188 870 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Renoverare
· Stockholm
· 20 189 inlägg
Är inte nya låneord mest använt på nya företeelser, tex tom jag säger twerka ibland istället för vicka på rumpan 😂
Edit: mina barn är dock en annan femma, där sägs det sus (suspect från spelet Among us), legendary, GOAT, satisfying och jag vet inte vad
Edit: mina barn är dock en annan femma, där sägs det sus (suspect från spelet Among us), legendary, GOAT, satisfying och jag vet inte vad
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 166 inlägg
Jag skulle tro att de absolut största producenterna av skriven text numera är tonårstjejer. Det gör i så fall att skriftspråket dels blir mer talspråksnära, dels att det är fullständigt ointressant om det är begripligt och lättillgängligt för vuxna.Intet skrev:
Och även om skribenterna är några andra är målgruppen ofta inte samhället i stort; vill man nå ut brett kan man ju alltid låta en kommunikatör döda allt unikt i texten.
Tekniken har dödat magin med text och det arbete som har krävts för att producera och sprida (publicera) text. Biblioteken är i dag ingen boktempel utan sociala inrättningar. Precis som att tekniken har dödat magin med musikproduktion, alla kan producera och sprida musik. Eller bilder, alla kan vi ordna med bilder i dag, t o m rörlig bild. Och nu verkar det som att vilken jeppe som helst t o m kan ordna med långfilmer med en enkel dator som enda redskap.
Så det börjar bli alltmer utdaterat att hetsa över former för kommunikation, konsten är död, nu är det idéer som har värde.
Så det börjar bli alltmer utdaterat att hetsa över former för kommunikation, konsten är död, nu är det idéer som har värde.
Men det är en helt annan sak. Då pratar du med likasinnade som är helt införstådda i terminologin.AndersMalmgren skrev:
Detsamma gäller i min proffession. Där används en mängd ljud, ljus och gester för att komunicera. Nödvändigt där men helt obegripligt annonstädes.
Skulle någon, utan att tänka sig för skriva "token" i tron att det betyder pollett även utanför den lilla gruppen ordet används i, skulle säkert mången läsare stanna upp och le lite för sig själva. Det här med att skriva är inte så lätt alla gånger.
Redigerat av moderator:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 624 inlägg
Så, nu ha jag fetat ett antal låneord i din text, samt rättat dina stavfel.Intet skrev:
Men det är en helt annan sak. Då pratar du med likasinnade som är helt införstådda i terminologin.
Detsamma gäller i min profession. Där används en mängd ljud, ljus och gester för att kommunicera. Nödvändigt där men helt obegripligt annorstädes.
Skulle du drista dig till att skriva "token" utanför de invigdes skara, skulle säkert många läsare le lite för sig själva, tänkandes -Äntligen har Malmgren fått lite självinsikt!
Låneord från medeltidens tyska är givetvis också låneord. Precis som låneord från latinet. Även om de funnits i svenskan så många generationer att ingen ens vet att de är låneord, och därmed inte kan irritera sig på dem, som man kan göra med lånen från den förhatliga engelskan.
Men det var oftast för att det inte fanns/finns ett svenskt ord.D djac skrev:
Parkering.
Television.
Offside.
Slipstream.
Pinjong.
Bendixdrev.
Samt många många fler.
Stor skillnad mot att helt random inserta engelska termer😁, när det redan finns ett etablerat ord.
Hela vårt språk bygger på ord från andra språk, mest tyskan men också engelskan.Intet skrev:
Nja, det stämmer inte riktigt.D djac skrev:
Men här finns lite att läsa om de skandinaviska språken dit svenskan räknas.
https://si.se/sa-arbetar-vi/svenska...-sprak/svenska-spraket-en-allman-beskrivning/
Tillägg: Har en del erfarenhet av att läsa äldre text mestadels från 1700-1800 tal.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 189 inlägg