191 133 läst ·
2 846 svar
191k läst
2,8k svar
Svenska språket
Beror på vad som avses.Z Zodde skrev:
* Jag kan ha titel/benämning, dvs jag är Seniorrådgivare vid företaget Byggahus.
* Eller så arbetar jag som senior rådgivare hos företaget Byggahus, dvs uttryck för person med längre erfarenhet.
Kanske även påverkat av engelska där jag haft titel Senior Manager, men har nog inte sett seniormanager skrivet, särskrivning är ju vanligare i engelskan.
Redigerat:
Begreppet "Senior" är jag ganska säker på har kommit från engelskan i exemplet vi diskuterar och nu används i svenska språket som benämning för olika titlar. Tar vi titlar och företag kan det förenkla med engelska titlar utifrån verksamhet, har haft visitkort med svensk benämning, där jag kompletterade med även engelsk benämning då det hade betydelse i andra länder vilken roll/position man hade.Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Lustigt det där. I min värld är en "senior", en gubbe eller gumman på ett ålderdomshem.A AndersS skrev:Begreppet "Senior" är jag ganska säker på har kommit från engelskan i exemplet vi diskuterar och nu används i svenska språket som benämning för olika titlar. Tar vi titlar och företag kan det förenkla med engelska titlar utifrån verksamhet, har haft visitkort med svensk benämning, där jag kompletterade med även engelsk benämning då det hade betydelse i andra länder vilken roll/position man hade.
@Malmgren började prata om "seniora medarbetare" och deras löner. Jag fattade ingenting för jag såg framför mig några gamlingar i rullstol och inte några fläsksvålefrisyrer i fyrtiårsåldern, som han syftade på.
Det var alltså första gången jag hörde det nya modeordet.
Är nog beroende av vad du arbetat med och även var man bor.Intet skrev:
Lustigt det där. I min värld är en "senior", en gubbe eller gumman på ett ålderdomshem.
@Malmgren började prata om "seniora medarbetare" och deras löner. Jag fattade ingenting för jag såg framför mig några gamlingar i rullstol och inte några fläsksvålefrisyrer i fyrtiårsåldern, som han syftade på.
Det var alltså första gången jag hörde det nya modeordet.
För mig inget nytt och var nog för 30 år sedan det dök upp inom mitt arbetsområde, så definitivt inget nytt.
Idag dyker det upp i svenskan och titlar ganska frekvent som Senior Konsult, Senior Ingenjör, osv.
Men också enligt SAOL.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 364 inlägg
Så är jag också övertygad om att det är. Även om varje rimlig människa förstås borde vända sig till tyskan om man ville ha fler titelnivåer.A AndersS skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 653 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 653 inlägg
Men inte med versaler för sjutton!A AndersS skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Jag tror det är krångligare än så. Eller lättare, rent av.A AndersS skrev:Beror på vad som avses.
* Jag kan ha titel/benämning, dvs jag är Seniorrådgivare vid företaget Byggahus.
* Eller så arbetar jag som senior rådgivare hos företaget Byggahus, dvs uttryck för person med längre erfarenhet.
Kanske även påverkat av engelska där jag haft titel Senior Manager, men har nog inte sett seniormanager skrivet, särskrivning är ju vanligare i engelskan.
Ordet "senior" (såväl som "junior" som @Zodde nämnde) kan ha två grammatiska funktioner. Det kan vara ett substantiv, men också ett adjektiv.
Substantiv är namn på ting, även levande ting som djur och människor. "Senior" som substantiv, "en senior", är en äldre person.
Adjektiven sen oss lär hurudana tingen är. "Senior" som adjektiv, någon "är senior", innebär att personens (eller tingets) egenskap är lång erfarenhet inom ett område.
Svenska yrkestitlar som är sammansättningar av flera ord, brukar i regel ha ett substantiv som första led. "Energirådgivare" eller "lastbilschaufför". Vill man ha ett ytterligare adjektiv för att beskriva denna rådgivare eller chaufför, ingår det inte i sammansättningen, utan separeras med ett mellanslag. "Senior energirådgivare", eller för den som vill framhålla sina skills i att backa med ett 24-metersekipage "senior lastbilschaufför*". Fullt tänkbart är "senior seniorrådgivare" för den som har lång erfarenhet av att ge äldre personer råd.
🤓
*Dock skulle kollegorna garva ihjäl sig
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 653 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 653 inlägg
Kopierat från en annan tråd:
"Oavsett: billigare skatt, billigare drivmedel, billigare månadskostnad."
"Billig" betyder "lågt pris" så korrekt är:
"lägre skatt, billigare drivmedel, lägre månadskostnad"
Samma med "dyr"; större mig på när någon skriver t ex "dyra elpriser".
"Oavsett: billigare skatt, billigare drivmedel, billigare månadskostnad."
"Billig" betyder "lågt pris" så korrekt är:
"lägre skatt, billigare drivmedel, lägre månadskostnad"
Samma med "dyr"; större mig på när någon skriver t ex "dyra elpriser".
Vi har ju den äldre betydelsen av ordet, rättvis, skälig eller rimlig och återupplivar vi den kan man tala om en önskan om billig skatt.Magnus E K skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 364 inlägg
Seniorforskare känns kul i sammanhanget då det väl är vad vi förr kallade emeritus. Alltså överåriga personer som jobbar kvar. Alltså en ganska annorlunda sak jämfört med en senior utvecklare, som väl vill signalera att han är på höjden av sin karriär.
Var väl vanligast inom kyrkan och proffesorer.Nötegårdsgubben skrev: