172 446 läst ·
2 454 svar
172k läst
2,5k svar
Svenska språket
Det normala svaret om man vill ha en mellanstor är att man analyserar de tre alternativen som macken erbjuder ("vi har liten, stor och mellan") och så väljer man det man tror motsvarar "mellanstor" bäst. Vilket rimligen är mackens alternativ kallat "mellan".T Thomas_Blekinge skrev:
Vilket naturligtvis är helt korrekt ("vi har liten, stor och mellan")T Thomas_Blekinge skrev:
De har bara dessa tre alternativ mellanstor finns inte och inte mellanliten, medium, halvstor, 35cl heller eller något annat. Bara storlekarna liten, stor och mellan.
Svarar man med ett alternativ som inte finns bara för att man tror sig veta bättre än killen i kassan och väljer att göra en poäng av det får man nog räkna med att bli kallad lymmel själv.
Och har man dessutom fel i det man tror och påpekar kanske stor lymmel passar? Eller möjligen mellanstor...😂
Mellanstor var väl rätt schysst, och jag ska även börja använda orden "litenstor" och "storstor", så de två andra storlekarna inte känner sig mobbade för att de saknar ett onödigt efterled.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är klart att det normalt sett funkar utmärkt, det är ju inte det minsta svårt att förstå, och "mellanstor" används säkert en hel del också. Sen är det inte så många som är språkpoliser.
För mig skulle något av dessa tre (fyra) ord ligga närmare till hands
Mellanstorleken
Medelstor
Medel eller Mellan.
edit:
Jag tyckte förövrigt att exemplet med den mellanstora skiftnyckeln var bra, åtminstone kändes det som att det var något jag mycket lätt skulle kunna sagt. Att det skulle känts lite konstigt och beordra någon att ta fram "medelskiftnyckeln", eller den "medelstora skiftnyckeln", eller bara "mellanskiftnyckeln" eller "mellan skiftnyckeln" (usch det där sista gjorde t.o.m lite ont)
Redigerat:
Den här var klurig. Mellanstor syftar då på storleken. Inte mellanvarm eller mellanstark. Gällande skiftnycklar tycker jag att en mellanstor åtminstone bör ligga i 8 tumsklassen. Att kalla den näst minsta skiftnyckeln för mellanstor trots att det är en av tre skiftnycklar, låter konstigt. Mellanliten, låter då mer logiskt.
I filmen "Local hero" eller "Byns hjälte", som den föredömligt nog heter på Svenska, köper huvudpersonen hårshampo. Alternativen är normal, fet, extra fet och torr. Han köper normalvarianten och poängterar det genom att säga -"normal. Extra normal!
Så. Mellanstor poängterar att det är just storleken man vill ha en mittemellanvaiant av. Så det är naturligtvis helt logiskt. Hade skiftnycklar även funnits I olika hårdheter eller mjukheter 🤔, kunde man istället bett om en mellanmjuk skiftnyckel. Eller mellanfet.
I filmen "Local hero" eller "Byns hjälte", som den föredömligt nog heter på Svenska, köper huvudpersonen hårshampo. Alternativen är normal, fet, extra fet och torr. Han köper normalvarianten och poängterar det genom att säga -"normal. Extra normal!
Så. Mellanstor poängterar att det är just storleken man vill ha en mittemellanvaiant av. Så det är naturligtvis helt logiskt. Hade skiftnycklar även funnits I olika hårdheter eller mjukheter 🤔, kunde man istället bett om en mellanmjuk skiftnyckel. Eller mellanfet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 832 inlägg
Jag får väl vika mig för att ni är ett antal som brukar ordet mellanstor.
Googlar man ser man stt det ofta används om hundar och resväskor, närmast som en storleksklass i sig, snarare än ett relativt mått. Det lirar också rätt bra med det @Intet säger om skiftnycklar, att det är sådana av en viss storlek, inte ett egentligen relativt mått (även om det förstås bottnar i något relativt).
Googlar man ser man stt det ofta används om hundar och resväskor, närmast som en storleksklass i sig, snarare än ett relativt mått. Det lirar också rätt bra med det @Intet säger om skiftnycklar, att det är sådana av en viss storlek, inte ett egentligen relativt mått (även om det förstås bottnar i något relativt).
Det bli många gånger lite intressant när det blir relativiserande ord.
Intet var ju lite inne på det med sitt "Att kalla den näst minsta skiftnyckeln för mellanstor trots att det är en av tre skiftnycklar, låter konstigt. Mellanliten, låter då mer logiskt."
Och jag kom på att jag, naturligtvis lite skämtsamt och ironiskt, brukar säga att min bil är "ljussvart".
För den är ju ändå inte "mörkvit", eller hur?
Intet var ju lite inne på det med sitt "Att kalla den näst minsta skiftnyckeln för mellanstor trots att det är en av tre skiftnycklar, låter konstigt. Mellanliten, låter då mer logiskt."
Och jag kom på att jag, naturligtvis lite skämtsamt och ironiskt, brukar säga att min bil är "ljussvart".
För den är ju ändå inte "mörkvit", eller hur?
Macken får kalla storlekarna vad de vill. Om det är helt olika kundernas uppfattning om storlekarna blir det knepigt. Både kund och kassör bör begripa något avvikande begrepp.Bönhas skrev:
Att det inte är självklart är den ordning i vilken du skriver storlekarna. Oftast räknas produkter upp i storleksordning, men nu kommer mellan sist, eftersom den mer eller mindre (!) förutsätter att det finns en mindre (liten) och större (stor) portion kaffe.
Skogsägare
· 21 832 inlägg
Det finns rimligen bara två accepterade skalor för blöta livsmedel: liten, mellan, stor respektive liten, stor, pint (i september/oktober även maß).
Då får man den hårda vägen lära sig att en mellanstor inte är en stor mellan och man kan fråga sig varför liten ens finns. Jag har i alla fall aldrig fattat galoppen.
En stor enligt skala två är ju därtill enligt de flesta rimliga människors förmenande på sin höjd mellanstor. Mellan får man dock oftast på flaska, normalt en liten.
Prosit!
Då får man den hårda vägen lära sig att en mellanstor inte är en stor mellan och man kan fråga sig varför liten ens finns. Jag har i alla fall aldrig fattat galoppen.
En stor enligt skala två är ju därtill enligt de flesta rimliga människors förmenande på sin höjd mellanstor. Mellan får man dock oftast på flaska, normalt en liten.
Prosit!
Pronomenet vi passar utmärkt här. 😂😉Nötegårdsgubben skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 21 832 inlägg
Jag trodde först du citerade mitt senaste inlägg och tyckte det var lite humorfritt, men nu ser jag att jag står här med byxorna nere.Alfredo skrev:
@Per Eskilsson, kan du försämra forumsöket lite? 😉
Redigerat: