trähandtag trähandtag skrev:
Jag tror att det beror att ordet ignorera inte används och därmed inte uppfattas som korrekt.
Precis, man kanske inte fått lära sig befintliga ord och dess innebörd, därför finns ett "troende" att det nya "svengelska" ordet är unikt. Hur många i de yngre generationerna har använt SAOL, men det kanske bara är jag som har fördomar!

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T
A AndersS skrev:
Precis, man kanske inte fått lära sig befintliga ord och dess innebörd, därför finns ett "troende" att det nya "svengelska" ordet är unikt. Hur många i de de yngre generationerna har använt SAOL, men det kanske bara är jag som har fördomar!
Det är nog rätt många (ser vissa tendenser till det hos mina barns vänner och yngre personer på jobbet) som tror att datorprogram och "appar" sitter på en sanning och/eller gör "rätt". Om de inte är helt säkra på att det är rätt som de själva skriver så litar de på att programmet varnar för fel och låter programmet ändra, eller ändrar till det föreslagna.
Min erfarenhet av många programs förmåga att hantera ordkunskap, grammatik och i viss mån rättstavning är att "det finns förbättringspotential", för att uttrycka det diplomatiskt...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Precis, man kanske inte fått lära sig befintliga ord och dess innebörd, därför finns ett "troende" att det nya "svengelska" ordet är unikt. Hur många i de de yngre generationerna har använt SAOL, men det kanske bara är jag som har fördomar!
Allt går väl tillbaks till läsandet, det läses för lite idag och det gäller alla åldersgrupper, de äldre har väl fördelen att många läste mycket när de var yngre men de som aldrig varit läsare får ett väldigt skralt ordförråd.

• Gilla
7ender och 6 till
  • Laddar…
Säkerligen måste hon ha menat "för ovanlighetens skull" , det som står där nu är ju i princip motsatsen

• Person i kostym håller telefon i tv-studio; tidningsrubrik om Europas ledare och JD Vance visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det håller jag inte med om, min tolkning av "för en gångs skull" är just att det är något ovanligt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det håller jag inte med om, min tolkning av "för en gångs skull" är just att det är något ovanligt.
Jag håller med om att det är ovanligt, men "för en gångs skull" anser jag betyder att de även i normalfallet borde lyssnat.

Jag anser att "för en gångs skull" och "för ovanlighetens skull" både kommunicerar att det är ovanligt, men i det första så finns det en underton av att det även i normalfallet borde vara så, medans den andra inte innehåller det

T ex "för en gångs skull lyssnade barnen på mig", man är rätt trött på att de inte alltid lyssnar.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Det ska nog tolkas som att "för en gångs skull  borde man lyssna", det ovanliga är då att de faktiskt sagt något vettigt.

Eftertryck är lite svårt att markera i text.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det ska nog tolkas som att "för en gångs skull  borde man lyssna", det ovanliga är då att de faktiskt sagt något vettigt.

Eftertryck är lite svårt att markera i text.
Jag, man kan nog läsa det så också, personligen hade jag formulerat mig på det andra sättet för att tydligare visa vilken av de två inneboende händelserna i meningen det är som syftas på sin onormal (dvs, att Vance framförde något vettigt)

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Här är ett citat från recensionen av nya Formel1-filmen.

Miljön ska kännas äkta. Smaka diesel, brända däck och fara.

När började de köra på Diesel?

[länk]
Vin är väl inte ens med?

• Haha
Testarn och 3 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt direkt och OT, men F1. En bekant brukade låna en lägenhet på franska sidan men åka in och äta på en restaurang. Den här gången var det lite avstängt så de fick gå in bakvägen vilket var lite konstigt. De hade satt sig ned och beställde, när första F1-bilen flyger förbi utanför, det var träningsdag inför tävlingen. De hade ingen aning. Men de körde nog diesel i egna bilen och kanske lite vin till maten.

• Haha
  • Älska
Petesson och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vin är väl inte ens med?
Först nu trillade tjugofemöringen ner. Tack för dagens första skratt. 😀

• Gilla
  • Haha
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Jag har kommit fram till att jag inte är kompatibel med AI.
Fick ett mejl från PostNord där följande stod att läsa:

Produkt Pris
Leverans till annat ombud 39,00 kr
Betalat (inkl. mammor) 39,00 kr
Varav-mammor (25 %) 7,80 kr

• Haha
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Det tog en stund innan jag insåg att det är översatt moms...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Jag har kommit fram till att jag inte är kompatibel med AI.
Fick ett mejl från PostNord där följande stod att läsa:

ProduktPris
Leverans till annat ombud39,00 kr
Betalat (inkl. mammor)39,00 kr
Varav-mammor (25 %)7,80 kr
Det är mer att AI inte är kompatibelt med något.

• Gilla
Helena S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.