P
H hovapettson skrev:
lite äldre person som inte hänger med. Stofil och bakåtsträvare skulle ev passa bättre
Nja.. en bakåtsträvare är någon som _inte vill_ ta till sig nytt.

"En äldre som inte hänger med" är mer åt hållet att denna äldre känner att man inte förstår det nya men det säger inget om att man inte vill.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Inte att förglömma den glade runkaren.
När jag var ung var det helt I sin ordning att vara "moppekåt" utan att för den skull vilja penetrera förgasaren.
En hifi-knutte kanske skulle vilja bli kallad audiofil, men någon säger ljudbög.

• Gilla
  • Haha
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Nja.. en bakåtsträvare är någon som _inte vill_ ta till sig nytt.

"En äldre som inte hänger med" är mer åt hållet att denna äldre känner att man inte förstår det nya men det säger inget om att man inte vill.
Unga datorkillar (runt 30) kallar alla som inte kan koda för boomer, som jag har märkt. De är - säkert med viss rätt - otriligt trötta på oss stofiler. Jag kan inte för jag vill inte. Och jag vill inte för...

H hovapettson skrev:
Unga datorkillar (runt 30) kallar alla som inte kan koda för boomer
Allt är relativt. Snart är de som kan koda som kommer att kallas något.

Dagens unga kodar inte de vibe kodar. De där föredettingarna (runt 30) kommer snart att hamna i samma grupp som de de kallar boomers, om de inte redan är där.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
När jag var ung var det helt I sin ordning att vara "moppekåt" utan att för den skull vilja penetrera förgasaren.
Yrket sumprunkare dog ju ut i samband med fiskets utveckling och det var väl lika bra, det var ett lågt avlönat arbete på samhällets botten.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
(Cue Monty Python!)
Sumprunkare! Jag hade varit glad om vi fått runka sumpar! Jag och mina syskon var salpetersjudare. DET var ett uselt jobb!
😀

• Haha
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
att boomer ofta används nedsättande om en lite äldre person som inte hänger med.
Intressant, ett ord jag aldrig hört användas trots att man då ska vara en.
Har alltid försökt använda "svenska" ord trots man varit inom data/tele/IT och enbart använt de engelska när det saknats "svenska" eller för att undvika missförstånd.

• Gilla
hovapettson och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Intressant, ett ord jag aldrig hört användas trots att man då ska vara en.
Har alltid försökt använda "svenska" ord trots man varit inom data/tele/IT och enbart använt de engelska när det saknats "svenska" eller för att undvika missförstånd.
Det du skriver att du gör är nog själva definitionen av Boomer så som det används.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det du skriver att du gör är nog själva definitionen av Boomer så som det används.
Har gjort så sedan jag började på Ericsson sent 70-tal😇
Sedan så har ju engelska också varit språket i det dagliga arbetet under vissa perioder.
Så jag är kanske lite "omodern" gällande språk och ord.
Ungefär som när man pratade engelska med amerikaner.
Uttal av t.ex "router" 😀 vilket jag även använder i svenska, gäller även "switch" som nätverksprodukt.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Har gjort så sedan jag började på Ericsson sent 70-tal😇
OK Boomer 😉

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Uttal av t.ex "router" 😀 vilket jag även använder i svenska
På engelska kan det bli förvirring. Fast här på byggahus brukar man det lösa sig eftersom vi har det svenska ordet fräs.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
På engelska kan det bli förvirring. Fast här på byggahus brukar man det lösa sig eftersom vi har det svenska ordet fräs.
Mitt nätverk blev mycket fräsigare när den nya routern kom igång.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Sumprunkare var ju ett arbete under medeltiden, dessa skulle genom att röra fisksumparna se till att det kom in nytt syrerikt vatten så att fisken inte dog (runka = föra fram och tillbaka) 😉

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Sumprunkare var ju ett arbete under medeltiden, dessa skulle genom att röra fisksumparna se till att det kom in nytt syrerikt vatten så att fisken inte dog (runka = föra fram och tillbaka) 😉
Vanligt på 1800-tal och även in på 1900-talet.

• Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
IMG_2273.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har bott utomlands i 30 år men på min tid innebar export att nåt skickades/såldes just till utlandet.

Är detta bara en groda av nån semestervikarie eller är det acceptabelt numera?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.