173 102 läst ·
2 454 svar
173k läst
2,5k svar
Svenska språket
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
"Livspussel lanserades enligt TCO av dem 2002, medan Svensk ordbok hävdar att det första belägget är från 2000. Peter däremot, har hittat ordet i Göteborgs-Posten redan 1997!" 
http://ordalagetbokforlag.blogspot.com/2010/09/bokslapp-ny-ordbok.html
http://ordalagetbokforlag.blogspot.com/2010/09/bokslapp-ny-ordbok.html
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 344 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 344 inlägg
Det du kanske inte tänker på är att det språket du lärde dig när du var liten sannolikt störde generationerna före dig... så det är rätt meningslöst att gå runt och reta upp sig på sånt...K Kurtivan skrev:Svenska språket utvecklas och förändras. Nu har det ju gått mer än ett halvt sekel sedan man fick lära sig grunderna och regler. Det är svårt att vänja sig vid förändringar och det liksom sticker till någonstans inne i huvudet när jag t ex ser flexiblare, aktivare, kändaste, nöjdaste etc
Är det fler än jag som upplever det eller anammar ni snabbt nytt sätt att hantera språket?
Något som jag tycker låter fel är användandet av mer/mest populär, i stället för populärare/populärast. Speciellt i radioreklam, men det kanske är för att mer/mest låter som ett "starkare" uttryck än ändelsen -are/-ast.
Å andra sidan så kanske det bara visar på min ålder.. (hytter med näven och säger åt ungdomarna att försvinna från min gräsmatta).
Å andra sidan så kanske det bara visar på min ålder.. (hytter med näven och säger åt ungdomarna att försvinna från min gräsmatta).
Gubbhytta med näven är underskattat, men det känns som att det inte riktigt är mest populärt längre. Alla gubbar gjorde ju det bara man visade sig -82 men har ju numera insett ett dessa "gubbar" var 10 år yngre än vad jag är nu.
Angående gubbhyttandet så fanns det ju en anledning iofs. En kinapuff i brevlådan(vilket alla 10åringar fick köpa utan problem då), ett stenregn på plåttaket eller bara en simpel äppelpallning var standard då så visst förtjänade vi hyttandet. Argast gubbe fick givetvis mest.Ser inte att dessa saker förekommer numera då jag har barn i den åldern. För jobbigt antar jag, och det var ju inte vettigt men vi hade ju inga smartphones så det var bus som gällde på kvällarna.
Jag ser på Robinson på tv och retar upp mig som tusan på att de som deltar blandar in engelska ord i sitt snack precis som om det ingår i svenska språket. Vad är det här för idioti? Pågår det ute i samhället också att folk pratar så här, slänger in engelska ord mitt i en mening eller blandar in hela meningar på engelska i sina resonemang?