Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nej. Fysisk plats. I den verkliga verkligheten, alltså.:surprised:
Du menar IRL ? :D
 
  • Gilla
FatMikeSlim
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ett ord, som som jag verkligen ogillar men har tvingats acceptera, är ordet "hen".

Jag kan köpa att man använder hen för att tala om en person i allmänhet, men när man kallar sin fru eller sina barn för hen så har det gått för långt. Vet man inte vilket kön ens fru har?

Nu är det här ordet så laddat, så jag har nog startat århundradets skitstorm. Bäst jag duckar under skrivbordet. :D
Jag har testat att använda ordet hen när jag skriver i sammanhang där bara killar avses. Reaktionerna är oslagbara!

Snälla testa, det är obetalbart roligt! :D(y)
Du har helt rätt många blir omåttligt provocerade...

Ett ord jag stör mig på i förekommande fall är "oxå". Hur får man till den stavningen??
 
Redigerat:
F FatMikeSlim skrev:
Jag har testat att använda ordet hen när jag skriver i sammanhang där bara killar avses. Reaktionerna är oslagbara!

Snäll testa, det är obetalbart roligt! :D(y)
Du har helt rätt många blir omåttligt provocerade...

Ett ord jag stör mig på i förekommande fall är "oxå". Hur får man till den stavningen??
Ja, jag blir väldigt provocerad om någon kallar mig för hen.

Gillar heller inte "oxå". Det är ungefär lika illa som när man skriver "d e", istället för "det är"
 
Jag måste med lägga mig i hen-debatten.
Vad hen har för funktion i vårt språk är för mig fullständigt obegripligt. Det är ett pk-uttryck som blivit överreklamerat och utnyttjat av vissa grupper. Det har aldrig funnits ett behov av det uttrycket eftersom det finns andra ord att använda som är minst lika bra, om inte bättre.
Ibland blir det riktigt löjligt när någon som skriver tvunget måste använda hen, säkert av rädsla för att inte våga stå för att det finns två genus.
 
  • Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag måste med lägga mig i hen-debatten.
Vad hen har för funktion i vårt språk är för mig fullständigt obegripligt. Det är ett pk-uttryck som blivit överreklamerat och utnyttjat av vissa grupper. Det har aldrig funnits ett behov av det uttrycket eftersom det finns andra ord att använda som är minst lika bra, om inte bättre.
Ibland blir det riktigt löjligt när någon som skriver tvunget måste använda hen, säkert av rädsla för att inte våga stå för att det finns två genus.
Missförstå mig rätt nu. För mig kunde vi med fördel klarat oss utan ordet hen. Samtidigt får man inte underskatta potentialen i att slänga in en brandfackla när man kommunicerar bland sina vänner som inte gillar pk- uttryck. Räkna med starka reaktioner.:rofl:
 
Hen har väl kommit till för att man ska slippa göra bort sig om man inte kan avgöra om det är en man eller kvinna man ser framför sig? Förr i tiden var män korthåriga och hade skägg. Nu för tiden kan man aldrig vara säker...
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
F FatMikeSlim skrev:
Missförstå mig rätt nu. För mig kunde vi med fördel klarat oss utan ordet hen. Samtidigt får man inte underskatta potentialen i att slänga in en brandfackla när man kommunicerar bland sina vänner som inte gillar pk- uttryck. Räkna med starka reaktioner.:rofl:
Det har du helt rätt i. Min uppfattning är att det är hen-ivrarna som blir mest upprörda när man ifrågasätter meningen med det ordet.
O diskussioner är alltid kul.:cool:
 
  • Gilla
FatMikeSlim
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hen har väl kommit till för att man ska slippa göra bort sig om man inte kan avgöra om det är en man eller kvinna man ser framför sig? Förr i tiden var män korthåriga och hade skägg. Nu för tiden kan man aldrig vara säker...
Fast då har man ju gjort bort sig bara genom att tilltala personen med just hen, eftersom man då inte kan säga om det är han eller hon.;)
Ni, du, er, eller annat lämpligt neutralt uttryck funkar utmärkt.
 
K knipo skrev:
Det har du helt rätt i. Min uppfattning är att det är hen-ivrarna som blir mest upprörda när man ifrågasätter meningen med det ordet.
O diskussioner är alltid kul.:cool:
Det brukar inte ta många minuter innan diskussionen övergår till frågan om vad en hen är och vem som är en "hen" i gruppen. Dvs långt ifrån vad ordet egentligen betyder...
 
Hen-debatten är en helt meningslös bi-debatt i jämlighetskampen. Det finns flera tusen språk på jorden och jag har ingen aning hur många som har samma pronomen för olika kön. Jag tror dock inte att det finns en korrelation mellan ett samhällets köns-jämlighet och förekomsten av hen-han-hon-hun-. Utbildade lingvister må rätta mig.
Tills dess är "hen" bara larvigt. och väldigt retsamt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
och för övrigt: spännande att se alla dessa gulrunda symboler i denna tråd som betyder kanske något. Går inte att deklinera eller tempusböja. Är detta ett språk?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jadå, det är ett språk :)

Egyptiska hieroglyfer ovanpå en rad med emojis, konceptet att språk återvänder till bildbaserat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
På ryska måste du avslöja om du är man eller kvinna bara genom att säga "jag är trött". (Jag har inte försökt ta reda på vilken form som används av den som anser sig vara varken eller.)
 
Nja, det är ju helt fel. De moderna symbolerna är ett teckenspråk, det som lingvister anser som primitivt. Hieroglyferna var inte ett teckenspråk ytan ett syllabialspråk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.