Helena S Helena S skrev:
Jag blir störd när många använder ordet egna istället för egen. T.ex "min egna bok".
Detta skulle jag faktiskt kunna tolka olika , där egna skulle innebära att jag faktiskt skrivit boken , men egen är att jag äger en bok. Samma med andra saker där det faktiskt är fullt möjligt att jag gjort den och inte bara köpt typ hus,bil. Min egna Iphone?, näää.

Egna är inte ett ord, det är pluralform av egen. Men det är kanske inte helt uppenbart för alla, så lätt att det används synonymt istället.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Detta skulle jag faktiskt kunna tolka olika , där egna skulle innebära att jag faktiskt skrivit boken , men egen är att jag äger en bok. Samma med andra saker där det faktiskt är fullt möjligt att jag gjort den och inte bara köpt typ hus,bil. Min egna Iphone?, näää.

Som nötegårdsgubben skriver, egna är pluralform. Min egen bok, mina egna böcker, mitt eget bakverk, mina egna bakverk. Min egen Iphone, mina egna Iphoner ( eller möjligen Iphones).

Redigerat:
Varför hamnar ibland det man citerar under det citerade inlägget så det inte syns förrän man skrollar ner i det citerade inlägget? Mystiskt!

Helena S Helena S skrev:
Varför hamnar ibland det man citerar under det citerade inlägget så det inte syns förrän man skrollar ner i det citerade inlägget? Mystiskt!

För att du råkar skriva i citatet?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att du råkar skriva i citatet?
Ja, men rutan jag vill skriva i (som jag gör nu) har försvunnit, så det hamnar i citatet.

Helena S Helena S skrev:
Ja, men rutan jag vill skriva i (som jag gör nu) har försvunnit, så det hamnar i citatet.
Då gör du en radbrytning så hamnar du utanför.

Helena S Helena S skrev:

Du får flytta markören utanför... Tryck på [ ]-symbolen uppe till höger så kanske det blir lättare att se vart man ska skriva?

Ok, tack, då vet jag till nästa gång. Jag skriver på en surfplatta med en S-pen och den tenderar att leva sitt eget (sic!) liv.😉

Helena S Helena S skrev:
Jag skriver på en surfplatta med en S-pen
Skaffa en rak penna istället...

• Haha
  • Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
T
T Thomas_Blekinge skrev:
PÅ en industri i Ludvika kallades dom för björn på 80-talet.
Jag hörde pallvagn för det på 80-talet... och blev rätt förvirrad när någon började prata om handtruck... 🙄

Även kallad palldragare.

Och pallyftare (Göteborg).

Pallyft är det vanligaste jag hört, palldragare lämnar rätt lite tolkning, handtruck skulle då iaf jag föreställa mig en maskindriven men utan hytt, möjligen med fotsteg på men att man oftast manövrerar den stående på golvet, men jag har tydligen fel, detta kallas tydligen handtruck även rätt officiellt.
Finns det nån mer grej man flyttar saker med som inte har ett tydligt namn över hela landet?

För er som möjligen är lite intresserade av ovanliga museum, så finns ett i orten Stockamöllan, där man går igenom palllyftares utveckling. Om nu museet fortfarandet är igång!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.