189 032 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Precis är är det Kurtivan. Det verkar som om ordet ensam har blivit på något vis förbjudet i södra halvan av Sverige. Det låter alldeles galet då de säger att de "är själv". Jag är i alla fall mig själv hela tiden så vad är det att tala om.
Fast sambon brukar såga att jag inte får använda ordet "runka" i betydelsen "gunga fram och tillbaka" då jag talar med riskssvenskar. Tydligen har det ordet också blivit satt i evig karantän.....
Fast sambon brukar såga att jag inte får använda ordet "runka" i betydelsen "gunga fram och tillbaka" då jag talar med riskssvenskar. Tydligen har det ordet också blivit satt i evig karantän.....
Skulle tro det ja, "Vad gör du?", "Jag sitter och runkar!". Kan bli konstig stämmning då.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi har en stor sten här nere i söder som heter runkestenen utifrån att den kan gungas.H heimlaga skrev:
Och borde även vara vanligt i rikssvenskan då sumprunkare var en vanlig syn tidigare kring gamla stan och kajer/bryggor i Stockholm.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Man säger väl "Jag vill/måste få äta själv" om man vill sitta ensam och äta. Men idag så tar man ofta bort detta med alla dessa små ord som gör att meningen får en annan betydelse.K Kurtivan skrev:
Sen detta med de/dem... Snälla byt inte dom mot dem bara för att ni tror att det är så man gör.
En enkel test är att den mening ni skriver. Prova att byta, där ni tror att det ska vara dem, till 'oss' och känn om det funkar om inte prova med 'vi'. Passar 'vi' bättre så är det 'de' ni ska använda och inte 'dem'
En annan sak är detta med var och vart...
Var används för en plats.
Vart används för en riktning eller mot någon plats. Tänk på Kristian Luuk's fråga i påspåret. Vart är vi på väg?
Så: Var har du köpt x? Vart ska du åka?
Visst, på många dialekter så åter det som 'vart' när man menar var.
Men talspråk är en sak och skriftspråk en annan. Okej, visst ibland så blir talspråket efter ett tag även skriftspråk men inte än.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 428 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 428 inlägg
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 428 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 428 inlägg
Angående själv och ensam hörde jag en enkel regel att komma ihåg, med den i bakhuvudet låter det verkligen märkligt när folk säger att de ska äta själva. Jag har ätit själv sedan ungefär tre års ålder, men jag äter inte alltid ensam.
Själv = utan hjälp.
Ensam = utan sällskap.
Själv = utan hjälp.
Ensam = utan sällskap.