Staffans2000
K Kurtivan skrev:
Maud Olofsson.
Hon gav badtunnan ett ansikte.

K Kurtivan skrev:
Vem var det som uppfann ordet livspussel? I bakhuvudet någonstans så förknippar jag ordet med Maud Olofsson.
"De lade ihop bitar till det stora läggespel, som var deras vardagliga liv" Ivar Lo-Johansson 1933
Han visste bara inte att det heter pussel idag :D

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
  • Wow
Kurtivan
  • Laddar…
vcx
MultiMan MultiMan skrev:
"Livspussel lanserades enligt TCO av dem 2002, medan Svensk ordbok hävdar att det första belägget är från 2000. Peter däremot, har hittat ordet i Göteborgs-Posten redan 1997!" :thinking:

[länk]
Göteborgare är först som vanligt. What else is new... :D

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Kurtivan skrev:
Svenska språket utvecklas och förändras. Nu har det ju gått mer än ett halvt sekel sedan man fick lära sig grunderna och regler. Det är svårt att vänja sig vid förändringar och det liksom sticker till någonstans inne i huvudet när jag t ex ser flexiblare, aktivare, kändaste, nöjdaste etc
Är det fler än jag som upplever det eller anammar ni snabbt nytt sätt att hantera språket?
Det du kanske inte tänker på är att det språket du lärde dig när du var liten sannolikt störde generationerna före dig... så det är rätt meningslöst att gå runt och reta upp sig på sånt...

K Kurtivan skrev:
Ord som ändrar betydelse känns också konstiga för mig, ett exempel är själv som numera lika ofta betyder ensam. "Jag måste äta själv", mina öron låter det ju som om man hellre blir matad.

Ska vi tolka denna rubrik som att Zlatan var ensam på träningen? Zlatan Ibrahimović löptränar tillsammans med lagkamrater på fotbollsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ska vi tolka denna rubrik som att Zlatan var ensam på träningen?[bild]
Om man byter ut själv mot ensam, så var det bollen som var ensam. Bäst hade väl varit om någon annan hämtat bollen så hade problemet inte uppstått.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Äter man ensam så äter man garanterat själv.
Inte alls. Matningsrobotarna är redan här och används inom omsorgen....:thinking:

H heimlaga skrev:
Rådd eller rodd eller hur man nu vill stava det är gammal god österbottniska för oreda.
Jo, men rodda används i betydelsen ordna upp/fixa med, och skiljer sig från rådda, oreda. Jag antar att rodda kommer från engelskans roadie, teknikerna som sätter upp scener vid konserter.

Något som jag tycker låter fel är användandet av mer/mest populär, i stället för populärare/populärast. Speciellt i radioreklam, men det kanske är för att mer/mest låter som ett "starkare" uttryck än ändelsen -are/-ast.

Å andra sidan så kanske det bara visar på min ålder.. (hytter med näven och säger åt ungdomarna att försvinna från min gräsmatta).

Gubbhytta med näven är underskattat, men det känns som att det inte riktigt är mest populärt längre. Alla gubbar gjorde ju det bara man visade sig -82 men har ju numera insett ett dessa "gubbar" var 10 år yngre än vad jag är nu.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ska vi tolka denna rubrik som att Zlatan var ensam på träningen?[bild]
Oavsett den svenska grammatiken. Hur i helvitta har det blivit så att DETTA är vad som rapporteras från landslagsträningen?

Jösses vad korkat.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Oavsett den svenska grammatiken. Hur i helvitta har det blivit så att DETTA är vad som rapporteras från landslagsträningen?

Jösses vad korkat.
Typiskt symptom på sjuklig kändisfixering

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Angående gubbhyttandet så fanns det ju en anledning iofs. En kinapuff i brevlådan(vilket alla 10åringar fick köpa utan problem då), ett stenregn på plåttaket eller bara en simpel äppelpallning var standard då så visst förtjänade vi hyttandet. Argast gubbe fick givetvis mest.Ser inte att dessa saker förekommer numera då jag har barn i den åldern. För jobbigt antar jag, och det var ju inte vettigt men vi hade ju inga smartphones så det var bus som gällde på kvällarna.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Jag ser på Robinson på tv och retar upp mig som tusan på att de som deltar blandar in engelska ord i sitt snack precis som om det ingår i svenska språket. Vad är det här för idioti? Pågår det ute i samhället också att folk pratar så här, slänger in engelska ord mitt i en mening eller blandar in hela meningar på engelska i sina resonemang?

• Gilla
  • Haha
Beskow93 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.