191 131 läst ·
2 846 svar
191k läst
2,8k svar
Svenska språket
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 653 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 653 inlägg
På ett riktigt tangentbord sitter ju siffrorna ganska obekvämt till så det bör gå snabbare att skriva med bokstäver upp till tolv i alla fall (sen blir det ju längre så mer osäkert). Okej, finns väl dem som använder och är en hejare på numeriska delen längst till höger (som jag använder till helt andra funktioner) men även då är det obekvämt när man blandar text och siffror.Kapsyl skrev:
Inte kakka i eget bo!
För övrigt så vägrar jag skriva siffror/tal med bokstäver i vetenskapliga rapporter. Det blir mycket tydligare om man låter bli. Vår kommunikatörer brukar allt som oftast påpeka detta, men tydligheten försvinner. De flesta tangentbord har väl en separat numerisk del till höger om tangentbordet (bokstavsdelen), vilket är ett måste när det används olika matteprogram, excel osv osv
För övrigt så vägrar jag skriva siffror/tal med bokstäver i vetenskapliga rapporter. Det blir mycket tydligare om man låter bli. Vår kommunikatörer brukar allt som oftast påpeka detta, men tydligheten försvinner. De flesta tangentbord har väl en separat numerisk del till höger om tangentbordet (bokstavsdelen), vilket är ett måste när det används olika matteprogram, excel osv osv
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Nu satt jag med lokaltidningen, som är Bonnierägd. I det koncerngemensamma featurematerialet finns en frågespalt där experter svarar på olika frågor. Dagens fråga, från ett par mitt i småbarnsåren, besvaras av en person som är "seniorrådgivare på Familjeterapeuterna Syd" osv. Först undrade jag varför han, som verkar jobba med rådgivning åt seniorer, fick besvara en fråga från småbarnsföräldrar. Men sen förstod jag. Ihopskrivningen!! Han är ju senior rådgivare, med mellanslag. En rådgivare med lång yrkeserfarenhet, inte en rådgivare åt äldre personer.
Alltför ofta plågas vi av särskrivningar, nu ska alltså ihopskrivningar bli ytterligare en börda att bära. Hujedamej.
Alltför ofta plågas vi av särskrivningar, nu ska alltså ihopskrivningar bli ytterligare en börda att bära. Hujedamej.
I Norge säger man Seniorrådgivare Seniorøkonom etc.SågspånPappspikEternit skrev:
Nu satt jag med lokaltidningen, som är Bonnierägd. I det koncerngemensamma featurematerialet finns en frågespalt där experter svarar på olika frågor. Dagens fråga, från ett par mitt i småbarnsåren, besvaras av en person som är "seniorrådgivare på Familjeterapeuterna Syd" osv. Först undrade jag varför han, som verkar jobba med rådgivning åt seniorer, fick besvara en fråga från småbarnsföräldrar. Men sen förstod jag. Ihopskrivningen!! Han är ju senior rådgivare, med mellanslag. En rådgivare med lång yrkeserfarenhet, inte en rådgivare åt äldre personer.
Men man säger ju juniorlaget i fotboll, inte junior laget..??🧐
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 356 inlägg
Titelsjuka. Även om jag här skulle föredra den norska framför den engelska modellen så skulle jag nog se det som två ord på svenska, men samtidigt undra vem fan som bryr sig och varför vi fått (tillbaka?) sådana tramstitlar. Rådgivare som rådgivare de 364 dagar om året personen inte har lönesamtal.