W Weimik skrev:
Du menar att det borde stått ”Ny effektivare galenik” på flaskan? 😊
Nej, på etiketten borde stått "ny effektivare formel". Men i exemplet från Uppsala universitet som handlade om läkemedelstillverkning hade galenik varit korrekt.

Umeå universitet har kurser både i läkemedelsformulering och i galenisk farmaci. Jag antar att det finns någon viss betydelseskillnad eller så används orden synonymt.

W Weimik skrev:
Umeå universitet har kurser både i läkemedelsformulering och i galenisk farmaci. Jag antar att det finns någon viss betydelseskillnad eller så används orden synonymt.
Det borde stå läkemedelstillverkning. Galenisk farmaci är läran om tillverkning av läkemedel.

Helena S Helena S skrev:
Det borde stå läkemedelstillverkning. Galenisk farmaci är läran om tillverkning av läkemedel.
Du får en enorm uppförsbacke om du ska övertyga alla som använder ordet läkemedelsformulering om att de använder fel ord. Om tillräckligt många använder ett ord så blir det rätt. Det finns inget problematiskt med ordet läkemedelsformulering (till skillnad från till exempel ghostad).

Helena S Helena S skrev:
Nej, på etiketten borde stått "ny effektivare formel". Men i exemplet från Uppsala universitet som handlade om läkemedelstillverkning hade galenik varit korrekt.
Nej, formel är definitivt inte rätt ord.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Det är möjligt att det skulle vara en uppförsbacke. Jag är inte intresserad av att omvända någon. Självfallet får vem som helst använda vilka ord man vill, men på den tiden jag läste galenik var ordet läkemedelsformulering ett okänt begrepp och det är vad jag förhåller mig till.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och därför skiter du i en ny modern nyans (variant) ?
Japp, så får det bli i detta fallet då jag kan så många andra befintliga ord och som jag använder.😉
Visst kan jag använda "svengelska" också men undviker det i skriven text.😇

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja vissa nyord är dock rätt onödiga, då det finns adekvat inhemsk vokabulär disponibel. :)
Menade du att neologismer är otiösa, och att indigen vokabulär är preferabel?

• Älska
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Menade du att neologismer är otiösa, och att indigen vokabulär är preferabel?
Bra skrivet. Jag fattar ingenting.😁

Tyvärr skriver vissa just så omotiverat komplicerat som du nu gav ett exempel på. Vanligtvis strösslas inläggen med dylik dynga när skribenten är ute på hal is och försöker övertyga läsarna om att hans egna önskedrömmar är vedertagna sanningar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Japp, så får det bli i detta fallet då jag kan så många andra befintliga ord och som jag använder.😉
Visst kan jag använda "svengelska" också men undviker det i skriven text.😇
Jag tror inte det finns något svenskt ord som egentligen betyder samma sak som "ghostad".

Men visst går fenomenet att beskriva med en liten radda med svenska ord.

Med vad som skrivits tidigare går det kanske vränga till något i stil med "iggad".

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror inte det finns något svenskt ord som egentligen betyder samma sak som "ghostad".

Men visst går fenomenet att beskriva med en liten radda med svenska ord.
Ignorera är det som jag tolkar att man gör. Kollade också SAOL där de skriver "låtsas inte känna el. märka, inte låtsa om el. bry sig om" för ignorera.
Hur man sedan gör det blir en komplettering om man vill fördjupa sig beroende på när och hur det görs.
Får jag anta något får du olika svar beroende av vem du frågar om ordet jag inte använder.😉
Och den som tycker det fyller ett syfte får självklart använda det.👍

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Nu har jag snackat med mina två kids här som är i den åldern att ghostad är ett för dem använt begrepp.
Den ena kände sig inte så säker på exakt när och hur det används, tyckte nog att ignorerad betyder ungefär samma.
Men dottern var mycket bestämd med att ignorerad och ghostad inte är samma sak, om man är ghostad är man mer än ignorerad.

Fast de beskrivningar jag får känns dock för mig ändå ganska nära "ignorerad".
Det kanske även har lite med av vilken anledning det är ...

Jaja, jag släpper nu detta, det är ändå ett ord som jag troligen aldrig kommer använda själv, särskilt nu när jag inser att jag inte förstår skillnaden mot ignorerad, bara att det tydligen inte är samma, enligt vissa i alla fall.
Och att det inte skulle vara samma hade jag ju redan anat, men tydligen var det rätt svårt att förklara skillnaden.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och att det inte skulle vara samma hade jag ju redan anat, men tydligen var det rätt svårt att förklara skillnaden.
Varför kommer jag att tänka på något Stenis sa... 😉🤔 Och det gäller nog både för dig och mig... 😳

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har jag snackat med mina två kids här som är i den åldern att ghostad är ett för dem använt begrepp.
Den ena kände sig inte så säker på exakt när och hur det används, tyckte nog att ignorerad betyder ungefär samma.
Men dottern var mycket bestämd med att ignorerad och ghostad inte är samma sak, om man är ghostad är man mer än ignorerad.

Fast de beskrivningar jag får känns dock för mig ändå ganska nära "ignorerad".
Det kanske även har lite med av vilken anledning det är ...

Jaja, jag släpper nu detta, det är ändå ett ord som jag troligen aldrig kommer använda själv, särskilt nu när jag inser att jag inte förstår skillnaden mot ignorerad, bara att det tydligen inte är samma, enligt vissa i alla fall.
Jag tror att det beror att ordet ignorera inte används och därmed inte uppfattas som korrekt.

• Gilla
Helena S och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.