De flesta stör sig inte på han, likaså inte på hon. Varför stör man sig då på hen?

Bara ord som inte har något med jämlikhet eller jämställdhet att göra.

Minns ett avsnitt från Solsidan där barnen på pk-dagiset satt och sjöng; "En sockerbagare här bor i staden hen bakar kakor mest hela dagen. Hen baka stora, hen bakar små..."

Träffsäkert:crysmile:

• Haha
  • Wow
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
optimum
Man skapar inte mer jämlikt samhället bara för att man använder ordet hen.

Det gör man genom att uppföra och agera jämlikt.

Hon, han till hen, hum är bara att göra sig dum.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag har levt så länge så jag minns en tillvaro innan ordet hen användes. Jag saknade då ett könsneutralt pronomen. Inte för att kunna förolämpa någon jag vet könet på, utan för att kunna prata om någon jag inte vet, eller inte vill avslöja, könet på.

Jag tycker att de som stör sig på hen verkar extremt ängsliga. Och oftast används rent patetiska argument för att hen inte kan användas.

Patetiskt är förövrigt ett av mina favoritord.

Definition av patetiskt: att hävda att ett ord inte kan användas för att det betyder något annat också.
Definition av ännu patetiskare: att hävda att ett ord inte kan användas för att det betyder nåt annat på ett annat språk.

• Gilla
Saulesco och 12 till
  • Laddar…
En annan debatt är om ordet "en" istället för "man". Här står jag på andra sidan, det vill säga jag tycker inte att "en" ska ersätta "man". Anledningen är att ordet "man" fungerar utmärkt, "en" tillför ingenting.

Det är dock inte nytt. Jeremias i Tröstlösa använde formen "en" i dikten En borde inte sova som han skrev 1915. I just den passar "en" bättre än "man"

https://sv.wikipedia.org/wiki/En_borde_inte_sova

• Gilla
StenQL
  • Laddar…
Jag gillar ordet hen.

Skulle säga att det har två betydelser, och det är den andra jag tycker är bra.

1. Pronomen för könlösa, de som inte vill vara/ses som män eller kvinnor. (Den betydelsen är nog närmast passé redan.)

2. Abstrakt pronomen när man vill inkludera både kvinnor och män.

I kanslisvenska och mycket annan sakprosa skrivs idag han eller hon där man förr bara skrev han. Alltså i uttryck som Om köparen hittar fel i varan ska han eller hon reklamera inom... Man kan förstås tycka att den typen av språk är tramsigt och något som inte borde användas heller, men det är standardspråk i exempelvis modern lagtext.

Där tycker jag att hen är ett utmärkt ord. Om det överlever är jag dock långt ifrån säker på. Själv använder jag det bara i skrift, och därtill bara i vissa sammanhang, vilket väl antyder att det sitter rätt löst. Om yngre generationer kommer använda det får vi väl se.

• Gilla
word och 5 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
En annan debatt är om ordet "en" istället för "man". Här står jag på andra sidan, det vill säga jag tycker inte att "en" ska ersätta "man". Anledningen är att ordet "man" fungerar utmärkt, "en" tillför ingenting.
En behöver inte tillföra något, det används sedan länge utbytbart mot man i många dialekter. Jag tycker förvisso också att det låter fånigt när det används av ”politiskt medvetna” stockholmare, men ordet är varken nytt eller svårbegripligt, så det är knepigt att avfärda.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Själv undviker jag att använda hen, likväl som jag försöker att inte använda han eller hon.
Funkar rätt ofta, men ibland blir det knepigt.

P
Hen är ett utmärkt ord med de användningsområden som Nötegårdsgubben beskriver.

Mitt intryck är att de som upprörs och provoceras över hen är personer som inte läser eller arbetar särskilt mycket med texter generellt, i synnerhet inte i offentliga sammanhang.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Kan ju vara att ordet associeras närmare det ena könet, bara gissar.
Vi har ju formerna hon och henne, så hen hamnar i dess närhet.
Jag lägger ingen vikt vid det men har inte tagit till mig ordet hen.
Känns konstigt för mig, jag säger "en man", en "kvinna" men "en hen" blir lite alien känsla utifrån det är något odefinierbart.

P
A AndersS skrev:
Kan ju vara att ordet associeras närmare det ena könet, bara gissar.
Vi har ju formerna hon och henne, så hen hamnar i dess närhet.
Jag lägger ingen vikt vid det men har inte tagit till mig ordet hen.
Känns konstigt för mig, jag säger "en man", en "kvinna" men "en hen" blir lite alien känsla utifrån vad det är något odefinierbart.
Men man säger vanligtvis inte "en hen". Så det är klart det känns konstigt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Men man säger inte "en hen". Så det är klart det känns konstigt.
Vad säger man då om du inte vill säga "en man" eller "en kvinna", jag skriver också mycket. Kanske ett praktiskt bevis för dess ej helt genomtänkta i ordet.

P
A AndersS skrev:
Vad säger man då om du inte vill säga "en man" eller "en kvinna", jag skriver också mycket.
En person.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
En person.

Edit: tvåa på den.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om köparen hittar fel i varan ska vederbörande reklamera inom...

• Gilla
  • Älska
videopac och 3 till
  • Laddar…
Lödat!

-"Jag har lödat den."

Fruktansvärt!

• Gilla
  • Ledsen
henq och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.