Illustration av anonym person med kort text om att trigga personer med god språkkänsla. Beige bakgrund med svart och vit teckning av personen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
Myckling och 9 till
  • Laddar…
Maria T
P Pin skrev:
[bild]
Önskar det fanns en flabbgråts-emoji för det är vad jag vill göra nu. Gråta lite, flabba åt texten, och gråta igen.

• Gilla
  • Haha
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
😂😢

• Älska
Maria T
  • Laddar…
ClasseClas
Favorit i repris
Illustration av en person med glasögon bredvid text om två sorters människor och deras tolerans för korrektur- och grammatikfel.
Skapa konto

wistikent

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Det finns två sorters människor.

De som kategoriserar och de som inte gör det.

De finns två sorters människor. De som kan dra slutsatser från icke komplett information.

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
P
Robert63 Robert63 skrev:
Det är som att snubbla med ögonen varje gång man läser en text där de misshandlar de och dem. Snälla, använd DOM om det nu är så jäkla svårt.
Dom är ju ännu värre!
En dom utdelas av en domare, det är inte en beteckning på vare sig subjekt eller bestämd artikel i plural. 😉

P Pin skrev:
Det finns två sorters människor.

De som kategoriserar och de som inte gör det.
Det finns tre sorters människor.

De som kan räkna och de som inte kan räkna.

• Gilla
och en till och 7 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det finns tre sorters människor.

De som kan räkna och de som inte kan räkna.
"There are 10 sorts of people. Those who understand binary and those who don't..."

• Gilla
  • Älska
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maria T Maria T skrev:
Önskar det fanns en flabbgråts-emoji för det är vad jag vill göra nu. Gråta lite, flabba åt texten, och gråta igen.
Jag kände mig bara helt enkelt träffad - mitt i prick !!! :D

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T
Anders Broman skrev:
Dom är ju ännu värre!
En dom utdelas av en domare, det är inte en beteckning på vare sig subjekt eller bestämd artikel i plural. 😉
Svart t-shirt med texten "De som inte kan skilja på de och dem får invänta sin dom" i en pratbubbla.
Skapa konto

Den här tröjan fick jag av min sambo för något år sedan.... :D

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Myckling och 8 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag som jobbat med data i tidernas begynnelse, gick en gång en kurs för att hantera (managera alltså) AS400. Då skulle man ju skapa olika grejer i den och kursledaren sa att man skulle kriäjjta...
Oh dear!😉

Här har vi ett potentiellt dubbelfel! Med viss reservation för att Kurtivan faktiskt använder ordet "data" i dess rätta betydelse, dvs i betydelsen information. Om så är fallet är det ett enkelfel, för vad är problemet med information? För det är ju det data är, eller hur? Information lagrat på ett media (?), oftast kopplat till en dator. På engelska kan ju "data" vara helt vanlig text på ett helt vanlig papper men på svenska borde datan ligga på någon form av minne som läses av en dator. (Min egen högst personliga uppfattning.)

Om Kurtivan använder ordet "data" för att prata om maskinen som hanterar datan, ja då är det ett dubbelfel som får mina öron att krulla sig av upprördhet.

Peace out! ✌️🙂

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Angående diskussionen om ordet "claima": Betydelsen "lägga anspråk på" har ju faktiskt en svensk motsvarighet - eller snarare flera - vilket någon påstod det inte hade. Om jag vill lägga anspråk på framsätet i bilen kan jag paxa eller tinga den. Jag har ännu inte hört någon "dibsa" den , men det är väl bara en tidsfråga innan någon yngling kommer dragande med det uttrycket också.

I förra veckan hade jag på marketplace en vara utlagd, som tilldrog sig oväntat mycket intresse. Jag var tvungen att meddela för de som var långsammare än den förste personen att varan redan var tingad. En av 20 plus verkade inte förstå vad jag menade. 🙂

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
T
T ToRy skrev:
Oh dear!😉

Här har vi ett potentiellt dubbelfel! Med viss reservation för att Kurtivan faktiskt använder ordet "data" i dess rätta betydelse, dvs i betydelsen information. Om så är fallet är det ett enkelfel, för vad är problemet med information? För det är ju det data är, eller hur? Information lagrat på ett media (?), oftast kopplat till en dator. På engelska kan ju "data" vara helt vanlig text på ett helt vanlig papper men på svenska borde datan ligga på någon form av minne som läses av en dator. (Min egen högst personliga uppfattning.)

Om Kurtivan använder ordet "data" för att prata om maskinen som hanterar datan, ja då är det ett dubbelfel som får mina öron att krulla sig av upprördhet.

Peace out! ✌️🙂
Är data verkligen samma sak som information? Jag jobbade på en myndighet tidigare där en av analytikerna med bestämdhet hävdade (claimade? :P ) att information blev det först när datat var analyserat och satt i ett sammanhang

Ang ditt nästa inlägg så har väl "dibs" inte varit helt ovanligt bland vissa personer - iaf på 90-talet hörde jag det rätt ofta och data kan väl sparas på papper lika gärna som på annat medium?

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Är data verkligen samma sak som information? Jag jobbade på en myndighet tidigare där en av analytikerna med bestämdhet hävdade (claimade? :p ) att information blev det först när datat var analyserat och satt i ett sammanhang
Du kan mycket väl ha rätt! 👍 I min värld är det svenska data mer eller mindre samma sak som information på ett datorrelaterat media, men det är ju ännu ett problem med lånade ord; det är inte alltid betydelsen är solklar.
"Datat"??? 😱😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.