173 099 läst ·
2 454 svar
173k läst
2,5k svar
Svenska språket
oh YesK Kurtivan skrev:Jag ser på Robinson på tv och retar upp mig som tusan på att de som deltar blandar in engelska ord i sitt snack precis som om det ingår i svenska språket. Vad är det här för idioti? Pågår det ute i samhället också att folk pratar så här, slänger in engelska ord mitt i en mening eller blandar in hela meningar på engelska i sina resonemang?
Jodå det är visst en massa tok som pågår..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Nej. Det gör ingen, någonsin.K Kurtivan skrev:Jag ser på Robinson på tv och retar upp mig som tusan på att de som deltar blandar in engelska ord i sitt snack precis som om det ingår i svenska språket. Vad är det här för idioti? Pågår det ute i samhället också att folk pratar så här, slänger in engelska ord mitt i en mening eller blandar in hela meningar på engelska i sina resonemang?
Ja, tyvärr. Man verkar helt glömt att svenskan är ett oerhört flexibelt språk där man kan bygga nya ord vid behov. (Bra exempel just nu är låttiteln ”Blåmärkshårt” av Miriam Bryant - alla fattar direkt vad det är, trots att det är ett nyskapat ord).K Kurtivan skrev:Jag ser på Robinson på tv och retar upp mig som tusan på att de som deltar blandar in engelska ord i sitt snack precis som om det ingår i svenska språket. Vad är det här för idioti? Pågår det ute i samhället också att folk pratar så här, slänger in engelska ord mitt i en mening eller blandar in hela meningar på engelska i sina resonemang?
Ja, precis som det numera heter SALE, när det är rea i någon butik.K Kurtivan skrev:Jag ser på Robinson på tv och retar upp mig som tusan på att de som deltar blandar in engelska ord i sitt snack precis som om det ingår i svenska språket. Vad är det här för idioti? Pågår det ute i samhället också att folk pratar så här, slänger in engelska ord mitt i en mening eller blandar in hela meningar på engelska i sina resonemang?
Dagens ungdom håller på så. Tycker själv det låter synnerligen obegåvat.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 703 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 703 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Smygamerikaniseringen har pågått länge...
och bredden av det är mycket pga datorns intåg.
Man printar, deletar och går nåt snett så är det fuck.
I USA har de problem med att var fjärde ord är fuck när någon är irriterad/arg.
Den urvattningen påverkar ungdomar här, som all annan reklam.. de tycker det låter fränt och förstår inte bättre... Sen finns ordet där i ryggmärgen o ingen bryr sig om att uppfostra.. föräldrar är ju knappt hemma heller. Idag måste båda jobba för att överleva.. så vem lär ut språket? Så problemet är som ett isberg...vi ser bara en liten bit.
Titta på förkortningar lol, wtf, omg. osv.
På Island, förr i alla fall, hittade de på nya isländska ord.
Här tar vi oss an en slags idoldyrkan av storebrors språk o tycker det är fint... Vi kanske vill upplevas som internationella?
Allt som händer i USA tar vi hit förr eller senare.
Det bara är så...
Titta bara på kriminalitetens så kallade "utveckling".
Sen finns det låneord i alla språk, även engelska.
Hade vi fortsatt med franska som diplomatspråk hade det kanske sett annorlunda ut?
Touche...på den...
och bredden av det är mycket pga datorns intåg.
Man printar, deletar och går nåt snett så är det fuck.
I USA har de problem med att var fjärde ord är fuck när någon är irriterad/arg.
Den urvattningen påverkar ungdomar här, som all annan reklam.. de tycker det låter fränt och förstår inte bättre... Sen finns ordet där i ryggmärgen o ingen bryr sig om att uppfostra.. föräldrar är ju knappt hemma heller. Idag måste båda jobba för att överleva.. så vem lär ut språket? Så problemet är som ett isberg...vi ser bara en liten bit.
Titta på förkortningar lol, wtf, omg. osv.
På Island, förr i alla fall, hittade de på nya isländska ord.
Här tar vi oss an en slags idoldyrkan av storebrors språk o tycker det är fint... Vi kanske vill upplevas som internationella?
Allt som händer i USA tar vi hit förr eller senare.
Det bara är så...
Titta bara på kriminalitetens så kallade "utveckling".
Sen finns det låneord i alla språk, även engelska.
Hade vi fortsatt med franska som diplomatspråk hade det kanske sett annorlunda ut?
Touche...på den...