Är inte nya låneord mest använt på nya företeelser, tex tom jag säger twerka ibland istället för vicka på rumpan 😂

Edit: mina barn är dock en annan femma, där sägs det sus (suspect från spelet Among us), legendary, GOAT, satisfying och jag vet inte vad

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det som irriterar mig som läsare är skribentens ointresse att göra texten så lättläst och intressant som möjligt. Vilket borde vara av högsta vikt. Varför annars skriva över huvud taget?
Jag skulle tro att de absolut största producenterna av skriven text numera är tonårstjejer. Det gör i så fall att skriftspråket dels blir mer talspråksnära, dels att det är fullständigt ointressant om det är begripligt och lättillgängligt för vuxna.

Och även om skribenterna är några andra är målgruppen ofta inte samhället i stort; vill man nå ut brett kan man ju alltid låta en kommunikatör döda allt unikt i texten.

Claes Sörmland
Tekniken har dödat magin med text och det arbete som har krävts för att producera och sprida (publicera) text. Biblioteken är i dag ingen boktempel utan sociala inrättningar. Precis som att tekniken har dödat magin med musikproduktion, alla kan producera och sprida musik. Eller bilder, alla kan vi ordna med bilder i dag, t o m rörlig bild. Och nu verkar det som att vilken jeppe som helst t o m kan ordna med långfilmer med en enkel dator som enda redskap.

Så det börjar bli alltmer utdaterat att hetsa över former för kommunikation, konsten är död, nu är det idéer som har värde.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Själv använder jag låneord (som inte är klassiska sådana) till 95 procent i jobbet.

Ingen säger pollett om token som exempel
Men det är en helt annan sak. Då pratar du med likasinnade som är helt införstådda i terminologin.
Detsamma gäller i min proffession. Där används en mängd ljud, ljus och gester för att komunicera. Nödvändigt där men helt obegripligt annonstädes.

Skulle någon, utan att tänka sig för skriva "token" i tron att det betyder pollett även utanför den lilla gruppen ordet används i, skulle säkert mången läsare stanna upp och le lite för sig själva. Det här med att skriva är inte så lätt alla gånger.

Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Gilla
Testarn och 3 till
  • Laddar…
D
V videopac skrev:
Ingen riktig svensk använder väl sådana ord?! 😶
Walla bror! Det är naturligt att vi får in nya uttryck och de flesta av våra ord kommer ju från andra språk.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Men det är en helt annan sak. Då pratar du med likasinnade som är helt införstådda i terminologin.
Detsamma gäller i min profession. Där används en mängd ljud, ljus och gester för att kommunicera. Nödvändigt där men helt obegripligt annorstädes.

Skulle du drista dig till att skriva "token" utanför de invigdes skara, skulle säkert många läsare le lite för sig själva, tänkandes -Äntligen har Malmgren fått lite självinsikt!
Så, nu ha jag fetat ett antal låneord i din text, samt rättat dina stavfel.
Låneord från medeltidens tyska är givetvis också låneord. Precis som låneord från latinet. Även om de funnits i svenskan så många generationer att ingen ens vet att de är låneord, och därmed inte kan irritera sig på dem, som man kan göra med lånen från den förhatliga engelskan.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det nog många som säger ”printa ut” på ”printern” istället för att ”skriva ut” på ”skrivaren”…
I princip alla jag jobbar med (inklusive mig själv) säger skriva ut/skrivare.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Walla bror! Det är naturligt att vi får in nya uttryck och de flesta av våra ord kommer ju från andra språk.
Men det var oftast för att det inte fanns/finns ett svenskt ord.

Parkering.
Television.
Offside.
Slipstream.
Pinjong.
Bendixdrev.
Samt många många fler.

Stor skillnad mot att helt random inserta engelska termer😁, när det redan finns ett etablerat ord.

• Gilla
Magnus_vb och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Bendixdrev.
Vincent Bendix var från Sverige...

• Gilla
  • Wow
  • Haha
LaT och 2 till
  • Laddar…
Jag har problem med att en allt större del av befolkningen inte kan de orden som jag nyttjar i arbetet.

Folk håller på och tappar hela den delen av språket som gäller träarbete.

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har problem med att en allt större del av befolkningen inte kan de orden som jag nyttjar i arbetet.

Folk håller på och tappar hela den delen av språket som gäller träarbete.
Är det till exempel hållhake?

D
Intet Intet skrev:
Men det var oftast för att det inte fanns/finns ett svenskt ord.

Parkering.
Television.
Offside.
Slipstream.
Pinjong.
Bendixdrev.
Samt många många fler.

Stor skillnad mot att helt random inserta engelska termer😁, när det redan finns ett etablerat ord.
Hela vårt språk bygger på ord från andra språk, mest tyskan men också engelskan.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
T
T Testarn skrev:
Du menar att du inte är nyttig, utan bara ... 🤪
Oj, det var visst känsligt.

T Testarn skrev:
Oj, det var visst känsligt.
Haha jag skulle aldrig anmäla ett par dunning Kruger-inlägg det är under min värdighet. Någon annan som gjort.

Angivarverksamhet kan andra hålla på med

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.