A ajn82 skrev:
Även skillnaden på siffror och tal verkar det som
Snap! Vilket straffupplägg! 😂

• Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Vi som ville fatta, fattade i alla fall. 😂

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Kapsyl Kapsyl skrev:
När jag skriver för hand gör jag så men använder jag ett tangentbord, speciellt ett på touchskärm, så blir det siffror.
På ett riktigt tangentbord sitter ju siffrorna ganska obekvämt till så det bör gå snabbare att skriva med bokstäver upp till tolv i alla fall (sen blir det ju längre så mer osäkert). Okej, finns väl dem som använder och är en hejare på numeriska delen längst till höger (som jag använder till helt andra funktioner) men även då är det obekvämt när man blandar text och siffror.

V videopac skrev:
I tråden om svenska språket var det för bra för att låta bli 🤣

• Haha
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
I tråden om svenska språket var det för bra för att låta bli 🤣
Jag är nog mest sur för att jag missade den... 😂😱🙃🤓

• Haha
videopac
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är nog mest sur för att jag missade den... 😂😱🙃🤓
... och surt att missa att skriva "det" om straffupplägget kanske...

O O skrev:
... och surt att missa att skriva "det" om straffupplägget kanske...
Jag missade straffsparken. 😉

Inte kakka i eget bo!
För övrigt så vägrar jag skriva siffror/tal med bokstäver i vetenskapliga rapporter. Det blir mycket tydligare om man låter bli. Vår kommunikatörer brukar allt som oftast påpeka detta, men tydligheten försvinner. De flesta tangentbord har väl en separat numerisk del till höger om tangentbordet (bokstavsdelen), vilket är ett måste när det används olika matteprogram, excel osv osv

Alfredo Alfredo skrev:
Jag missade straffsparken. 😉
Ja du missade straffen för tredje gången i rad. 😉

Ett straffupplägg innebär nödvändigtvis ingen spark. Även om det absolut skulle kunna vara det som avsågs så förändrar det inte att ordet saken gäller, straffupplägg är neutrum. Bättre lycka nästa gång 😉

M Maria Toll skrev:
Men vart är dom ? I stället för var är dom! Var/vart verkar vara svårt nuförtiden. Just saying😊
Därt är dom.

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Därt är dom.
Därst*.

• Gilla
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Nu satt jag med lokaltidningen, som är Bonnierägd. I det koncerngemensamma featurematerialet finns en frågespalt där experter svarar på olika frågor. Dagens fråga, från ett par mitt i småbarnsåren, besvaras av en person som är "seniorrådgivare på Familjeterapeuterna Syd" osv. Först undrade jag varför han, som verkar jobba med rådgivning åt seniorer, fick besvara en fråga från småbarnsföräldrar. Men sen förstod jag. Ihopskrivningen!! Han är ju senior rådgivare, med mellanslag. En rådgivare med lång yrkeserfarenhet, inte en rådgivare åt äldre personer.

Alltför ofta plågas vi av särskrivningar, nu ska alltså ihopskrivningar bli ytterligare en börda att bära. Hujedamej.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Rättstavningsfunktioner föreslår ganska ofta särskrivning när det inte ska vara det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu satt jag med lokaltidningen, som är Bonnierägd. I det koncerngemensamma featurematerialet finns en frågespalt där experter svarar på olika frågor. Dagens fråga, från ett par mitt i småbarnsåren, besvaras av en person som är "seniorrådgivare på Familjeterapeuterna Syd" osv. Först undrade jag varför han, som verkar jobba med rådgivning åt seniorer, fick besvara en fråga från småbarnsföräldrar. Men sen förstod jag. Ihopskrivningen!! Han är ju senior rådgivare, med mellanslag. En rådgivare med lång yrkeserfarenhet, inte en rådgivare åt äldre personer.

Alltför ofta plågas vi av särskrivningar, nu ska alltså ihopskrivningar bli ytterligare en börda att bära. Hujedamej.
I Norge säger man Seniorrådgivare Seniorøkonom etc.

Men man säger ju juniorlaget i fotboll, inte junior laget..??🧐

Titelsjuka. Även om jag här skulle föredra den norska framför den engelska modellen så skulle jag nog se det som två ord på svenska, men samtidigt undra vem fan som bryr sig och varför vi fått (tillbaka?) sådana tramstitlar. Rådgivare som rådgivare de 364 dagar om året personen inte har lönesamtal.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.