191 647 läst ·
2 847 svar
192k läst
2,8k svar
Svenska språket
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 483 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 483 inlägg
Nja.. en bakåtsträvare är någon som _inte vill_ ta till sig nytt.H hovapettson skrev:
"En äldre som inte hänger med" är mer åt hållet att denna äldre känner att man inte förstår det nya men det säger inget om att man inte vill.
Unga datorkillar (runt 30) kallar alla som inte kan koda för boomer, som jag har märkt. De är - säkert med viss rätt - otriligt trötta på oss stofiler. Jag kan inte för jag vill inte. Och jag vill inte för...P PappasHammare skrev:
Allt är relativt. Snart är de som kan koda som kommer att kallas något.H hovapettson skrev:
Dagens unga kodar inte de vibe kodar. De där föredettingarna (runt 30) kommer snart att hamna i samma grupp som de de kallar boomers, om de inte redan är där.
Yrket sumprunkare dog ju ut i samband med fiskets utveckling och det var väl lika bra, det var ett lågt avlönat arbete på samhällets botten.Intet skrev:
Intressant, ett ord jag aldrig hört användas trots att man då ska vara en.H hovapettson skrev:
Har alltid försökt använda "svenska" ord trots man varit inom data/tele/IT och enbart använt de engelska när det saknats "svenska" eller för att undvika missförstånd.
Det du skriver att du gör är nog själva definitionen av Boomer så som det används.A AndersS skrev:
Har gjort så sedan jag började på Ericsson sent 70-tal😇G gaidin skrev:
Sedan så har ju engelska också varit språket i det dagliga arbetet under vissa perioder.
Så jag är kanske lite "omodern" gällande språk och ord.
Ungefär som när man pratade engelska med amerikaner.
Uttal av t.ex "router" 😀 vilket jag även använder i svenska, gäller även "switch" som nätverksprodukt.
Redigerat:
Medlem
· Uppland
· 2 667 inlägg
Sumprunkare var ju ett arbete under medeltiden, dessa skulle genom att röra fisksumparna se till att det kom in nytt syrerikt vatten så att fisken inte dog (runka = föra fram och tillbaka) 😉Intet skrev: