Jag hakar upp mig på slitna fraser. Just nu (i Stockholm) har vi:
  • "I min värld så..."
  • "Ja men lite så"

• Gilla
  • Haha
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
Alla i sporten "krigar" just nu.

Den enskilda individen - vilken annan individ?
I detta nu - vilket annat nu?

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det måste vara nysvenska. Förr sade vi alltid wysiwyg

What you see is what you get. Gammal teknisk term som ofta användes av ordbehandlare/utskrifter.
Finns en lika gammal mwyw myntad av LM Ericsson. ;)

Precis är är det Kurtivan. Det verkar som om ordet ensam har blivit på något vis förbjudet i södra halvan av Sverige. Det låter alldeles galet då de säger att de "är själv". Jag är i alla fall mig själv hela tiden så vad är det att tala om.

Fast sambon brukar såga att jag inte får använda ordet "runka" i betydelsen "gunga fram och tillbaka" då jag talar med riskssvenskar. Tydligen har det ordet också blivit satt i evig karantän.....

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Skulle tro det ja, "Vad gör du?", "Jag sitter och runkar!". Kan bli konstig stämmning då.

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Tydligen har det ordet också blivit satt i evig karantän.....
Ja det är ett oomkullrunkeligt faktum!

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är ett oomkullrunkeligt faktum!
Om jag inte missminner mig helt så det väl ett av Jan Guillos favoritutryck. Vart har han försvunnnit? hade ju en åsikt om allt förr men inte sett nåt på länge.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Språket i P1 i eftermiddag.
Om kontronymer. Inte missa. [länk]
Ja, det var ett sjukt vederhäftigt program :D

V Ville_Vessla skrev:
Skulle tro det ja, "Vad gör du?", "Jag sitter och runkar!". Kan bli konstig stämmning då.

H heimlaga skrev:
Fast sambon brukar såga att jag inte får använda ordet "runka" i betydelsen "gunga fram och tillbaka" då jag talar med riskssvenskar. Tydligen har det ordet också blivit satt i evig karantän.....
Vi har en stor sten här nere i söder som heter runkestenen utifrån att den kan gungas.

Och borde även vara vanligt i rikssvenskan då sumprunkare var en vanlig syn tidigare kring gamla stan och kajer/bryggor i Stockholm.

P
K Kurtivan skrev:
....
"Jag måste äta själv", ....
Man säger väl "Jag vill/måste få äta själv" om man vill sitta ensam och äta. Men idag så tar man ofta bort detta med alla dessa små ord som gör att meningen får en annan betydelse.

Sen detta med de/dem... Snälla byt inte dom mot dem bara för att ni tror att det är så man gör.
En enkel test är att den mening ni skriver. Prova att byta, där ni tror att det ska vara dem, till 'oss' och känn om det funkar om inte prova med 'vi'. Passar 'vi' bättre så är det 'de' ni ska använda och inte 'dem'

En annan sak är detta med var och vart...
Var används för en plats.
Vart används för en riktning eller mot någon plats. Tänk på Kristian Luuk's fråga i påspåret. Vart är vi på väg?

Så: Var har du köpt x? Vart ska du åka?
Visst, på många dialekter så åter det som 'vart' när man menar var.
Men talspråk är en sak och skriftspråk en annan. Okej, visst ibland så blir talspråket efter ett tag även skriftspråk men inte än.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Språket i P1 i eftermiddag.

Om kontronymer. Inte missa.

[länk]
Ganska svagt avsnitt må jag säga. Särskilt den grunda analysen av delad störde mig. Det tog sig dock mot slutet och han som pratade om förjävliga samer var avsnittets behållning.

B
V Ville_Vessla skrev:
Om jag inte missminner mig helt så det väl ett av Jan Guillos favoritutryck. Vart har han försvunnnit? hade ju en åsikt om allt förr men inte sett nåt på länge.
Jag har inte heller sett JG på länge, men kan inte påstå att jag saknar honom.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B
Angående själv och ensam hörde jag en enkel regel att komma ihåg, med den i bakhuvudet låter det verkligen märkligt när folk säger att de ska äta själva. Jag har ätit själv sedan ungefär tre års ålder, men jag äter inte alltid ensam.

Själv = utan hjälp.
Ensam = utan sällskap.

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.