useless useless skrev:
Å andra sidan förstår inte norrlänningen Skåningen, så jag vet inte om språkområdet blir så mycket större?
Säger väl mer om norrlänningen än om skåningen, jag som skåning har inga problem med att förstå en norrlänning 😉😎

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Säger väl mer om norrlänningen än om skåningen, jag som skåning har inga problem med att förstå en norrlänning 😉😎
Förlåt, kunde inte låta bli.....😎
Meme som visar en person i historisk dräkt med roligt ansiktsuttryck, text: "När man ber en skåning uttala bokstaven Ö".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Å andra sidan förstår inte norrlänningen Skåningen, så jag vet inte om språkområdet blir så mycket större?
Nej, men skåningar räknas väl ändå inte? Han skrev ju 10 miljoner och det är väl vad man får om man räknar de svenskspråkiga i Finland och Sverige exklusive Skåne utanför Lund.

H hhallen skrev:
man ska inte underskatta omfattningen av fördrivningar (tänk bara på hur miljoner etniska tyskar jagades ut ur sina hemtrakter i Böhmen och Ostpreussen efter andra världskriget) och etnisk rensning heller.
Enig. Den fördrivning av tysktalande som skedde efter andra världskriget var dock exceptionell. Men för att uttrycka sig försiktigt: they had it coming.

Det normala historiskt har dock varit att härskare velat ha en stor befolkning. Då är assimilation bättre än fördrivning.
H hhallen skrev:
Och assimileringen har ofta haft en tvångskaraktär.
Absolut!
H hhallen skrev:
I vårt land är vi inte bättre än andra
Jo. Men vi har inte alltid varit. Minoritetsspråken vi erkänner idag är dock inte motarbetade; det är dock i någon mån icke erkända språk som älvdalska. Bjuder på ett roligt klipp om det från riksdagens talarstol (som jag kanske haft med i tråden tidigare, 44 sek):

H hhallen skrev:
tänk på undertryckandet av samiska och tornedalsfinska. Ungarna fick till och med stryk om de pratade samiska eller meänkieli under rasterna i skolan. Barbariskt.
Japp. Men om vi accepterar att man kan bättra sig (vilket vi ju i sig vill att man ska göra) så måste vi ju också konstatera att vi inte gör så längre.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du menar väl att norrlänningen inte förstår götalänningen? 😉

Karta över Sverige som visar Norrland, Svealand och Götaland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Du menar väl att norrlänningen inte förstår götalänningen? 😉

[bild]
Götaland och Svealand är "Skåne".

• Haha
Testarn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I norra Tornedalen som jag härstammar ifrån pratar man en väldigt grammatiskt korrekt svenska utan några dialektala inslag. Däremot pratar man lite brett med en finlandssvensk brytning.
Den regionen har ju bara haft svenska som förstaspråk i knappt 100 år, så man har aldrig utvecklat någon egen variant av språket som folk länge söderut.
Tack! Det här har legat och malt i bakhuvudet ett par dagar och även om jag vetat det teoretiskt så har jag aldrig tänkt på det dialektalt och att det innebär att vi har delar av norra Norrland som saknar en lokal germansk språkhistoria.

Fascinerande.

Nu är jag lite mer bildad. 🤓

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Maria T
A AndersS skrev:
Jag skaffade mig "Läsebok för släktforskare" att träna på en gång i tiden och där fanns beskrivningar på hur dåtidens bokstäver kunde se ut.
Men när man hittar texter och utifrån skrivarens kunskap då finns det en mångfald flera, nja detta kan vara knepigt. Åtminstone för mig som glad amatör.😉
[bild]
[bild]
Roligt att finna fler släktforskare här också.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag dök på ett ord vid inventering av kvarn år 1900 och kom efter en notering av "grofsikt med lem", i min tolkning står det "siktbente", men skulle också kunna vara "liktbente". Gjorde några olika formuleringar i sökningar med Google och där det svaras med hjälp av AI-funktion. Alla gav mycket trovärdiga förklaringar men med olika betydelse, av dessa svar finns inga av orden när jag försöker källsäkra. Så dessa AI-svar hittar på nya ord och förklaringar som inte existerar, så hur många blir lurade av dessa AI-genererade svar.
Sökandet går vidare vad det kan vara för något och endast 25 öre, grovsikten sätts till 5kr.
Handskriven anteckning från 1900 med ordet "siktbente", möjligen även "liktbente", diskuterad i samband med kvarnuppteckningar.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag dök på ett ord vid inventering av kvarn år 1900 och kom efter en notering av "grofsikt med lem", i min tolkning står det "siktbente", men skulle också kunna vara "liktbente". Gjorde några olika formuleringar i sökningar med Google och där det svaras med hjälp av AI-funktion. Alla gav mycket trovärdiga förklaringar men med olika betydelse, av dessa svar finns inga av orden när jag försöker källsäkra. Så dessa AI-svar hittar på nya ord och förklaringar som inte existerar, så hur många blir lurade av dessa AI-genererade svar.
Sökandet går vidare vad det kan vara för något och endast 25 öre, grovsikten sätts till 5kr.
[bild]
I sammanhanget kan det vara siktborste även om jag inte riktigt får början till s.

W Weimik skrev:
I sammanhanget kan det vara siktborste även om jag inte riktigt får början till s.
Det finns flera tecken som inte stämmer, jag har ju hela texten och kan jämföra hur skrivaren formar bokstäver och ord. Det luriga är ju om skrivaren inte kan något inom området utan tolkar lite tokigt vad som sägs.😉 Ungefär som när AI hittar på olika förklaringar beroende av hur man formulerar frågan.😂

A AndersS skrev:
Det finns flera tecken som inte stämmer, jag har ju hela texten och kan jämföra hur skrivaren formar bokstäver och ord. Det luriga är ju om skrivaren inte kan något inom området utan tolkar lite tokigt vad som sägs.😉
Ja, så kan det ju säkert vara. Någon sa ”siktborste” och skrivaren trodde att det var ”diskborste” 😊

På senare tid tycker jag att inlägg på engelska ökat i svaren på detta forum. Lite irriterande kan jag tycka när frågor som behandlas kanske kräver fackuttryck.

Jag har ju i största delen av mitt arbetsliv varit i ett engelskinfluerat område, men försökt använda svenska ord.
Däremot i arbetet använt engelska ord när man vill unvika missförstånd, t.ex. i system som enbart har engelska.
Även jag reagerar på användande av engelska ord när det redan finns "bra" svenska ord.
Sedan finns det nya ord från engelska som blir tydligare t.ex. "influencer".

Gällande nya ord:

Det nya engelska begreppet "content creator" har jag översatt till "tramsfabrikant". Tydligen är det ett bra nyord för folk förstår oftast vad jag menar.

• Älska
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.