189 032 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
I just det sammanhanget tycker jag nog att det blir lite fånigt att använda "hen". Tanken är nog inte heller att det ska användas här eftersom det redan finns ett annat ord sedan gammalt som passar, "en person". Däremot när man behöver skriva "han eller hon" så fungerar "hen" utmärkt som nämnts ovan.A AndersS skrev:
EDIT: Jag skriver tydligen väldigt långsamt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Som gammal västgöte är jag dock van vid "en" istället för "man". Där har det använts traditionellt i dialekten.Stefan Bengtsson skrev:
En annan debatt är om ordet "en" istället för "man". Här står jag på andra sidan, det vill säga jag tycker inte att "en" ska ersätta "man". Anledningen är att ordet "man" fungerar utmärkt, "en" tillför ingenting.
Det är dock inte nytt. Jeremias i Tröstlösa använde formen "en" i dikten En borde inte sova som han skrev 1915. I just den passar "en" bättre än "man"
[länk]
Personer i serviceyrken verkar ha ett större behov av att könsbestämma kunder och besökare. Jag kan till viss del förstå detta, om man snabbt vill kategorisera personer och närmare komma till vem det avser.
Min arbetsplats är uppdelad i en publik del och en forskningsdel. Jag jobbar i den senare. Ibland ringer informationen om besökare till vår avdelning, och pratar då om en dam eller herre.
Jag undrar då ibland om det lämpligaste är att ikläda mig mottagningsdräkten och hatt. Och därefter skrida ner, niga fint och meddela herrskapet att professorn tyvärr är på ambulerande expedition men att det går bra att antvarda ärendet till tjänstefolket.
Snarare än en ängslighet att råka felbestämma personer så verkar ängsligheten av avköna personer ibland vara mycket större. Själv brukar jag fråga efter personens namn, i 9 fall av 10 i situationer med direkta interaktioner fungerar det smidigare än att prata om damer, herrar, kvinnor, män, hon, han, hen eller vederbörande.
Min arbetsplats är uppdelad i en publik del och en forskningsdel. Jag jobbar i den senare. Ibland ringer informationen om besökare till vår avdelning, och pratar då om en dam eller herre.
Jag undrar då ibland om det lämpligaste är att ikläda mig mottagningsdräkten och hatt. Och därefter skrida ner, niga fint och meddela herrskapet att professorn tyvärr är på ambulerande expedition men att det går bra att antvarda ärendet till tjänstefolket.
Snarare än en ängslighet att råka felbestämma personer så verkar ängsligheten av avköna personer ibland vara mycket större. Själv brukar jag fråga efter personens namn, i 9 fall av 10 i situationer med direkta interaktioner fungerar det smidigare än att prata om damer, herrar, kvinnor, män, hon, han, hen eller vederbörande.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Från Wikipedia:
"Hen är ett svenskt könsneutralt personligt pronomen som används på samma sätt som orden han och hon. Ordet kan användas då könstillhörigheten är okänd, oväsentlig eller ska otydliggöras. Ordet kan även användas om personer som inte vill kallas han eller hon."
Det är oftast så att det är den senare delen ovan som gör att tillämpningen för det första området blir laddad, i synnerhet när en han riskerar att ingå i hen.
Bäddat för debatt!
"Hen är ett svenskt könsneutralt personligt pronomen som används på samma sätt som orden han och hon. Ordet kan användas då könstillhörigheten är okänd, oväsentlig eller ska otydliggöras. Ordet kan även användas om personer som inte vill kallas han eller hon."
Det är oftast så att det är den senare delen ovan som gör att tillämpningen för det första området blir laddad, i synnerhet när en han riskerar att ingå i hen.
Bäddat för debatt!
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Ditt intryck är fel. I alla fall då det gäller mig. "Hen" är ett modeord skapat utan behov, bara för att förespegla någon könsneutralitet. Varför ger man sig inte på ord som sjuksköterska?Emma242 skrev:
Fast tydligen är det inte så, bara för att du inte har behovet så betyder det inte att det inte är så för andra. Uppenbarligen finns behovet, annars skulle vi aldrig ha den här diskussionen. Att knipa med ögonen gör inte att det du tycker är jobbigt försvinner.T Thomas_Blekinge skrev: