S surglad skrev:
skulle tippa att jag anvÀnder nÄgot av [de och dem] en gÄng per 10-15 sidor löptext.
😳

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
S surglad skrev:
Visst Àr det meningsbÀrande, men nÀr talsprÄket redan gÄtt vidare brukar skriftsprÄket följa. Att arbeta tillbaka distinktionen krÀver mycket dyrbar skoltid, och ocksÄ att lÀrarna börjar behÀrska den i bÄde tal och skrift. SprÄkförstÄelsen stÄr i brand i sÄ mycket mer basala delar att jag tycker det Àr en vÀldig felprioritering att nöta detta.
Jag tycker det Àr rimligt att lÀra ut att det finns skillnad mellan "de" och "dem". Att det finns stora problem med sprÄkundervisningen och sprÄkkunnigheten bör enligt min ödmjuka Äsikt inte leda till att vi rationaliserar bort betydelsebÀrande sprÄkelement för att det Àr jobbigt att anvÀnda dem rÀtt.
Ett citat frÄn en trÄd som just nu Àr aktuell:

"Du kan ju prova skicka ett mail eller sÄ o förklara vad som Àr fel och be till gudarna att det stÄr för en elektriker som kommer och ÄtgÀrdar annars skulle jag strunta i det och ta in en elektriker som stÀdar upp de sakerna du stör dig pÄ och sen ta in i kalkylen att du ber de titta pÄ övriga saker om de tycker du pÄ sikt borde fixa."

HÀr blandas "de" och "det", medan "dem" helt lyser med sin frÄnvaro. Intressant.
S surglad skrev:
En separat frÄga Àr att jag tycker behovet gÀrna överdrivs bland sprÄkÀlskare
Ligger det inte i sakens natur att mÀnniskor som Àlskar sprÄk tycker att det Àr viktigt? Precis som byggnördarna hÀr inne blir oerhört upprörda om de fÄr se en felkonstruerad altan, exempelvis. Eller en tveksamt utförd kakling av ett badrum, ojojoj.

• Gilla
Zodde och 8 till
  • Laddar…
Huvaligen, vilken avstavning.

1778059460817.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 11 till
  • Laddar…
HÀr Àr en medlem som Àr super.
SjÀlv skaver detta nÄgot vÀldigt i mina öron.

"Men framförallt Àr det superrimligt att stÀlla den frÄgan i en random trÄd som handlar om nÄgot helt annat?"

Magnus E K
TingsrÀtten delade ut en random rÄndom.

Vilken kaliber har den dÀr kulturkanonen?

Magnus E K Magnus E K skrev:
TingsrÀtten delade ut en random rÄndom.

Vilken kaliber har den dÀr kulturkanonen?
Efter att ha blivit dömd i tingsrĂ€tten fick han resning till stĂ„nd

• Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Efter att ha blivit dömd i tingsrĂ€tten fick han resning till stĂ„nd

NĂ€r han bevittnat det norska folksamlaget.

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
SÄlt taskerna till rÀven
Inte för allt smör i SmÄland
Dummare Àn tÄget

E 3 andra uttryck man heller inte hör sĂ„ ofta

Att som vuxen skriva e istĂ€llet för Ă€r i mina ögon en skymf av svenska sprĂ„ket som gör att jag fĂ„r skavsĂ„r i ögonen. Knappt det Ă€r ok nĂ€r fjortisar gör det.😁

• Gilla
  • Älska
videopac och 6 till
  • Laddar…
Siffror upp till och med tolv skriver man med bokstÀver. OcksÄ nÄgot som verkar vara försvunnen kunskap hos mÄnga.

• Gilla
  • Älska
MrsForest och 3 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Siffror upp till och med tolv skriver man med bokstÀver. OcksÄ nÄgot som verkar vara försvunnen kunskap hos mÄnga.
En utomordentlig tumregel! Verkligheten krÄnglar dock till det ibland. SÄ hÀr anser:

Screenshot_2026-05-08_13-13-27.png

Att man bör försöka göra i lite olika sammanhang:

Screenshot_2026-05-08_13-11-58.png
Skapa konto

Screenshot_2026-05-08_13-12-45.png
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Att som vuxen skriva e istĂ€llet för Ă€r i mina ögon en skymf av svenska sprĂ„ket som gör att jag fĂ„r skavsĂ„r i ögonen. Knappt det Ă€r ok nĂ€r fjortisar gör det.😁
HÄller vÀl med om det vore en uppsats men knappast pÄ ett chatt-forum

I mitt jobb hade vi Reuterterminaler dÀr man kommunicerade med bank-motparten (cirka 25 Är innan Messenger kom)
DĂ€r utvecklades ett speciellt sprĂ„k som gick ut pĂ„ att korta ned antalet bokstĂ€ver i konversationen. Hade inget att göra med Ă„ vara ”fancy” men att öka hastigheten. Och alla vi var gott vuxna đŸ€Ł

Nu var 95% pÄ engelska sÄ typiska uttryck (förkortningar) kunde vara

B4 = before
Gr8 = great
4u = for you
2u = to you

I C= I see
Q = queue
R = are
Y= Why
Cul = see you later

Samma ÀndamÄl, att korta ned svarstiden, gÀllde i militÀren .
Som telegrafist (morse) fanns en uppsjö med förkortningar med specifika betydelser.

Var sak pÄ sin plats.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Alfredo Alfredo skrev:
En utomordentlig tumregel! Verkligheten krÄnglar dock till det ibland. SÄ hÀr anser:

[bild]

Att man bör försöka göra i lite olika sammanhang:

[bild]
[bild]
"Vid numrering anvĂ€nds alltid siffror." Detta verkar en del husĂ€gare glömt bort. PĂ„ ett hus jag cyklar förbi ibland stĂ„r det med jĂ€ttelika bokstĂ€ver "ÅTTA" (dessutom med mellanrum sĂ„ att det nĂ€stan ser ut som "ÅT TA"). Ser förskrĂ€ckligt ut. Och pĂ„ ett hus som jag passerar ibland nĂ€r jag hĂ€lsar pĂ„ mamma stĂ„r det "sex", och jag undrar alltid om turister tror att det Ă€r en bordell dĂ€r.

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Även skillnaden pĂ„ siffror och tal verkar det som

• Haha
  • Gilla
SÄgspÄnPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
HÄller vÀl med om det vore en uppsats men knappast pÄ ett chatt-forum

I mitt jobb hade vi Reuterterminaler dÀr man kommunicerade med bank-motparten (cirka 25 Är innan Messenger kom)
DĂ€r utvecklades ett speciellt sprĂ„k som gick ut pĂ„ att korta ned antalet bokstĂ€ver i konversationen. Hade inget att göra med Ă„ vara ”fancy” men att öka hastigheten. Och alla vi var gott vuxna đŸ€Ł
Flygbolagsbranschen hade ocksÄ ett mailliknande system lÄngt innan mailen var uppfunnen.

SjÀlv Àr jag sÄ gammal sÄ att jag skrivit telex med stansremsa och telefax var nÄgot man gick till televerket pÄ kungsgatan och skickade.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
NÀr jag skriver för hand gör jag sÄ men anvÀnder jag ett tangentbord, speciellt ett pÄ touchskÀrm, sÄ blir det siffror.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.