Intet Intet skrev:
Vad är det som är dumt? Att sår tar tid att läka?

Självklart har jag förutfattade meningar. Precis som du.
Min morfar dödades av Röda Armen 1940, så sent som i februari i år bara dagar innan min mor gick bort talade hon om saknaden efter sin far och att tidigt blir föräldralös. Sår efter krig tar flera generationer att läka vad som av de som menar sig vara upplysta kallas fördomar är ofta istället livsvisdom man tillägnat sig under ett liv och oftast besannas. Kommunismen har sammantaget orsakat mer lidandet än vad nazismen någonsin kunde uträtta.

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maria T Maria T skrev:
så benämnde jag dem som föreningskamrater för att beskriva för utomstående. Rätt? Fel?
Om de förstod vad du menade = Rätt.
Om de inte förstod = fel.

Det är väl inte svårare än så?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Brukar du prata om Bondeförbundet också, eller kallar du dem för Centerpartiet?

Hade du velat använda begreppet "kommunist" som en politisk beteckning på folk som kan kalla varandra "kamrat" hade det varit fullt begripligt. Även utan att kommunist-smeta Vänsterpartiet (eller nazist-smeta alla tyskar som en annan användare här ovanför).
Jag pratar om VPK när jag pratar om VPK, hade jag pratat om samtida Vänsterpartiet hade jag kallat dem V. Vad är det du inte förstår?

VPK identifierade sig som kommunister, och kunde därför kalla varandra för kamrat.

A ajn82 skrev:
Jag pratar om VPK när jag pratar om VPK, hade jag pratat om samtida Vänsterpartiet hade jag kallat dem V. Vad är det du inte förstår?

VPK identifierade sig som kommunister, och kunde därför kalla varandra för kamrat.
Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med dig.
Vill man prata om organiserade kommunister nu (och inte för 35 år sedan) finns bland andra Kommunistiska Partiet. De är dock ett mycket litet parti och finns inte representerade i min kommun, därför vet jag inte hur de omtalar varandra.

Ordet "kamrat" finns även i icke-politiska sammanhang. "IFK" brukar uttolkas "idrottsföreningen kamraterna".

B Bitterhetsakademin skrev:
vad som av de som menar sig vara upplysta kallas fördomar är ofta istället livsvisdom
Håller bara delvis med i den analysen.
Har man en viss inställning till företeelser som nazism/kommunism/partier/mm så kan det bero på traumatiska händelser, eller idog fake news från andra sidan, eller hörsägen mm. Resultatet finns i hela spektrum från livserfarenhet till rena fördomar. Fake news i propagandasyfte är såklart ingen ny företeelse utan har funnits i sekler, tyvärr mycket framgångsrikt.
Håller dock med om att det tar några eller flera generationer att tvätta bort gammalt groll, i många fall händer det aldrig. Själv är jag ett efterkrigsskadat barn så att jag alltid äter upp min tallrik mat. Ruinerna och nödkvarter för de utbombade finns kvar på näthinnan. Mamma som blev halvtokig då hon satt i källaren under ett bombat hus. Men fram tills för 10 år sedan hyste jag inget agg mot någon av de allierade även om en fransos sköt bort foten på min morfar. Tyvärr håller Putin nu på att ändra detta med all kraft.

• Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kurtivan skrev:
Nä, det var finansminister Gunnar Strängs ord.
Gunnar Sträng är rent generellt en rätt intressant figur.
Han hade endast 7-årig folkskola och lite folkhögskola i något med lantbruk i bagaget (jag tror att det var två st vinterkurser i jordbrukslära), och ändå så nådde han de främsta politiska positionerna, ingen annan har varit statsråd lika många år som Sträng.
Förövrigt tackade han först nej till Per Albin Hansson om att bli jordbruksminister, men gick sedan med på att bli biträdande jordbruksminister.
Sen blev det totalt 31 år i olika ministerroller, varav bortåt 20 var som finansminister.

Även om Sträng inte var speciellt mycket skolad, så var istället mycket lärd, läste mycket och engagerade sig - vilket säkert ofta är mer värt än kurser och utbildningar på pappret.

När han fällde det berömda citatet, så var det säkert med full koll på att meningen dröp av latinska låneord.
Det var typiskt Sträng, hans språk var fullt med anglicismer, frankocismer och latinismer.
Så han var helt klart lärd, och språkligt lärd, men troligen självlärd.

• Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med dig.
Vill man prata om organiserade kommunister nu (och inte för 35 år sedan) finns bland andra Kommunistiska Partiet. De är dock ett mycket litet parti och finns inte representerade i min kommun, därför vet jag inte hur de omtalar varandra.

Ordet "kamrat" finns även i icke-politiska sammanhang. "IFK" brukar uttolkas "idrottsföreningen kamraterna".
Så det var ett skämtsamt sätt för mig att uttrycka att jag fortfarande anser att kamrat har starka kommunistiska associationer, genom att referera till det stora välkända kommunistiska partiet i svensk historia, vilket turligt nog är historiskt, även om jag misstänker att det finns vissa i V som fortfarande kallar varandra kamrat.

