Helena S Helena S skrev:
Jag fick ingen återkoppling.
Fast det är inte samma sak, det är något som inte hände, inte en aktiv handling mot dig som person

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så då väljer du bort ett ord? 😉
Så klart.😂

A ajn82 skrev:
Hur använder du de andra alternativen i passiv form?

Jag blev ghostad
Du får sätta det i ett sammanhang och mening så får vi se vad jag använder, annars får du inget svar.

A ajn82 skrev:
Fast det är inte samma sak, det är något som inte hände, inte en aktiv handling mot dig som person
Kanske inte, men om vi då är inne på begreppet "ghostad", hur tycker du det ska böjas?
Ghostar, ghostade, ghostats? Eller kanske lite försvenskat, gostar, göstade gästats?
Eller varför sätter du inte in det i de tre negationer du just använt i svaret till mig. Inte samma sak, inte hände, inte en aktiv handling...

Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vad betyder det då? Utspökad?

• Haha
  • Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vad betyder det då? Utspökad?
Bra fråga. Det har väl ungefär samma dignitet som begreppet "gaslighted". Jag är inte helt säker på att ens personer med brittiska språket som modersmål förstår uttrycken.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
T
Helena S Helena S skrev:
Kanske inte, men om vi då är inne på begreppet "ghostad", hur tycker du det ska böjas?
(...)
Eller kanske lite försvenskat, gostar, göstade gästats?
(...)
Var det som hände med Gustav Vasa a.k.a kung Gösta... Vi blev "göstade"...? 🤔 Nja han var ju kvar rätt länge... men hur var det med Kristian II? Gästade han oss före han försvann eller efter...? :)

• Haha
Helena S
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Bra fråga. Det har väl ungefär samma dignitet som begreppet "gaslighted". Jag är inte helt säker på att ens personer med brittiska språket som modersmål förstår uttrycken.
Bortkollrad eller bortblandad heter det på min svenska. Om jag förstod definitionen på "gaslighted"v rätt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ni har aldrig hört ordet användas i sin ursprungliga amerikanska kontext?

Det handlar alltså om folk som dejtar (igen ett amerikanskt ord), och där den ena parten istället för att kommunicera att de inte längre vill träffas helt enkelt abrupt slutar svara på all kommunikation från den andra parten. Det är alltså ett synnerligen oartigt sätt att dumpa någon.

Så det är inte samma sak som ett neutralt "uteblivet svar" osv, utan det finns en förväntan där (traditionella) sociala normer säger att en kommunikation borde ha skett, men istället är där total tystnad. Som den ghostade personen kanske du undrar om den andra personen blivit plötsligt sjuk osv.

Så för att bli ghostad av en rekryterare skulle jag påstå att det inte räcker att du inte fick ett svar på din ansökan, men om du varit på en handfull intervjuer redan och ska skriva kontrakt, men rekryteraren inte hör av sig och inte svarar när du ringer/skriver, då har du blivit ghostad.

Så du blir "ghostad", som en negativ psykologisk handling mot dig, det är inte ett neutralt uteblivet svar.

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så för att bli ghostad av en rekryterare skulle jag påstå att det inte räcker att du inte fick ett svar på din ansökan, men om du varit på en handfull intervjuer redan och ska skriva kontrakt, men rekryteraren inte hör av sig och inte svarar när du ringer/skriver, då har du blivit ghostad.
Nåja. Man kan nog tänkas bli gjostad även efter ett par–tre mejl/samtal om hur rekryteringen går.

På motsvarande sätt kan man tänkas bli ghostad av en hantverkare som inte vill ha jobbet eller som kanske utfört det undermåligt och inte vill kännas vid en reklamation.

Jag tycker det är ett rätt bra ord som vi borde hitta en lämplig svensk term för. Ghosta känns lite otympligt, men mer gh-stavningen än något annat egentligen.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
varför inte medvetet bortsållad- bortglömd?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåja. Man kan nog tänkas bli gjostad även efter ett par–tre mejl/samtal om hur rekryteringen går.

På motsvarande sätt kan man tänkas bli ghostad av en hantverkare som inte vill ha jobbet eller som kanske utfört det undermåligt och inte vill kännas vid en reklamation.

Jag tycker det är ett rätt bra ord som vi borde hitta en lämplig svensk term för. Ghosta känns lite otympligt, men mer gh-stavningen än något annat egentligen.
Jag har blivit ghostad av min bergvärmeinstallatör, helt ointresserad av kontakt efter den initiala installationen.. inte ens för tillkommande arbete som installation av frikyla, om man vill prata med honom får man ringa från hemligt nummer

• Ledsen
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
varför inte medvetet bortsållad- bortglömd?
Ignorerad?

• Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
Intressant, vi för en dialog kring ett nytt ord som används på olika sätt och förklaras olika vid sökning.
Och så har vi redan flera ord i det svenska språket, även i SAOB, som har använts och används, bara i de senaste inläggen har vi bra exempel på ett tiotal. 😂
Hum, varför får det mig att tänka på "Kejsarens nya kläder".😎

Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Nonchalerad går väl också att använda.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.