Har du någonsin sagt mellanstor, @useless?

Jag tycker @Thomas_Blekinges spaning är intressant men att det är lika bra att han som invandrare får veta att det inte är ett naturligt sätt att uttrycka sig på på svenska.

• Wow
gaia
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Cruel and unusual... 😂
Inte för mig.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Jag tycker @Thomas_Blekinges spaning är intressant men att det är lika bra att han som invandrare får veta att det inte är ett naturligt sätt att uttrycka sig på på svenska.
Jag använder det nu och då. Men det kanske är annorlunda i södra halvan av landet?

Intressant
Är inte liten, medel, stor en bättre rangordning på storlekarna?

Medel blir mer som medium, medan mellan bara är mindre än stor och större än liten och behöver inte vara ungeför mittemellan i storlek. Eller kanske just mittemellan är ett bättre ord? Eller för att reflektera verkligheten för många drycker i mugg: stor, väldigt stor, för stor.

För övrigt verkar alla kedjor besatta av att det ska heta exakt som på menyn, ofta på engelska.

Jag: en ostburgare tack
McDonald’s anställde: en cheeseburgare, något mer?
Jag: bara ostburgaren
McDonald’s anställde: det blir 15 kr för cheeseburgaren

• Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…

Jag tar tacksamt emot alla råd och uppfattar att "mellanstor" förvirrar en del. De gånga 25 år har det dock funkat utmärkt. Jag ska lära och bättra mig!.

• Haha
Genoveva
  • Laddar…
Magnus E K
useless useless skrev:
Jag använder det nu och då. Men det kanske är annorlunda i södra halvan av landet?
DÅ och då. "Nu och då" är svengelska.

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tar tacksamt emot alla råd och uppfattar att "mellanstor" förvirrar en del. De gånga 25 år har det dock funkat utmärkt. Jag ska lära och bättra mig!.
Jag tar ofta fram en mellanstor skiftnyckel när jag mekar med cykeln och har även bett barn och sambo hämta någon av nämnda mellanstora skiftnycklar och de har aldrig kommit med en liten eller stor skiftnyckel, så jag tror att du kan fortsätta använda mellanstor.

Den som missförstår vad du menar när du säger mellanstor när det finns tre olika storlekar att välja på gör det antingen med vilje eller så är de underbegåvade och den senare kategorin personer står nog inte i kassan på en mack...

• Gilla
Genoveva och 5 till
  • Laddar…
Det är möjligt att det är mer naturligt för dig, men så uttrycker inte vi som har svenska som modersmål oss.
Vete tusan om jag håller med. Jag tycker mellanstor känns helt naturligt att använda men jag kan ärligt talat inte säga om jag skulle, eller brukar, göra det.

• Gilla
HJ-C och 1 till
  • Laddar…
T
Det är möjligt att det är mer naturligt för dig, men så uttrycker inte vi som har svenska som modersmål oss.

Kan man av någon anledning inte nöja sig med att grymta mellan, tack, så kan man säga då tar jag mellanvarianten eller mellanstorleken, men mellanstor är inget vi säger.

Sen kan man förstås förstå vad du menade ändå, men det är inte ett standardsvenskt uttryckssätt.
Så dumt.
Det är klart att det är en del av standardsvenskan att använda förledet 'mellan-' som en precisering eller förklaring när det finns flera storlekar.

Det är nog många med mig som använder uttrycket och jag har absolut svenska som modersmål.

4774
Jag säger också mellanstor beroende på vad jag syftar till. En mellanstor dryck är normalt att säga. I alla fall i min värld 😄

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T

"Mellanstor" är väl ett vanligt och normalt uttryck på svenska. Nu är du ute och cyklar, Nötegårdsgubbe.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag tar ofta fram en mellanstor skiftnyckel när jag mekar med cykeln och har även bett barn och sambo hämta någon av nämnda mellanstora skiftnycklar och de har aldrig kommit med en liten eller stor skiftnyckel, så jag tror att du kan fortsätta använda mellanstor.

Den som missförstår vad du menar när du säger mellanstor när det finns tre olika storlekar att välja på gör det antingen med vilje eller så är de underbegåvade och den senare kategorin personer står nog inte i kassan på en mack...
Jag håller med. Jag bor i ett mellanstort hus på en mellanstor tomt (i södra Sverige, dessutom). Jag skulle aldrig "grymta" att jag bor i ett "mellan" hus om jag inte hade satt något i halsen.

• Haha
  • Gilla
Genoveva och 3 till
  • Laddar…
Om det krävs att man ska uttala platsnamn som de som bor där då ska man väl inte heller säga Malmö utan Malmoe?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.