A ajn82 skrev:
Det är det väl också för alla partier till höger om VPK i alla fall
Om du är född 82 som ditt nick antyder bytte Vänsterpartiet till sitt nya namn, utan "Kommunisterna", när du gick i lågstadiet...

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om du är född 82 som ditt nick antyder bytte Vänsterpartiet till sitt nya namn, utan "Kommunisterna", när du gick i lågstadiet...
Det spelar ingen roll. Kommunisterna förblir Kommunisterna minst en generation till. Se hur det är med Tyskarna. För oss gamlingar förblir de lite halvnassar. Såg en fotbollsmatch med några jag inte kände. När Tyskland gjorde mål, tjoade en -"nu börjar se marschera igen! "Scratch a German, finns a Nazi".
Att tvätta bort gamla synder görs inte med ett namnbyte. Det krävs även tid.

Det är väl ordet "kamrat" som kidnappades av Sovjetunionen som ställer till det.
-Arbetskamrat, går hur bra som helst.
-Partikamrat, sådär.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Se hur det är med Tyskarna. För oss gamlingar förblir de lite halvnassar. Såg en fotbollsmatch med några jag inte kände. När Tyskland gjorde mål, tjoade en -"nu börjar se marschera igen! "Scratch a German, finns a Nazi".
Bra att du inte har förutfattade meningar!
Var länge sedan jag såg ett dummare inlägg.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det som är dumt? Att sår tar tid att läka?

Självklart har jag förutfattade meningar. Precis som du.

Redigerat:
I det politiska parti där jag är medlem har det diskuterats i den lokala gruppen om vi verkligen kan kalla varandra "partikamrater"? "Låter det inte för mycket Sovjet?" tyckte någon.
Jag fyller på med legitima kamrater.

-Lekkamrat.
-Skolkamrat.
-Knullkamrat.🤗

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag fyller på med legitima kamrater.

-Lekkamrat.
-Skolkamrat.
-Knullkamrat.🤗
Knullkompis heter det. Kom in i matchen ... Säger gubben som varit med samma kvinna sen -89 och aldrig haft en KK

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte "Ich hatt' einen kameraden"..

• Haha
Intet
  • Laddar…
Det är väl inte ett problem att referera till ett parti som inte längre existerar? Eller menar du att V har samma politik som VPk?

Jag kvarstår vid mitt påstående att kamrat som uttryck inte fungerar höger om VPK, dvs om man inte identifierar sig som kommunist.

Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, fy för folk med förutfattade meningar. Det vet man ju hur dom är

• Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…

• Älska
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja vissa nyord är dock rätt onödiga, då det finns adekvat inhemsk vokabulär disponibel. :)
Visst är det ett citat från Tage Erlander då han debatterade användning av onödiga utländska låneord i svenska språket?

B Bitterhetsakademin skrev:
Visst är det ett citat från Tage Erlander då han debatterade användning av onödiga utländska låneord i svenska språket?
Nä, det var finansminister Gunnar Strängs ord.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Nä, det var finansminister Gunnar Strängs ord.
Ok, tack för klargörandet, fyndigt var det likväl. Båda politikerna hade liksom Palme förmågan till skarpa och fyndiga formuleringar, det ser man sällan idag.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det är väl inte ett problem att referera till ett parti som inte längre existerar? Eller menar du att V har samma politik som VPk?

Jag kvarstår vid mitt påstående att kamrat som uttryck inte fungerar höger om VPK, dvs om man inte identifierar sig som kommunist.
Brukar du prata om Bondeförbundet också, eller kallar du dem för Centerpartiet?

Hade du velat använda begreppet "kommunist" som en politisk beteckning på folk som kan kalla varandra "kamrat" hade det varit fullt begripligt. Även utan att kommunist-smeta Vänsterpartiet (eller nazist-smeta alla tyskar som en annan användare här ovanför).

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Partinamn som förändras över tiden ser inte jag som en del av språket utan namn på någon form av verksamhet ungefär som ett företagsnamn t.o.m. ett varumärke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.