engs
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I kanslisvenska och mycket annan sakprosa skrivs idag han eller hon där man förr bara skrev han. Alltså i uttryck som Om köparen hittar fel i varan ska han eller hon reklamera inom... Man kan förstås tycka att den typen av språk är tramsigt och något som inte borde användas heller, men det är standardspråk i exempelvis modern lagtext.
Är ingen språkexpert, vilken troligen märks, men borde man inte kunna använda "denna"?
Om köparen hittar fel i varan ska denna reklamera inom...
Tror jag reflexmässigt hade uttryckt mig så i vilket fall, rätt eller fel.

harry73
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag får klåda i scrotum av -ish.
:D:D Jag tycker att det är underbart och ett väldigt effektivt sätt att förmedla att man ska ta det med en nypa salt (eller två)
Att du dessutom får klåda i ditt skrotum får bara ses som ett bonus. :p

• Gilla
Strontus och 2 till
  • Laddar…
Haha. Har en kollega som kör en kombo av -ish och citationstecken med fingrarna (Victory tecknet med spasmer-fingrar i öron höjd).
Hade jag inte varit civiliserad så hade jag gjort ett kalsonggrepp på honom för längesen. Nu får jag nöja mig med att klia mig på pungen :)
Han är dock PhD så ska väl egentligen inte klandra honom för hans men.

• Haha
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Är PhD nån form av diagnos?

• Gilla
  • Haha
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Det är doctor Phils monogram..

harry73
Är det hans men, eller hens man eller kanske hens en?

V Ville_Vessla skrev:
Nej.
Det är (ytterligare:rofl:) en försvenskning. Närmare bestämt av fil.dr, eller filosofie doktor. Någon som har avlagt examen och forskat etc.

V Ville_Vessla skrev:
Att man orkar med en resa till på 3-4 år efter mastern så har man någon slags superkraft.

Säger i och för sig mer om mig än om han...

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
”-ish!”

Var det inte någon seriefigur som uttalade det ordet jobbiga situationer? Och varför påminns jag om det? :thinking:;)

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
”-ish!”

Var det inte någon seriefigur som uttalade det ordet jobbiga situationer? Och varför påminns jag om det? :thinking:;)
James Fjong! Figuren skulle nog inte fungera i dagens samhällsklimat...

https://sv.wikipedia.org/wiki/James_Fjong

possum77 possum77 skrev:
James Fjong! Figuren skulle nog inte fungera i dagens samhällsklimat...

[länk]
Så var det, ja! Pinsamt.

• Haha
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så var det, ja! Pinsamt.
Ja hur kunde du känna till det? :thinking:

Från Wikipedia:
"Det är en okomplicerad serie om en sexmissbrukande man från Stockholm med stor haka och dito penis.
Serien gick bland annat i porrtidningen Piff från H-son förlag samt sexserietidningen Nana International, och har i dag uppnått kultstatus.
Uttrycken "Isch!", "Ynf!" och "Jävelberg!" är närmast att betrakta som James "varumärken"."

harry73 harry73 skrev:
Jag tror diskussionen var uppe i en annan tråd och vad jag kommer ihåg använder en faktiskt sjukskötare, men då inom mentalvården. Och eftersom sjuksköterska i den somatiska vården har högre status än sjukskötare i mentalvården, använder en hellre sjuksköterska, även om en är hane.

Dessutom är sjuksköterska en skyddad titel, och sjukskötare inte. Även det kan vara anledning att använda den titeln om en har rätt att bära den.
Borde jag som man vara förolämpad om jag skulle bli kallad sjuksköterska (som är ju ett kvinnligt ord)? Varför är det ingen som tala om lärarinna?
Exemplen är många och visar att det bara är dumt när man försöker skapa någon slags könsneutralitet (förlåt, det heter ju genderneutralitet nuförtiden) genom semantik. Ännu värre har tyska feminister (av alla 2-3 kön) drivit detta. På ett universitet måste alla titlar föras i kvinnligt form, dvs även manliga professorer ska kalls för proferssorska.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
T Thomas_Blekinge skrev:
Borde jag som man vara förolämpad om jag skulle bli kallad sjuksköterska
Nej, du behöver inte vara förolämpad. Det skulle på något sätt implicera att kvinnor är mindervärdig, och det är de såklart inte.

Det kanske känns obekvämt när folk tilltalar dig med fel kön, men ör du utbildat manlig sjuksköterska har du fått tillräckligt mycket tid att vänja dig vid titeln och känna dig bekväm med den.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Staffans2000
Och då blir du även titulerad "syster"!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.