188 958 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Detta skulle jag faktiskt kunna tolka olika , där egna skulle innebära att jag faktiskt skrivit boken , men egen är att jag äger en bok. Samma med andra saker där det faktiskt är fullt möjligt att jag gjort den och inte bara köpt typ hus,bil. Min egna Iphone?, näää.Helena S skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 176 inlägg
Egna är inte ett ord, det är pluralform av egen. Men det är kanske inte helt uppenbart för alla, så lätt att det används synonymt istället.
V Ville_Vessla skrev:Detta skulle jag faktiskt kunna tolka olika , där egna skulle innebära att jag faktiskt skrivit boken , men egen är att jag äger en bok. Samma med andra saker där det faktiskt är fullt möjligt att jag gjort den och inte bara köpt typ hus,bil. Min egna Iphone?, näää.
Som nötegårdsgubben skriver, egna är pluralform. Min egen bok, mina egna böcker, mitt eget bakverk, mina egna bakverk. Min egen Iphone, mina egna Iphoner ( eller möjligen Iphones).
Redigerat:
Pallyft är det vanligaste jag hört, palldragare lämnar rätt lite tolkning, handtruck skulle då iaf jag föreställa mig en maskindriven men utan hytt, möjligen med fotsteg på men att man oftast manövrerar den stående på golvet, men jag har tydligen fel, detta kallas tydligen handtruck även rätt officiellt.
Finns det nån mer grej man flyttar saker med som inte har ett tydligt namn över hela landet?
Finns det nån mer grej man flyttar saker med som inte har ett tydligt namn över hela landet?
För er som möjligen är lite intresserade av ovanliga museum, så finns ett i orten Stockamöllan, där man går igenom palllyftares utveckling. Om nu museet fortfarandet är igång!