199 162 läst ·
3 088 svar
199k läst
3,1k svar
Svenska språket
X Strand behöver inte vara fel enligt svenska språkregler. Det har t.ex. hetat "Skrea Strand" (utanför Falkenberg) så länge jag kan minnas.B b8q skrev:
Den typen av missförstånd behöver inte ens involvera två olika språk. För några år sedan blev en ornitologisk förening i Norge väldigt förvånad när trafiken på deras sajt plötsligt tusenfaldigades. De hade lagt in en artikel (på engelska) om "Great Tits" (talgoxar).B b8q skrev:
Du får jobba på språket lite 😉O skrev:
Det är bara at beklaga. Själv har jag en viss känsla för svenska språket. Man häger ju här. Så när jag stöter på personer som håller på och lär sig och skillnaden i kunskapsnivå är uppenbar brukar jag vilja hjälpa till. Det dyker alltid upp något ord eller någon fråga som blir en bra ingång till att fråga om de vill ha min hjälp när jag noterar fel och missar eller bara förklarar något. Ännu har ingen tackat nej till hjälp.
Det förstår jag.
För jag själv har fått hjälp på samma sätt med andra språk. Det är väldigt lärorikt.
Det är bara att beklaga. Själv har jag en viss känsla för svenska språket. Man hänger ju här. Så när jag stöter på personer som håller på att lära sig och skillnaden i kunskapsnivå är uppenbar....
för jag har själv fått hjälp på samma sätt med andra språk.O skrev:
Jag har dålig koll på regelverket men det du skrev kändes lite avigt, inget illa ment.👍
Alla* vet ju att en big är vikanvisningen på ett kartongark, som gör att det blir ett väl markerat och funktionellt veck, så "vikanvisning river camp"?Mikael_L skrev:
* i branschen, alltså
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 758 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 758 inlägg
Åh, var det versalen i Park och Strand du opponerade dig mot? Jag trodde det var skrivningen med två separata ord...Magnus E K skrev:
Nu när du nämner det så tror jag att det inte skrivs med versal då det nämns i t.ex. tidningen. Själv ser jag det oftast på vägskyltar, och då är det ju bara versaler.
👍Så är det naturligtvis. Att det inte alltid känns helt rätt. Och mer eller mindre ofta kanske till och med blir fel. Personligen slarvar jag ganska ofta när jag uttrycker mig. (Dvs mitt språk håller på och utvecklar det svenska språket?) Men i denna tråd brukar jag fokusera på vad deltagarna menar och inte huruvida de uttrycker sig 100% korrekt enligt någon (icke existerande) regelbok. Inget illa menat. 😀D Dilato skrev:
Just det och i Tärnaby har det hetat Stig Strand så länge jag kan minnas...😂H hhallen skrev:
Däremot har det inte alltid hetat/skrivits Tärnaby utan Tärna eller Tärna by beroende på om man menar socknen eller byn. Och ja, det förekom också att det skrevs Tärna By. Men det var inte igår som man brukar säga.
Husägare
· Jönköping
· 6 054 inlägg
Jag kan inte bedöma det. Men det skulle ju kunna vara så.A Abies koreana skrev:
Alltså att en person som talar finlandssvenska har en finsk brytning kan inte vara direkt ovanligt. Däremot är det antagligen väldigt få svenskar som klarar att upptäcka det. Däremot klarar nog ganska många att identifiera någon som talar engelska med göteborsk eller skånsk brytning.
Jo att ML talar finlandssvenska är tydligt för en svensktalande svensk (med lite koll), men om han har en finsk brytning eller inte är som sagt knepigare att höra. Jag är nyfiken kan du eller någon annan i tråden avgöra det?