Mikael_L
A Abies koreana skrev:
....och alla som tror att Mark Levengood talar svenska med finsk brytning, räck upp handen!
Så trodde jag i min ungdom, rätt länge tror jag ...
Men numera har jag insett Finlandssvenskan som ett eget språk, och den trespråkighet som finns kvar från tiden då Finland hörde till Sverige.

Och är det egentligen "Finlandssvenska"? Eller är det helt enkelt bara gammal, dvs mer ursprunglig svenska?
Tja, i min relativa okunnighet så tänker jag att det är både och.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det känns som att ett mellanslag ska bort, men vilket? 🤔🙂
Känns som att det saknas ett "s" med.

Namnet är egentligen helt fel från början, de som tog över driften för några år sedan döpte om "Dalabadets camping" till detta.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har ingen lokalkännedom, men tänkte att det kan finnas en plats med namnet "Trelleborgstrand" (men det låter lite knöligt, dock inte omöjligt).
Annars kan det förstås vara en "strandcamping".

Kul namn ifall båda stämmer.

Trelleborgstrand strandcamping ...

Ett bra företagsnamn för campingen kan då bli
Trelleborgstrand strandcamping i Trelleborg.

Apropå camping, det är ju bra med svenska men jag kommer ihåg att vid Fläsian utanför Sundsvall så stod det Bad Camping...

• Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Jag tycker att det inte får vara för stora svängningar och förändringar i ett språk - annars så förstår vi inte varandra fullt ut. En viss konservatism tycke jag är bäst. Tar vi danskan som genomgår stora förändringar från generation till generation, till och med jag som svensk hör skillnader. Institutioner är inte de som ska stå för svenskan och olika dialekters bevarande, det måste vi som talare och skrivare av språket göra.
Språkvårdande institutioner ser till bl a att de ord som reglerar samhället har samma betydelse i hela regelsystemet.
Det är nödvändigt. Eftersom det finns ett sanktionssystem kopplat att reglernna följs.
Terminologin inom utbildning och vetenskap måste också övervakas. Eftersom många samarbetar och pågående projet byger på tidigare resultat. Oklarheter i språket kan medföra många timmars onödigt atbete.

Vårt vardagsspråk däremot, hanterar vi själva bäst. Förstår man inte kan man fråga. Inget konstigt med det.
Alla kretsar har eget språk. Familj, vänner, klasskamrater, jobbet etc etc.
Där går det undan i svängarna. Vi skrattar ofta att de ord vi ivrigt använde för några åt sedan!!
Som sagt, umgås med många olika människor och samla på nyord och återkommande grammstiska felsteg.
Om 5 år är är det just dom som är s k etablerad svenska.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
I somras hade vi en natt i "Big river camp" i norra Jämtland.
Den låg invid "Storån". Och någon tyckte nog att "Storån stugby" lät för mesigt.

Jag reagerade väl kanske mest på att det var ett rätt litet vattendrag för att få det engelska namnet "Big river ...".

• Haha
  • Ledsen
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ingen lokalkännedom, men tänkte att det kan finnas en plats med namnet "Trelleborgstrand" (men det låter lite knöligt, dock inte omöjligt).
Annars kan det förstås vara en "strandcamping".

Kul namn ifall båda stämmer.

Trelleborgstrand strandcamping ...

Ett bra företagsnamn för campingen kan då bli
Trelleborgstrand strandcamping i Trelleborg.
Vafalls?! Känner du inte till min lilla "avkrok" ;)

Mig veterligen finns inget "Trelleborgstrand", eller för den delen Trelleborgs strand.
Det finns Östra stranden, men inget Västra stranden.

Historiskt sett har havsnära inte varit intressant så där har man placerat infrastruktur. Hamn i mitten, järnvägen in i öster, på 60-talet fyllde man ut och byggde bilväg i Väster.

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
Skogochmark
13th Marine 13th Marine skrev:
Vafalls?! Känner du inte till min lilla "avkrok" ;)

Mig veterligen finns inget "Trelleborgstrand", eller för den delen Trelleborgs strand.
Det finns Östra stranden, men inget Västra stranden.

