173 103 läst ·
2 454 svar
173k läst
2,5k svar
Svenska språket
Precis, man kanske inte fått lära sig befintliga ord och dess innebörd, därför finns ett "troende" att det nya "svengelska" ordet är unikt. Hur många i de yngre generationerna har använt SAOL, men det kanske bara är jag som har fördomar!trähandtag skrev:
Redigerat:
Det är nog rätt många (ser vissa tendenser till det hos mina barns vänner och yngre personer på jobbet) som tror att datorprogram och "appar" sitter på en sanning och/eller gör "rätt". Om de inte är helt säkra på att det är rätt som de själva skriver så litar de på att programmet varnar för fel och låter programmet ändra, eller ändrar till det föreslagna.A AndersS skrev:
Min erfarenhet av många programs förmåga att hantera ordkunskap, grammatik och i viss mån rättstavning är att "det finns förbättringspotential", för att uttrycka det diplomatiskt...
Allt går väl tillbaks till läsandet, det läses för lite idag och det gäller alla åldersgrupper, de äldre har väl fördelen att många läste mycket när de var yngre men de som aldrig varit läsare får ett väldigt skralt ordförråd.A AndersS skrev:
Jag håller med om att det är ovanligt, men "för en gångs skull" anser jag betyder att de även i normalfallet borde lyssnat.kashieda skrev:
Jag anser att "för en gångs skull" och "för ovanlighetens skull" både kommunicerar att det är ovanligt, men i det första så finns det en underton av att det även i normalfallet borde vara så, medans den andra inte innehåller det
T ex "för en gångs skull lyssnade barnen på mig", man är rätt trött på att de inte alltid lyssnar.
Jag, man kan nog läsa det så också, personligen hade jag formulerat mig på det andra sättet för att tydligare visa vilken av de två inneboende händelserna i meningen det är som syftas på sin onormal (dvs, att Vance framförde något vettigt)kashieda skrev:
Här är ett citat från recensionen av nya Formel1-filmen.
Miljön ska kännas äkta. Smaka diesel, brända däck och fara.
När började de köra på Diesel?
https://www.svt.se/kultur/recension-f1-av-joseph-kosinski
Miljön ska kännas äkta. Smaka diesel, brända däck och fara.
När började de köra på Diesel?
https://www.svt.se/kultur/recension-f1-av-joseph-kosinski
Ber om ursäkt direkt och OT, men F1. En bekant brukade låna en lägenhet på franska sidan men åka in och äta på en restaurang. Den här gången var det lite avstängt så de fick gå in bakvägen vilket var lite konstigt. De hade satt sig ned och beställde, när första F1-bilen flyger förbi utanför, det var träningsdag inför tävlingen. De hade ingen aning. Men de körde nog diesel i egna bilen och kanske lite vin till maten.
Jag har kommit fram till att jag inte är kompatibel med AI.
Fick ett mejl från PostNord där följande stod att läsa:
Fick ett mejl från PostNord där följande stod att läsa:
| Produkt | Pris |
|---|---|
| Leverans till annat ombud | 39,00 kr |
| Betalat (inkl. mammor) | 39,00 kr |
| Varav-mammor (25 %) | 7,80 kr |