Alfredo Alfredo skrev:
Gjorde det vÀldigt ont? Fick du nÄgon belöning efterÄt? Kanske en tandlÀkarsponsrad jÀtteseg kola?
Vipeholmkolan?😁

• Haha
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ord som ohĂ€ngd, vanartig, ohyfsad, oförskĂ€md och ouppfostrad kĂ€nns ofta synnerligen tillĂ€mpliga i mĂ„nga sammanhang hĂ€r pĂ„ forumet. Även slyngelaktig och drummelaktig förtjĂ€nar en renĂ€ssans. 😂
Och Pottsork, huggormars avföda, averdonk, sumprunkare. Kapten Haddock skulle varit stolt.

• Haha
  • Gilla
SÄgspÄnPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Motsatsen till ohÀngda ungdomar Àr vÀlhÀngda ungdomar?

• Haha
  • Wow
vickan11 och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Motsatsen till ohÀngda ungdomar Àr vÀlhÀngda ungdomar?
Samma med vÀltaliga ungdomar och otaliga ungdomar.

L
Kapsyl Kapsyl skrev:
Under en sprÄkresa Àgnades en lektion Ät vardaglig engelsk slang. För "hang out", "hang around" och "hang about" fanns det tydligen flera möjliga ursprung men den som jag fann intressantast var att det fanns under 16-1700-talet i stÀderna en form av sovplats för fattigt folk. Man hÀngde helt enkelt upp ett rep och sÄ kunde man stÄ upp och sova(?) lutad mot repet för en 1\2 penny natten.
"The twopenny hangover" - detta finns för övrigt förtjÀnstfullt iscensatt i The first great train robbery med Sean Connery frÄn 1978
https://mikedashhistory.com/2021/05/19/the-twopenny-hangover/

Intet Intet skrev:
huggormars avföda
Den pĂ€rlan hade jag nĂ€stan glömt. Tack för pĂ„minnelsen. 😂

Kanske passar det bra att referera till denna kĂ€lla av hart nĂ€r oĂ€ndlig kunskap i svenska sprĂ„ket? Jag noterar nĂ„got förnöjt att ordet "vegetarian" upptas i listan tillsammans med andra vĂ€lgenomtĂ€nkta tillmĂ€len som asgamar, dĂ„rhushjon, kloakdjur, sötvattenspirater och Ă„sneskallar. đŸ˜±

• Haha
  • Älska
SÄgspÄnPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
DĂŒsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:

Kanske passar det bra att referera till denna kĂ€lla av hart nĂ€r oĂ€ndlig kunskap i svenska sprĂ„ket? Jag noterar nĂ„got förnöjt att ordet "vegetarian" upptas i listan tillsammans med andra vĂ€lgenomtĂ€nkta tillmĂ€len som asgamar, dĂ„rhushjon, kloakdjur, sötvattenspirater och Ă„sneskallar. đŸ˜±
Det noterat du nÄgot förnöjt. Du lÄter som en domare. Vi skulle utgöra ett vÀlfungerande par i hovrÀtten. "Emedan tilltalad pÄstÄr sig vara vÀl anpassad socialt har det bevisats att hon de facto Àr en sÄ kallad vegetarian. DÀrtill Äterkommer vi i frÄga om försvÄrande omstÀndigheter gÀllande straffets lÀngd."

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Och Pottsork, huggormars avföda, averdonk, sumprunkare. Kapten Haddock skulle varit stolt.
Krabbsaltare!

• Haha
  • Gilla
SÄgspÄnPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Jag vet. Kapten Haddock Àr fantastisk. Han svÀr som en borstbindare, utan att egentligen svÀra alls. Min idol, Àven pÄ Byggahus nÀr jag tvÄlar till nÄgon ovanligt korkad snedseglande kloakrÄtta.
Hade "Batiken" funnits nÀr han levde, skulle den gode "Kapten" varit den förste att utbrista: Bomber och granater, en batikhÀxa i antÄgande.

• Haha
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Tintin-översÀttarna gjorde ett vÀldigt bra jobb nÀr de i princip ignorerade det franska originalet och gav honom en svensk kreativ vokabulÀr

https://i1.wp.com/tintinomania.com/wp-content/uploads/2018/07/Visuel-Ă -partir-du-PDF.jpg?w=534&ssl=1

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Tintin-översÀttarna gjorde ett vÀldigt bra jobb nÀr de i princip ignorerade det franska originalet och gav honom en svensk kreativ vokabulÀr

[lÀnk]
Det var lÀnge sedan jag sÄg nÄgon tintin pÄ franka. MÄnga kul uttryck.
T.ex. Haddocks uttryck "analphabÚte diplÎmé" funkar vÀl pÄ flera sprÄk och Àr ganska lÀtt att översÀtta.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
trÀhandtag trÀhandtag skrev:

ok det betyder
.
”Diplomerad analfabet”, eller med en mer typiskt svensk stil pĂ„ yrkestiteln kanske ”Legitimerad analfabet”.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Lite av en definitionsfrÄga men minst tvÄ mÄl/upptrÀdanden med resa emellan kan man vÀl kalla en mini-turne?

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.