Historiskt sett har havsnära inte varit intressant så där har man placerat infrastruktur. Hamn i mitten, järnvägen in i öster, på 60-talet fyllde man ut och byggde bilväg i Väster.
Trelleborgs hamn ligger logistiks helt fel.

P
13th Marine 13th Marine skrev:
"Trelleborg Strand Camping" reagerar jag på varje gång jag ser.
Mörk hårig sjuk sköterska.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så trodde jag i min ungdom, rätt länge tror jag ...
Men numera har jag insett Finlandssvenskan som ett eget språk, och den trespråkighet som finns kvar från tiden då Finland hörde till Sverige.
Du är långt ifrån ensam men hittills är du den enda som erkänner det 😄När jag kom till Sverige, flyttade in i en lägenhet som skulle målas om i köket frågade målaren hur länge jag hade bott i Sverige. Två veckor svarade jag - "och du har redan lärt dig så bra svenska"

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och är det egentligen "Finlandssvenska"? Eller är det helt enkelt bara gammal, dvs mer ursprunglig svenska?
Bra fråga! Mikael Parkvall, lingvist och verksam vid Stockholms universitet skriver följande i boken Lagom finns bara i Sverige;

" I den mån man är medveten om att svenska talas även i Finland, antar man att språksituationen är en följd av den politiska historien. Detta är kanske inte helt skilt från sanningen men verkligheten är betydligt mer komplicerad än så. Stormaktssverige bedrev ingen försvenskningspolitik i Finland. Svenska präster och administratörer i Finland förväntades i allmänhet kunna finska och språket användes även i Sveriges riksdag före 1809. Och faktum är att åtminstone under en stor del av den svenska tiden minskade andelen svenskspråkiga i Finland.

Det svenska språket togs istället över Östersjön genom spontan invandring som delvis ägde rum innan det som idag är Finland ens blivit en del av det svenska riket."

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
T
sagabelami sagabelami skrev:
Språkvårdande institutioner ser till bl a att de ord som reglerar samhället har samma betydelse i hela regelsystemet.
Det är nödvändigt. Eftersom det finns ett sanktionssystem kopplat att reglernna följs.
Terminologin inom utbildning och vetenskap måste också övervakas. Eftersom många samarbetar och pågående projet byger på tidigare resultat. Oklarheter i språket kan medföra många timmars onödigt atbete.

Vårt vardagsspråk däremot, hanterar vi själva bäst. Förstår man inte kan man fråga. Inget konstigt med det.
Alla kretsar har eget språk. Familj, vänner, klasskamrater, jobbet etc etc.
Där går det undan i svängarna. Vi skrattar ofta att de ord vi ivrigt använde för några åt sedan!!
Som sagt, umgås med många olika människor och samla på nyord och återkommande grammstiska felsteg.
Om 5 år är är det just dom som är s k etablerad svenska.
Ja, vilka minns inte Tekniska Nomenklaturcentralen och deras arbete för att ta fram gemensamma ord och termer...
🤪

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte ett språk, det är en samling svenska dialekter.

• Gilla
hhallen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, det sipprar nog in en del till nysvenskan via Rinkeby.
Det tror jag också, men nu var min poäng som sagt att kontrastera finskans begränsade påverkan på svenskan med något, och då tror jag att det här är en bra parallell.

Naturligtvis finns ett inflytande, men det är proportionellt sett mycket lägre än vad det hade varit om det varit ett högstatusspråk i samhället.

K Kurtivan skrev:
vid Fläsian utanför Sundsvall så stod det Bad Camping...
Guns Hobbybod är en annan klassiker som fått en och annan utländsk besökare att höja på ögonbrynen...

T Testarn skrev:
Ja, vilka minns inte Tekniska Nomenklaturcentralen och deras arbete för att ta fram gemensamma ord och termer...
🤪
Det finns i mångt och mycket nedärvt till Rikstermbanken. Jag var inne och rotade där när jag läste en kurs i teknikinformation.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.