P Pin skrev:
Du glömde den åttonde dvärgen, Böger.
Men honom pratar vi inte om.
Är inte allt hans fel?

• Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du glömde den åttonde dvärgen, Böger.
Men honom pratar vi inte om.
Nu fattar jag inte? De är väl bögar de andra 7 också? Ett litet gay-community ute i skogen har jag alltid trott att det var. Det är härligt att se att Disney var så inkluderande så tidigt!

• Älska
lat
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
De är väl bögar de andra 7 också?
Snövit också?

B Bitterhetsakademin skrev:
Jag delar inte Gamla Testamentets världsbild, det är en hatisk skrift med all sin ondska. Det Nya Testamentet har dock en ljusare ton.
Är det den här ljusare tonen du menar?

6. Och de sju änglarna, som hade de sju basunerna, gjorde sig redo
att stöta i sina basuner.

7. Och den förste stötte i sin basun. Då kom hagel och eld, blandat
med blod, och det kastades ned på jorden; och tredjedelen av
jorden brändes upp, och tredjedelen av träden brändes upp, och
allt grönt gräs brändes upp.

8. Och den andre ängeln stötte i sin basun. Då var det som om ett
stort brinnande berg hade blivit kastat i havet; och tredjedelen
av havet blev blod.

Då föredrar jag gamla testamentet.

1 Vad du är skön, min älskade, vad du är skön! Dina ögon äro duvor, där de skymta genom din slöja. Ditt hår är likt en hjord av getter som strömma nedför Gileads berg.

2 Dina tänder likna en hjord av nyklippta tackor, nyss uppkomna ur badet, allasammans med tvillingar, ofruktsam är ingen ibland dem.

3 Ett rosenrött snöre likna dina läppar, och täck är din mun. Lik ett brustet granatäpple är din kind, där den skymtar genom din slöja.

4 Din hals är lik Davids torn, det väl befästa; tusen sköldar hänga därpå, hjältarnas alla sköldar.

5 Din barm är lik ett killingpar, tvillingar av en gasell, som gå i bet ibland liljor.

Jag skriver upp mig för din nästa bibelstudiekväll redan nu, @useless ! Jag är också team Gamla Testamentet, som synes.

• Haha
Pin
  • Laddar…
useless useless skrev:

av havet blev blod.

1 Vad du är skön, min älskade, vad du är skön! Dina ögon äro duvor, där de skymta genom din slöja. Ditt hår är likt en hjord av getter som strömma nedför Gileads berg.

2 Dina tänder likna en hjord av nyklippta tackor, nyss uppkomna ur badet, allasammans med tvillingar, ofruktsam är ingen ibland dem.

3 Ett rosenrött snöre likna dina läppar, och täck är din mun. Lik ett brustet granatäpple är din kind, där den skymtar genom din slöja.

4 Din hals är lik Davids torn, det väl befästa; tusen sköldar hänga därpå, hjältarnas alla sköldar.

5 Din barm är lik ett killingpar, tvillingar av en gasell, som gå i bet ibland liljor.
Visst har Psaltaren många guldkorn men tonen är i stora delar hatisk. Kärleksbudskapet återfinns i NT. GT är mest krigisk och öga för öga tand för tand.

Alfredo Alfredo skrev:
Snövit också?
Nu får du skärpa dig! Genom att använda begreppet "bög" för Snövit, som faktiskt är kvinna, osynliggör du kvinnliga homosexuella 😠! Dessutom tror jag inte att Snövit har omfamnat den lesbiska identiteten fullt ut, det är den där prinsen, du vet? Hon är förmodligen bi.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
J
Nu får du skärpa dig! Genom att använda begreppet "bög" för Snövit, som faktiskt är kvinna, osynliggör du kvinnliga homosexuella 😠! Dessutom tror jag inte att Snövit har omfamnat den lesbiska identiteten fullt ut, det är den där prinskorven, du vet? Hon är förmodligen bi.
Vad snuskigt du skriver😂

• Haha
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag skriver upp mig för din nästa bibelstudiekväll redan nu, @useless ! Jag är också team Gamla Testamentet, som synes.
Vi träffas på torsdagkvällar och käkar lite svamp och läser högt ur första krönikeboken.

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vi träffas på torsdagkvällar och käkar lite svamp och läser högt ur första krönikeboken.
Studier i Gamla Testamentets exegetik och psykedeliska substanser låter som en minnesvärd upplevelse för den som överlever med förståndet i behåll, lycka till.😆

Jag är också team Gamla Testamentet, som synes.
Hur kan man citera GT utan att ta med bokens portalstadgande? Jesaja 56:12:

"Kommen, jag skall hämta vin, och så skola vi dricka oss druckna av starka drycker. Och morgondagen skall bliva denna dag lik, en övermåttan härlig dag!"

• Gilla
  • Haha
gaia och 3 till
  • Laddar…
Och som ett tecken på språkligt förfall tar vi väl även med den moderna versionen. "Kom, jag tar fram vin, vi tar oss ett rus! Och i morgon blir det som i dag, ja, ännu bättre."

Sorgligt! 😢

• Gilla
  • Haha
  • Wow
gaia och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
När vi nu har snurrat in oss bibeln, så drar jag fram en av mina favoriter, Job 42:16-17
16 Därefter levde Job hundrafyrtio år och fick se sina barn och barnbarn i fyra led. 17 Sedan dog Job, gammal och mätt på att leva.

Just "mätt på att leva" tycker jag är så vackert på nåt vis.

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

av havet blev blod.

6. Dina bröst är som svalor som häckar

• Haha
Testarn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
När vi nu har snurrat in oss bibeln, så drar jag fram en av mina favoriter, Job 42:16-17
16 Därefter levde Job hundrafyrtio år och fick se sina barn och barnbarn i fyra led. 17 Sedan dog Job, gammal och mätt på att leva.

Just "mätt på att leva" tycker jag är så vackert på nåt vis.
Job fick hela sitt liv förstört och hans 10 barn blev oskyldigt mördade för att Jahve ville vinna ett vad med djävulen.

Jahve initierar hela grejen genom att först peka ut Job och säga att "jag slår vad om att du inte kan rubba hans tro" och sedan tillåta barnamorden och alla andra illdåd.

Det är en sjuk tävling som går ut på att Jahve ville visa "kolla vilken makt jag har" och är villig att bokstavligen gå över lik för att visa det.

Detta är den kristna moralen vi ska respektera.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.