191 178 läst ·
2 847 svar
191k läst
2,8k svar
Svenska språket
Och efter som de första slipade glasbitarna för synkorrigering var för ett öga (monokel, eller glasöga), så är det fullt logiskt även här att man när man gjorde två sådana och sette ihop dem med en tunn metallram också kallade dem för ett par glasögon.Alfredo skrev:
Edit: rättstavning
Redigerat:
En gång, i min ungdom, så skulle vi starta en bil men hade bara en kabel tillhands.Alfredo skrev:
Så då körde vi ihop bilarna mot varandra (dvs körde den som gick) och då de hade kromade metallstötfångare så löste vi minuspolen på det viset, och klarade av att starta den andra bilen med endast en startkabel.
Men det var kanske inte så du tänkte ...
Hmm, sett annonser där priset gällt " ett par trosor". Tror jag skall pröva nästa gång och ta två stycken för en trosa 00331440 ett par trosor och se vad som händer när jag invänder mot summan 😀.
Och varför står det 00331440 istället för ett "skiljt från" tecken?
Och varför står det 00331440 istället för ett "skiljt från" tecken?
Medlem
· Stockholm
· 832 inlägg
Brukar med nöje följa denna tråd.
En fråga till expertisen:
Personer som blir intervjuad på radio och tv inleder allt oftare sitt svar med "nämen..."
Speciellt i sportsammanhang.
Det verkar ha blivit en sån där standardinledning intervjuoffret tar till för att få 2 sekunder att tänka ut vad man egentligen ska svara.
Hur har det blivit så? Verkar ju helt ologisk inledning på en mening, eller?
Personer som blir intervjuad på radio och tv inleder allt oftare sitt svar med "nämen..."
Det verkar ha blivit en sån där standardinledning intervjuoffret tar till för att få 2 sekunder att tänka ut vad man egentligen ska svara.
Vi har disikerat just det där tidigare i denna tråd, men hitta åt det ....P Per i Hamrånge skrev:Brukar med nöje följa denna tråd.
Jag fick nästan ge mig men hittade det här till slut. Inte ett par och inte två utan singular. 😊Alfredo skrev:
I övrigt skyller jag min tankevurpa på att jag på sistone mestadels har använt starthjälp där sladden/sladdarna sitter ihop i en enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nämen, där hade jag felK Kurtivan skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...resens-for-det-som-varit.556405/#post-6315190
#2427 och #2434 och kanske tidigare också.K Kurtivan skrev:
Utfyllnadsord för att det inte ska bli tyst, tror jag, och de har nog lärt sig av varandra att använda just vissa ord. Fast från början användes ”nämen” nog mest när svaret inte riktigt stämde med frågan. Här kan man lyssna på en 15 minuter lång utläggning om saken: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sommarspraket-jamen-varfor-inte
Redan på 90-talet gjorde Nilecity 105,9 en rolig sketch där Sudden kommentar Novemberkåsan.
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Men vart är dom ? I stället för var är dom! Var/vart verkar vara svårt nuförtiden. Just saying😊H hapazard skrev:Ja mycket störande. Jag önskar innerligt att de som inte kan göra skillnad på "de" och "dem" helt enkelt kunde nöja sig med att skriva "dom". Talspråk? Javisst, men sticker inte alls i ögonen på samma sätt för dem som kan skillnaden.
Ja mycket störande. Jag önskar innerligt att dom som inte kan göra skillnad på "de" och "dem" helt enkelt kunde nöja sig med att skriva "dom". Talspråk? Javisst, men sticker inte alls i ögonen på samma sätt för dom som kan skillnaden.
"nämen" "nej men" kan ha lite olika betydelse. 1) förvåning 2) motsägelse.P Per i Hamrånge skrev:Brukar med nöje följa denna tråd.
Det på samma tema med sportintervjuer som förvånar mig är att vissa alltid inleder sina svar med "Ja". Det ger ett positivt intryck, så det kanske har sin förklaring.
Men väldigt många inleder istället med ett klart och tydligt "Nej". Det blir lite konstigt att höra en person som precis vunnit en tävling eller satt ett nytt rekord stå med medaljen om halsen och beskriva upplevelsen av sin prestation genom att inleda varje svar med "Nej"
"Nej"-inledningen upplever jag (ovetenskapligt) som väldigt mycket vanligare bland kvinnor.
Det har jag också funderat mycket på. Hur blev det så?P Per i Hamrånge skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 369 inlägg
Henke Larsson inledde varenda svar i en 20 år lång fotbollskarriär med ”nej, men” så för min del är det stenhårt kopplat till just honom.Bönhas skrev:
Är det vanligare bland kvinnor annars? Ingen aning egentligen, men min spontana känsla är precis tvärtom. Men den är som sagt svårt färgad av en enda person.