Emma242 skrev:
Att knipa med ögonen gör inte att det du tycker är jobbigt försvinner.
Fast man slipper se skiten och ibland är det allt man kan göra. ;)

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nu när jag läser inläggen ser jag att jag retar upp mig på när någon säger att något är pk. Jag skulle aldrig få för mig att använda pk, jag tycker att det säger mer om personen som använder det än vad det ska beskriva, vad det nu än är.

• Gilla
Saulesco och 7 till
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Och varför säger man sjuksköterska men djurskötare?
Jag tror diskussionen var uppe i en annan tråd och vad jag kommer ihåg använder en faktiskt sjukskötare, men då inom mentalvården. Och eftersom sjuksköterska i den somatiska vården har högre status än sjukskötare i mentalvården, använder en hellre sjuksköterska, även om en är hane.

Dessutom är sjuksköterska en skyddad titel, och sjukskötare inte. Även det kan vara anledning att använda den titeln om en har rätt att bära den.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Alfredo Alfredo skrev:
Och varför säger man sjuksköterska men djurskötare? :thinking:
Kanske för att män bara utgör ca 10% i den yrkesgruppen? Däremot finns det fler män som är vårdbiträden (ca16%) eller tillhör gruppen vård-och omsorgspersonal (ca22%). ;)

Eller som Rolle Stoltz när han kommenterade ishockey och använde "honom" istället för "han".
Och var före sin tid, "honom" har ju först "hon" så då kanske "honom" skulle kunna passa för den som vill vara könsneutral.;)

Hur lät det?

Kan du ge exempel på en mening där Rolle använde honom istället för han?

Snarare gjorde han nog tvärt om, använde han istället för honom. En gammal rest från när pronomen böjdes olika i ackusativ och dativ som jag varit inne på tidigare.

Jag gav han pucken (eller jag gav’na pucken i femininum) känns inte alls orimligt för en stockholmare.

A AndersS skrev:
Vad säger man då om du inte vill säga "en man" eller "en kvinna", jag skriver också mycket. Kanske ett praktiskt bevis för dess ej helt genomtänkta i ordet.
Varför säger du "en han" när du menar "en man" och "en hon" när du menar "en kvinna"?
"Jag är gift med en 52-årig han"? :rofl::rofl::rofl::rofl:

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Snarare gjorde han nog tvärt om, använde han istället för honom. En gammal rest från när pronomen böjdes olika i ackusativ och dativ som jag varit inne på tidigare.

Jag gav han pucken (eller jag gav’na pucken i femininum) känns inte alls orimligt för en stockholmare.
Låter rimligare.

Jag har också för mig att jag minns att Parnevik härmade honom och uttalade "honom" okonventionellt.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
uttalade "honom" okonventionellt.
Du menar nog "hooonom".

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Jag är gift med en 52-årig han"?
Jag är gift med en 52-årig hane?
Eller i mitt fall, jag är gift med en 30ish-årig hona.

Jag får klåda i scrotum av -ish.

• Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag får klåda i scrotum av -ish.
Helt säkert på att någon nånstans irriterar sig på såna som blandar upp svenskan med latin ... ;)

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Och cui bono?

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.