Kapsyl Kapsyl skrev:
Lite av en definitionsfråga men minst två mål/uppträdanden med resa emellan kan man väl kalla en mini-turne?
Ja. Ett "uppträdande" kan ju omöjligt vara en turné..men två😬?

Så här säger SAO. "Rundresa på flera platser". Två är ju onekligen flera.

https://svenska.se/?q=turné&exactMatch=true&activeTab=so&id=371652

Men
Är 2 flera?

Finns väl ett uttryck ”två eller filera” när man vill säga att det ska vara men än ”en”..?

”När 2 eller flera atomer sitter ihop kallas det för en molekyl”

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men
Är 2 flera?

Finns väl ett uttryck ”två eller filera” när man vill säga att det ska vara men än ”en”..?

”När 2 eller flera atomer sitter ihop kallas det för en molekyl”
Två är i alla fall fler än en.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Lite av en definitionsfråga men minst två mål/uppträdanden med resa emellan kan man väl kalla en mini-turne?
Självklart är det en turné om man måste åka någonstans för att uppträda. Då har man ju två mål - att komma dit och uppträda, och att komma hem igen.

Sverigeturné om det är grannstaden, Europaturné om det är utanför Sverige (men inom Europa), och världsturné om uppträdandet är utanför Europa.

jarlh jarlh skrev:
Självklart är det en turné om man måste åka någonstans för att uppträda. Då har man ju två mål - att komma dit och uppträda, och att komma hem igen.
Jag håller inte med. För att kalla det turné skulle jag påstå att det krävs mer än ett uppträdande. Och det verkar även Svenska Akademien tycka:

Screenshot_2026-04-24_16-31-15.png

Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller inte med. För att kalla det turné skulle jag påstå att det krävs mer än ett uppträdande. Och det verkar även Svenska Akademien tycka:

[bild]
Man kan ju även nysta vidare i SAOL och ”många” är ju definitivt fler än två.

IMG_0126.jpeg

Z Zodde skrev:
Är det minst 2 och max ca 4-5 så är det "ett par".

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nja. Ett par ÄR två. Ett par är inte bigamisten och hans två fruar. Ett tvillingpar är inte trillingar. Ett par i Poker är inte en triss eller fyrtal.

• Gilla
  • Älska
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nja. Ett par ÄR två. Ett par är inte bigamisten och hans två fruar. Ett tvillingpar är inte trillingar. Ett par i Poker är inte en triss eller fyrtal.
Du låter som min fru...

useless useless skrev:
Du låter som min fru...
Hon är uppenbart en mycket intelligent och vacker kvinna!😀

• Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Så långt som upp till 5 skulle jag inte gå, men det som har varit normalt talspråk, bland de som jag har känt, är att man säger ett par om 2-4 st. Även om 3 och 4 kan kallas för några också

SO skriver så här:
"(i uttrycket ett par) antal av några få vanligen två el. tre"
https://svenska.se/?q=par&exactMatch=true&activeTab=alla

Enligt SAOB har den betydelsen används åtminstone sen 1500-talet. SAOB ger t.ex. exemplet "Ett par glas försätter Mollberg genast i ett förträffligt lynne.", vilket alltså inte betyder att det måste vara exakt 2 glas.

useless useless skrev:
Du låter som min fru...
Skönt att någon i familjen behärskar svenska!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
men det som har varit normalt talspråk, bland de som jag har känt, är att man säger ett par om 2-4 st.
Oj vad vad skrivklådan är svår att behärska här... 😉

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
En öl: 2–3 st
Ett par öl: 3–6 st.

• Haha
  • Gilla
Blazermannen och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En öl: 2–3 st
Ett par öl: 3–6 st.
Vilken volym per öl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.