trähandtag trähandtag skrev:
Uttrycket ”det smakar fågel” används inte så ofta. Ganska kul uttryck tycker jag.
Tror aldrig jag hört det utan negation. Alltså stt man säger att något inte smakar fågel.

Fattar att även det raka uttrycket finns/funnits, men har som sagt aldrig hört det.

• Gilla
  • Wow
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror aldrig jag hört det utan negation. Alltså stt man säger att något inte smakar fågel.

Fattar att även det raka uttrycket finns/funnits, men har som sagt aldrig hört det.
Hm. Our mileage differs, som jänkarna säger. Jag har för min del aldrig hört detta uttryck med negation.

• Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Hm. Our mileage differs, som jänkarna säger. Jag har för min del aldrig hört detta uttryck med negation.
Dito

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Oväntat. Att säg att något smakar fågel är ju att klaga på maten. Redan det är ovanligt i min värld. Att ge beröm i negationer ser jag dock som normalt, men kanske oftare med uttryck som ”det var ju inte dumt det här!”

L
Oväntat. Att säg att något smakar fågel är ju att klaga på maten. Redan det är ovanligt i min värld. Att ge beröm i negationer ser jag dock som normalt, men kanske oftare med uttryck som ”det var ju inte dumt det här!”
Mja där jag kommer ifrån betyder det att något är utsökt, delikat och väldigt gott, men egentligen är den överförda betydelsen att något är väldigt välkommet och tas emot väldigt positivt (alltså ett begrepp som omfattar positiva företeelser utanför matbordet).

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Mja där jag kommer ifrån betyder det att något är utsökt, delikat och väldigt gott
Skeptisk. Då tror jag snarare att uttrycket är så ovanligt att du och flera med dig fått det om bakfoten. Det är inte ett positivt uttryck.

• Haha
  • Wow
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Kickan42 och 7 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Jag har för min del aldrig hört detta uttryck med negation.
Inte jag heller. Existerar det ens med negation? Jag sökte på nätet med div sökmotorer och lyckades endast hitta några få träffar. Som alla var bokstavligt menade, dvs att något inte hade fågelsmak.

Så till någon överbevisar mi hävdar jag att uttrycket med negation inte existerar.
Det är ett vanligt (?) uttryck som betyder att något smakar mycket gott eller i överförd betydelse är förträffligt.

Hur vanligt beror på. Och kan diskuteras. Inget jag använder eller hör dagligen. Men det dyker upp då och då. Det användes oftare under 1900-talet och i verk från den tiden.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att något smakar fågel betyder att det är gott, vilket är positivt.

[länk]

[bild]
Ha! Så det var ett rent missförstånd, men det var alltså jag som stod på den felande sidan. Det var som fan. Kan bara pudla, lära mig och be @Lärospånet m.fl. om ursäkt för att ha beskyllt dem för att ha fel.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Att ge beröm i negationer ser jag dock som normalt, men kanske oftare med uttryck som ”det var ju inte dumt det här!”
Vi som har rötter i Norrbotten slänger på en negation till:
"Det var inte odumt det här!"

Edit: bäst jag lägger till en 😁

Ett uttryck jag inte hört utan negation är "det luktar inte hallon".

Jag har inte hört någon säga att det luktar hallon (om det inte gör det).

Jag har… inte mod nog att ge mig in i den frågan med. 😉

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Ett ord som jag aldrig använder med betydelsen vistas, träffas, umgås, osv, och inte är nytt ord är "hänga", något säger mig att det uppstod hos 50-talets ungdomar kanske med raggarkulturen när man träffades.

A AndersS skrev:
Ett ord som jag aldrig använder med betydelsen vistas, träffas, umgås, osv, och inte är nytt ord är "hänga", något säger mig att det uppstod hos 50-talets ungdomar kanske med raggarkulturen när man träffades på någon plats "hänger på stan", "hänger på fiket".

T
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ett uttryck jag inte hört utan negation är "det luktar inte hallon".

Jag har inte hört någon säga att det luktar hallon (om det inte gör det).
Jag har nog oftare hört uttrycket "det luktar inte rosor" än hallon men principiellt håller jag med dig - det är ett uttryck som iaf jag bara hört med negation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.