189 008 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Att fela är mänskligt, men att förlåta gudomligt.Nötegårdsgubben skrev:
Man lär så länge man lever, så nog är det liv i gubben än!
Visst är det ganska underbart egentligen när man får sin värld vänd upp-och-ner ett kort ögonblick och känner sig som ett barn på nytt? Saker man alltid trott varit, visar sig plötsligt inte alls vara. Det händer mig!
Det är inte så att du vid varje middagsbjudning får kommentaren "Det här smakade inte fågel" och du trodde att de gav dig en komplimang?Nötegårdsgubben skrev:
Instämmer helt. Händer mig också.L Lärospånet skrev:Att fela är mänskligt, men att förlåta gudomligt.
Man lär så länge man lever, så nog är det liv i gubben än!
Visst är det ganska underbart egentligen när man får sin värld vänd upp-och-ner ett kort ögonblick och känner sig som ett barn på nytt? Saker man alltid trott varit, visar sig plötsligt inte alls vara. Det händer mig!
Enkla, ibland rent banala saker som man tror man har koll på…
Å så visar det sig att man gjort/trott fel i ett halvt liv.
EUREKA!
jag har det som ett positivt uttryck, dvs att detta smakade verkligen bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Mycket äldre än så visade det sig:A AndersS skrev:
- "vistas (på viss plats) utan att sysselsätta sig med något särskilt JFR hänga
KONSTRUKTION:
någon hänger (någonstans)
EXEMPEL:- ungdomarna hängde på skolgården på kvällarna
- äv. ⟨vardagligt⟩ umgås
EXEMPEL:- hänga med kompisar;
- Gjorde ni något speciellt? – Nej, vi bara hängde
HISTORIK: belagt sedan 1682"
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Ja tack. Igår hos tandläkaren: Assistenten skulle röntga tänderna och pratade med mig som med en fyraåring: Gapa nu! Du gapar jäääätteduktigt! Vad fint du biter på filmhållaren! Sedan kan du se dina tänder på datorn! Tandläkaren är jättesnäll ska du se!L Lärospånet skrev:
Ja, det kändes som 65 år tillbaka.
Jag letade men hittade inget historiskt årtal.BirgitS skrev:
Mycket äldre än så visade det sig:
[länk] (SO)
KONSTRUKTION:
EXEMPEL:
- ungdomarna hängde på skolgården på kvällarna
- äv. ⟨vardagligt⟩ umgås
EXEMPEL:
- hänga med kompisar;
Under en språkresa ägnades en lektion åt vardaglig engelsk slang. För "hang out", "hang around" och "hang about" fanns det tydligen flera möjliga ursprung men den som jag fann intressantast var att det fanns under 16-1700-talet i städerna en form av sovplats för fattigt folk. Man hängde helt enkelt upp ett rep och så kunde man stå upp och sova(?) lutad mot repet för en 1\2 penny natten.BirgitS skrev:
Mycket äldre än så visade det sig:
[länk] (SO)
KONSTRUKTION:
EXEMPEL:
- ungdomarna hängde på skolgården på kvällarna
- äv. ⟨vardagligt⟩ umgås
EXEMPEL:
- hänga med kompisar;
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
SAOB anger att det (7) är en utveckling från hänga i den betydelsen av ordet (4a) som används i t.ex. huvudet hänger slappt nedåt eller åt sidan.Kapsyl skrev:
Under en språkresa ägnades en lektion åt vardaglig engelsk slang. För "hang out", "hang around" och "hang about" fanns det tydligen flera möjliga ursprung men den som jag fann intressantast var att det fanns under 16-1700-talet i städerna en form av sovplats för fattigt folk. Man hängde helt enkelt upp ett rep och så kunde man stå upp och sova(?) lutad mot repet för en 1\2 penny natten.
https://svenska.se/?q=hänga&exactMatch=true&activeTab=saob&id=9319864&homografNr=0
Dom ohängda ungarna hängde på skolgården.BirgitS skrev:
Är det nån som använder uttrycket "ohängd" om vanartiga personer? Eller är det helt föråldrat? F.ö. är väl även "vanartig" ett ovanligt ord numera. Vad säger man? Vad är den moderna synonymen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag vare sig använder eller hör ohängd och vanartig, däremot verkar ohyfsad, oförskämd och ouppfostrad vara rätt vanliga. I SAOB från 1949 om ohängd ges även synonymerna slyngelaktig och drummelaktig, men de orden används väl inte heller längre.H hhallen skrev:
https://svenska.se/?q=ohängd&exactMatch=true&activeTab=saob&id=9452838&homografNr=0