T Thomas_Blekinge skrev:
Håller bara delvis med i den analysen.
Har man en viss inställning till företeelser som nazism/kommunism/partier/mm så kan det bero på traumatiska händelser, eller idog fake news från andra sidan, eller hörsägen mm. Resultatet finns i hela spektrum från livserfarenhet till rena fördomar. Fake news i propagandasyfte är såklart ingen ny företeelse utan har funnits i sekler, tyvärr mycket framgångsrikt.
Håller dock med om att det tar några eller flera generationer att tvätta bort gammalt groll, i många fall händer det aldrig. Själv är jag ett efterkrigsskadat barn så att jag alltid äter upp min tallrik mat. Ruinerna och nödkvarter för de utbombade finns kvar på näthinnan. Mamma som blev halvtokig då hon satt i källaren under ett bombat hus. Men fram tills för 10 år sedan hyste jag inget agg mot någon av de allierade även om en fransos sköt bort foten på min morfar. Tyvärr håller Putin nu på att ändra detta med all kraft.
Ja gammalt groll kan leva kvar länge, kommer man i diskussion med folk från Balkan brukar det blir långa utläggningar om oförrätter som går tillbaka till slaget vid Kosovo Polje 1389 så det kan ta lång tid att komma vidare.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så det var ett skämtsamt sätt för mig att uttrycka att jag fortfarande anser att kamrat har starka kommunistiska associationer, genom att referera till det stora välkända kommunistiska partiet i svensk historia, vilket turligt nog är historiskt, även om jag misstänker att det finns vissa i V som fortfarande kallar varandra kamrat.
Humor i text är svårt ibland, men jag är evigt tacksam till dig för att du inte använde den förhatliga gråtskratt-smileyn, åtminstone...
🤣

• Haha
Intet
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Gunnar Sträng är rent generellt en rätt intressant figur.
Han hade endast 7-årig folkskola och lite folkhögskola i något med lantbruk i bagaget (jag tror att det var två st vinterkurser i jordbrukslära), och ändå så nådde han de främsta politiska positionerna, ingen annan har varit statsråd lika många år som Sträng.
Förövrigt tackade han först nej till Per Albin Hansson om att bli jordbruksminister, men gick sedan med på att bli biträdande jordbruksminister.
Sen blev det totalt 31 år i olika ministerroller, varav bortåt 20 var som finansminister.

Även om Sträng inte var speciellt mycket skolad, så var istället mycket lärd, läste mycket och engagerade sig - vilket säkert ofta är mer värt än kurser och utbildningar på pappret.

När han fällde det berömda citatet, så var det säkert med full koll på att meningen dröp av latinska låneord.
Det var typiskt Sträng, hans språk var fullt med anglicismer, frankocismer och latinismer.
Så han var helt klart lärd, och språkligt lärd, men troligen självlärd.
Man glömmer aldrig när han berättade om budgeten; tryckte händernas fingrar mot varandra och berättade vart miljarrrrderna skulle gå :)

Han cyklade väl runt i sitt landskap och agiterade innan han hamnade i riksdagen.

B Bitterhetsakademin skrev:
Ja gammalt groll kan leva kvar länge, kommer man i diskussion med folk från Balkan brukar det blir långa utläggningar om oförrätter som går tillbaka till slaget vid Kosovo Polje 1389 så det kan ta lång tid att komma vidare.
Finns fortfarande områden i Polen och Tyskland där man säger till små barn att är du inte snäll så kommer svensken och tar dig 😀 Vi följde väl inte direkt den senare Genevekonventionionen när vi var nere och härjade under tidigare århundraden men de finare detaljerna i hur vi förde krig (inte för att vi var ensamma om det) är inget som vi fått höra på historielektionerna.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Finns fortfarande områden i Polen och Tyskland där man säger till små barn att är du inte snäll så kommer svensken och tar dig 😀 Vi följde väl inte direkt den senare Genevekonventionionen när vi var nere och härjade under tidigare århundraden men de finare detaljerna i hur vi förde krig (inte för att vi var ensamma om det) är inget som vi fått höra på historielektionerna.
Att ta krigsbyte var väl allmänt accepterat vid den tiden, kom en hel del praktfulla föremål till Sverige i samband med att Prag plundrades 1648 silverbibeln bland annat. Men självklart skriver segraren historien, de egna handlingarna kallas hjältedåd motståndarens krigsförbrytelser.
Allt beror på perspektivet, den enes frihetskämpe är den andres terrorist.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
"Schwedentrunk" var något vi hörde om som barn, och då var det inte direkt hallonsaft.

Bart Bart skrev:
Knullkompis heter det. Kom in i matchen ... Säger gubben som varit med samma kvinna sen -89 och aldrig haft en KK
Jag vet det. Men jag bjöd på lite konstnärlig inkonsekvent för att få ihop det. Som förmildrande omständighet yrkar jag på att "kompis" är slang för "kamrat".
Inte heller jag har haft en KK. Det var liksom inte på modet när jag var lovligt byte.

Inte bara "brukar". Det skall uttolkas så.
Deras anläggning heter "Kamratgården".

Det är alltså just i politiska sammanhang "kamrat" osar kommunism. I alla fall i Sverige.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.