Z Zodde skrev:
I Norge säger man Seniorrådgivare Seniorøkonom etc.

Men man säger ju juniorlaget i fotboll, inte junior laget..??🧐
Beror på vad som avses.
* Jag kan ha titel/benämning, dvs jag är Seniorrådgivare vid företaget Byggahus.
* Eller så arbetar jag som senior rådgivare hos företaget Byggahus, dvs uttryck för person med längre erfarenhet.

Kanske även påverkat av engelska där jag haft titel Senior Manager, men har nog inte sett seniormanager skrivet, särskrivning är ju vanligare i engelskan.

Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Titelsjuka. Även om jag här skulle föredra den norska framför den engelska modellen så skulle jag nog se det som två ord på svenska, men samtidigt undra vem fan som bryr sig och varför vi fått (tillbaka?) sådana tramstitlar. Rådgivare som rådgivare de 364 dagar om året personen inte har lönesamtal.
Begreppet "Senior" är jag ganska säker på har kommit från engelskan i exemplet vi diskuterar och nu används i svenska språket som benämning för olika titlar. Tar vi titlar och företag kan det förenkla med engelska titlar utifrån verksamhet, har haft visitkort med svensk benämning, där jag kompletterade med även engelsk benämning då det hade betydelse i andra länder vilken roll/position man hade.

Redigerat:
RoTe
Ber om ursäkt om detta redan tagits upp men åtminstone på mitt jobb så har vi slutat säga "ha det bra" och börjat med norskans "ha de!" istället. Tycker det är lite kul.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Begreppet "Senior" är jag ganska säker på har kommit från engelskan i exemplet vi diskuterar och nu används i svenska språket som benämning för olika titlar. Tar vi titlar och företag kan det förenkla med engelska titlar utifrån verksamhet, har haft visitkort med svensk benämning, där jag kompletterade med även engelsk benämning då det hade betydelse i andra länder vilken roll/position man hade.
Lustigt det där. I min värld är en "senior", en gubbe eller gumman på ett ålderdomshem.
@Malmgren började prata om "seniora medarbetare" och deras löner. Jag fattade ingenting för jag såg framför mig några gamlingar i rullstol och inte några fläsksvålefrisyrer i fyrtiårsåldern, som han syftade på.
Det var alltså första gången jag hörde det nya modeordet.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Lustigt det där. I min värld är en "senior", en gubbe eller gumman på ett ålderdomshem.
@Malmgren började prata om "seniora medarbetare" och deras löner. Jag fattade ingenting för jag såg framför mig några gamlingar i rullstol och inte några fläsksvålefrisyrer i fyrtiårsåldern, som han syftade på.
Det var alltså första gången jag hörde det nya modeordet.
Är nog beroende av vad du arbetat med och även var man bor.
För mig inget nytt och var nog för 30 år sedan det dök upp inom mitt arbetsområde, så definitivt inget nytt.
Idag dyker det upp i svenskan och titlar ganska frekvent som Senior Konsult, Senior Ingenjör, osv.
Men också enligt SAOL.
Screenshot_20260513_113856_Chrome.jpg

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Begreppet "Senior" är jag ganska säker på har kommit från engelskan i exemplet vi diskuterar och nu används i svenska språket som benämning för olika titlar.
Så är jag också övertygad om att det är. Även om varje rimlig människa förstås borde vända sig till tyskan om man ville ha fler titelnivåer.

• Haha
Helena S och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
A AndersS skrev:
Är nog beroende av vad du arbetat med och även var man bor.
För mig inget nytt och var nog för 30 år sedan det dök upp inom mitt arbetsområde, så definitivt inget nytt.
Idag dyker det upp i svenskan och titlar ganska frekvent som Senior Konsult, Senior Ingenjör, osv.
Men också enligt SAOL.
[bild]
Men inte med versaler för sjutton!

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror på vad som avses.
* Jag kan ha titel/benämning, dvs jag är Seniorrådgivare vid företaget Byggahus.
* Eller så arbetar jag som senior rådgivare hos företaget Byggahus, dvs uttryck för person med längre erfarenhet.

Kanske även påverkat av engelska där jag haft titel Senior Manager, men har nog inte sett seniormanager skrivet, särskrivning är ju vanligare i engelskan.
Jag tror det är krångligare än så. Eller lättare, rent av.
Ordet "senior" (såväl som "junior" som @Zodde nämnde) kan ha två grammatiska funktioner. Det kan vara ett substantiv, men också ett adjektiv.
Substantiv är namn på ting, även levande ting som djur och människor. "Senior" som substantiv, "en senior", är en äldre person.
Adjektiven sen oss lär hurudana tingen är. "Senior" som adjektiv, någon "är senior", innebär att personens (eller tingets) egenskap är lång erfarenhet inom ett område.

Svenska yrkestitlar som är sammansättningar av flera ord, brukar i regel ha ett substantiv som första led. "Energirådgivare" eller "lastbilschaufför". Vill man ha ett ytterligare adjektiv för att beskriva denna rådgivare eller chaufför, ingår det inte i sammansättningen, utan separeras med ett mellanslag. "Senior energirådgivare", eller för den som vill framhålla sina skills i att backa med ett 24-metersekipage "senior lastbilschaufför*". Fullt tänkbart är "senior seniorrådgivare" för den som har lång erfarenhet av att ge äldre personer råd.

🤓

*Dock skulle kollegorna garva ihjäl sig

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Kopierat från en annan tråd:

"Oavsett: billigare skatt, billigare drivmedel, billigare månadskostnad."

"Billig" betyder "lågt pris" så korrekt är:

"lägre skatt, billigare drivmedel, lägre månadskostnad"

Samma med "dyr"; större mig på när någon skriver t ex "dyra elpriser".

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Kopierat från en annan tråd:

"Oavsett: billigare skatt, billigare drivmedel, billigare månadskostnad."

"Billig" betyder "lågt pris" så korrekt är:

"lägre skatt, billigare drivmedel, lägre månadskostnad"

Samma med "dyr"; större mig på när någon skriver t ex "dyra elpriser".
Vi har ju den äldre betydelsen av ordet, rättvis, skälig eller rimlig och återupplivar vi den kan man tala om en önskan om billig skatt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men inte med versaler för sjutton!
Jodå, det blir så gement att inte använda det.😂

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Seniora ihopskrivningar har också börjat dyka upp i radion. Hör titt som tätt hänvisningar till olika seniorforskare, och hittills har ingen av dem visat några som helst kunskaper i geriatrik.

• Ledsen
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Seniorforskare känns kul i sammanhanget då det väl är vad vi förr kallade emeritus. Alltså överåriga personer som jobbar kvar. Alltså en ganska annorlunda sak jämfört med en senior utvecklare, som väl vill signalera att han är på höjden av sin karriär.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Seniorforskare känns kul i sammanhanget då det väl är vad vi förr kallade emeritus. Alltså överåriga personer som jobbar kvar. Alltså en ganska annorlunda sak jämfört med en senior utvecklare, som väl vill signalera att han är på höjden av sin karriär.
Var väl vanligast inom kyrkan och proffesorer.

En Senior Manager jobbar givetvis med att ta hand om seniorer - en person anställd inom äldreomsorgen alltså…

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.