engs
B Besiman skrev:
I USA har de problem med att var fjärde ord är fuck när någon är irriterad/arg.
NSFW, eller kanske dum förkortning i denna tråd... Ej lämplig att se från arbetsrelaterad utrustning. (eller med barn i närheten).
Kanske inte ordet i sig utan fotografierna.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Undrar hur många som frågar amerikanska kompisar om de ska gå med och ta en burgare på donken :-)

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Düsseldorff
K Kane skrev:
Föregångare, du ligger före alla andra!
[länk]
Pest och pina. jämmer och ve! Språk är inte ett levande ting som kunna ändras hur som haver. Jag förväntar mig att såväl grammatik som utländska låneord är och förblir sådana de var när jag gick i folkskolan. Annars knyter jag näven och skriver griniga inlägg!

• Haha
  • Gilla
Fujim och 3 till
  • Laddar…
Hahah. Vilken underbar (tyskt låneord) tråd om språkets utveckling. Man blir ju alldeles matt.

de flesta av våra ord vi använder dagligdags är låneord. Även när ni äldre var unga åktes det moped (!!), kammades hår med brylkräm(!!) och satt på toaletter (franska?! Herrejistanes…). Många låneord även där.

vi delar massor av ord med tyskan pga kristendomens intåg. Även det är ju låneord. Franskan kom med båtarna och den franska överklassens popularitet i stockholm.

hur det skulle låta om vi höll språket intakt vågar man ju inte ens tänka på. Otroligt begränsat.

vad skulle man exempelvis kalla den där saken som strilar vatten på oss över huvudet när vi står och tvättar kroppen i en glas/plastlåda på morgonen eller efter en skitig arbetsdag? Dusch? Franska jävla låneord. Nån måtta får det va!!! Här i sverige talar vi svenska?!!!!

och det där vi tittar ut igenom när vi sitter i köket? Fönster? Vi är väl för fan inga tyskar!!!

det där som händer i ukraina? Krig? Men va fan sa jag nyss om att använda tyska låneord!!!

det är lika bra att knipa käft i det här förbannade landet.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
och det där vi tittar ut igenom när vi sitter i köket? Fönster? Vi är väl för fan inga tyskar!!!.
På den punkten vill jag dra mig till minnes att det engelska ”window” är lånat från det norska/danska (och därmed fornnordiska) ”vindu / vindue”.
På svenska fick vi ”vindöga” istället.

• Gilla
Fujim och 1 till
  • Laddar…
Hahah. Vilken underbar (tyskt låneord) tråd om språkets utveckling. Man blir ju alldeles matt.

de flesta av våra ord vi använder dagligdags är låneord. Även när ni äldre var unga åktes det moped (!!), kammades hår med brylkräm(!!) och satt på toaletter (franska?! Herrejistanes…). Många låneord även där.

vi delar massor av ord med tyskan pga kristendomens intåg. Även det är ju låneord. Franskan kom med båtarna och den franska överklassens popularitet i stockholm.

hur det skulle låta om vi höll språket intakt vågar man ju inte ens tänka på. Otroligt begränsat.

vad skulle man exempelvis kalla den där saken som strilar vatten på oss över huvudet när vi står och tvättar kroppen i en glas/plastlåda på morgonen eller efter en skitig arbetsdag? Dusch? Franska jävla låneord. Nån måtta får det va!!! Här i sverige talar vi svenska?!!!!

och det där vi tittar ut igenom när vi sitter i köket? Fönster? Vi är väl för fan inga tyskar!!!

det där som händer i ukraina? Krig? Men va fan sa jag nyss om att använda tyska låneord!!!

det är lika bra att knipa käft i det här förbannade landet.
Du kan ju börja med att försöka inleda meningar med versaler, men det är kanske för mycket begärt på din höga nivå?

• Haha
  • Gilla
Keiller och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Pest och pina. jämmer och ve! Språk är inte ett levande ting som kunna ändras hur som haver. Jag förväntar mig att såväl grammatik som utländska låneord är och förblir sådana de var när jag gick i folkskolan. Annars knyter jag näven och skriver griniga inlägg!
Främst kanske man bör se till förmågan att på ett entydigt sätt kunna koda den information man önskar föra över i det ofta intetsägande flödet. Då har det inte så mycket med låneord att göra snarare avlägsna redundanta öh, ba, jaba, tjaba osv eller diverse dåliga importer från USA ghettosnack.

Ni som svarat här angående språket som jag uppmärksammat i tv-programmet Robinson, har ni sett programmet? Ja, språket ska ju naturligtvis utvecklas och vi ska anamma låneord om vi inte har egna, men att här och där HELA tiden inflika engelska ord utan att det behövs. Kort exempel från programmet "jag är här för att tävla, compete".

GK100 GK100 skrev:
Du kan ju börja med att försöka inleda meningar med versaler, men det är kanske för mycket begärt på din höga nivå?
det är jag som är gemene mannen. ;) tadaaaa. slåss mot versaler med linjaler.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Ni som svarat här angående språket som jag uppmärksammat i tv-programmet Robinson, har ni sett programmet? Ja, språket ska ju naturligtvis utvecklas och vi ska anamma låneord om vi inte har egna, men att här och där HELA tiden inflika engelska ord utan att det behövs. Kort exempel från programmet "jag är här för att tävla, compete".
det är bara att acceptera att så har det alltid varit. det är ungdomsbeteenden för att distansera sig från föregående generation, och tycker man att det är tokigt så tillhör man föregående generation. Egentligen oavsett ålder. Bakåtsträva sig genom livet är det många som gör. Undertecknad inkluderad.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
det är bara att acceptera att så har det alltid varit. det är ungdomsbeteenden för att distansera sig från föregående generation, och tycker man att det är tokigt så tillhör man föregående generation. Egentligen oavsett ålder. Bakåtsträva sig genom livet är det många som gör. Undertecknad inkluderad.
kort sagt, det var bättre förr

• Gilla
1
  • Laddar…
Ju förr desto bättre.

• Gilla
  • Älska
gaia och 1 till
  • Laddar…
För egen del, så blir skeptisk till personer som måste slänga in ett engelsk ord, utan att tänka att det finns ett svenskt ord som fungerar lika bra. Gör detta allt för mycket blir det som sägs inte trovärdigt, utan blir bara massa floskler. Jag ser det mer som brist på kunskap i ämnet.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
kort sagt, det var bättre förr
Framtiden var bättre förr.

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.