188 890 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Är ingen språkexpert, vilken troligen märks, men borde man inte kunna använda "denna"?Nötegårdsgubben skrev:
I kanslisvenska och mycket annan sakprosa skrivs idag han eller hon där man förr bara skrev han. Alltså i uttryck som Om köparen hittar fel i varan ska han eller hon reklamera inom... Man kan förstås tycka att den typen av språk är tramsigt och något som inte borde användas heller, men det är standardspråk i exempelvis modern lagtext.
Om köparen hittar fel i varan ska denna reklamera inom...
Tror jag reflexmässigt hade uttryckt mig så i vilket fall, rätt eller fel.
Haha. Har en kollega som kör en kombo av -ish och citationstecken med fingrarna (Victory tecknet med spasmer-fingrar i öron höjd).
Hade jag inte varit civiliserad så hade jag gjort ett kalsonggrepp på honom för längesen. Nu får jag nöja mig med att klia mig på pungen
Han är dock PhD så ska väl egentligen inte klandra honom för hans men.
Hade jag inte varit civiliserad så hade jag gjort ett kalsonggrepp på honom för längesen. Nu får jag nöja mig med att klia mig på pungen
Han är dock PhD så ska väl egentligen inte klandra honom för hans men.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
”-ish!”
Var det inte någon seriefigur som uttalade det ordet jobbiga situationer? Och varför påminns jag om det?

Var det inte någon seriefigur som uttalade det ordet jobbiga situationer? Och varför påminns jag om det?
James Fjong! Figuren skulle nog inte fungera i dagens samhällsklimat...Johan Gunverth skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/James_Fjong
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Ja hur kunde du känna till det?Johan Gunverth skrev:
Från Wikipedia:
"Det är en okomplicerad serie om en sexmissbrukande man från Stockholm med stor haka och dito penis.
Serien gick bland annat i porrtidningen Piff från H-son förlag samt sexserietidningen Nana International, och har i dag uppnått kultstatus.
Uttrycken "Isch!", "Ynf!" och "Jävelberg!" är närmast att betrakta som James "varumärken"."
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Borde jag som man vara förolämpad om jag skulle bli kallad sjuksköterska (som är ju ett kvinnligt ord)? Varför är det ingen som tala om lärarinna?harry73 skrev:
Jag tror diskussionen var uppe i en annan tråd och vad jag kommer ihåg använder en faktiskt sjukskötare, men då inom mentalvården. Och eftersom sjuksköterska i den somatiska vården har högre status än sjukskötare i mentalvården, använder en hellre sjuksköterska, även om en är hane.
Dessutom är sjuksköterska en skyddad titel, och sjukskötare inte. Även det kan vara anledning att använda den titeln om en har rätt att bära den.
Exemplen är många och visar att det bara är dumt när man försöker skapa någon slags könsneutralitet (förlåt, det heter ju genderneutralitet nuförtiden) genom semantik. Ännu värre har tyska feminister (av alla 2-3 kön) drivit detta. På ett universitet måste alla titlar föras i kvinnligt form, dvs även manliga professorer ska kalls för proferssorska.
Nej, du behöver inte vara förolämpad. Det skulle på något sätt implicera att kvinnor är mindervärdig, och det är de såklart inte.T Thomas_Blekinge skrev:
Det kanske känns obekvämt när folk tilltalar dig med fel kön, men ör du utbildat manlig sjuksköterska har du fått tillräckligt mycket tid att vänja dig vid titeln och känna dig bekväm med den.