men de har heller inte helt olika betydelser. Det finns ett avsevärt överlapp.O skrev:
Sen är det naturligtvis så att "analysera" har en teknisk betydelse, i meningen "ta reda på vad en substans har för beståndsdelar", som inte har något alls med "tänka" att göra. Men det är mycket vanligt att ord får överförda betydelser.
Måste erkänna att jag inte längre hänger med när det gäller en del nya ord och förstår man inte när jag använder vanliga svenska ord, tjaa... Finns de i SO/SAOL så är jag nöjd. Sedan använder jag min "gamla" engelska utifrån att det i många fall var språket "när" jag arbetade, så jag reagerar fortfarande på felaktig översättning i textning när jag tittar på "TV".
En är att nästan inga ord behövs. I alla fall jämfört med alla de ord som finns. Korrekt avrundat är 100% av alla ord onödiga för att skriva detta inlägg.T Testarn skrev:
Ytterligare en åsikt är att eftersom inlägget i sig är helt onödigt, gäller det att alla ord är "ord som inte behövs" 😉
👍H hhallen skrev:
Tänka innehåller otroligt mycket mer att det nästan är löjligt att att ta upp det lilla överlapp som möjligen kan finnas. Visst kan man analysera genom att tänka. Men det betyder inte att det finns något som helst minsta lilla överlapp.
Man kan dessutom också analysera på många olika sätt och med väldigt många olika delmetoder ex vis att skära, mäta, räkna eller tänka. Så det är inte är meningsfullt att kalla analysmetoden "att X" för "att analysera"
Om man vänder på saken kan man däremot varken skära, mäta, räkna eller tänka genom att analysera. Det visar att de inte är synonymer till analysera.
I vissa fall kan naturligtvis analysen göras enbart genom att t.ex. tänka eller mäta. Så som alltid är språket ingen exakt vetenskap...
👍H hhallen skrev:
Tja det är vad analysera betyder. "Att ta reda på vad något har för beståndsdelar". Vilket mycket riktigt inte har ett dyft med att "tänka" att göra.
Överförda?H hhallen skrev:
Analysera betyder samma sak oavsett vad detta något som analyseras är.
Det kan vara en dikt, en motorolja, ett medicinskt prov, ett kodat meddelande, ett äpple, ett vattenprov, ett politiskt program, ett lik, ljuset från en stjärna, en fastighets energiförbrukning, ... osv
När började "röda linjer" användas så frekvent som nu? Själv tycker jag användandet började vid Rysslands invasion av Ukraina. I nyhetsrapporteringen talades det ofta om Putins röda linje för att inte använda kärnvapen. Sedan dess tycker jag begreppet används i nyhetsprogram dagligen, främst inom rapportering kring politik.
Och "verktygslåda".M Myckling skrev:När började "röda linjer" användas så frekvent som nu? Själv tycker jag användandet började vid Rysslands invasion av Ukraina. I nyhetsrapporteringen talades det ofta om Putins röda linje för att inte använda kärnvapen. Sedan dess tycker jag begreppet används i nyhetsprogram dagligen, främst inom rapportering kring politik.
En liknelse talmannen använde flitigt och sedan dess har det blivit högsta mode.
Alla politiker med självaktning använde alla verktyg i sin verktygslåda. Fattas bara annat.
"Agenda", är ett annat ord som plötsligt blommade upp.
På SVT sade en professor att man "ger upp" sitt lösenord. Hur är det möjligt att ge upp ett ord?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/svt-satte-upp-anonym-qr-kod-sa-manga-skannade
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/svt-satte-upp-anonym-qr-kod-sa-manga-skannade
Blir man inte snarare ombedd att "ange" sitt lösenord och inte "uppge"...?A AndersS skrev:
Alldeles oavsett, vägrar jag! Man är ju ingen golare... 😏
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Svenska kraftnät avstyrker bygglovsansökan
Bygglov -
Danska modemagnaten bygger "fet" husbåt rekordsnabbt med svenska byggare – Grand Designs
Artikelkommentarer -
Attefall från Svenska Skalhus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Block and beam på svenska
Byggmaterial & Byggteknik -
Elgigantens/svenska maffiapriser
Övrigt Off Topic