37 788 läst ·
215 svar
38k läst
215 svar
SVD lyfter hantverkares ockerpriser på material
Nej, man behöver inte alls renodla sig såsom tjänstesäljare eller varusäljare, hur man gör är ett helt eget (och förhoppningsvis överlagt) beslut.martin43 skrev:
Det finns gott om företag som har en mix i sin affärsmodell.
* Färg/måleri-företag, kakelfirmor, mattläggare osv som har både försäljning och tjänsten att utföra arbetet.
* Bil och cykelhandlare både säljer, hela fordon, reservdelar, tillbehör, reparerar och extrautrustar, dvs en mix av tjänster och varor.
- Ja alla slags företag som har mix av produkter och rep/service, datasäljare, vitvarusäljare, hemelektronik osv osv, finns många.
* Livsmedelsbutik med tjänsten utkörning.
Går att hitta hur många exempel som helst.
Det finns ingen motsättning i att sälja både tjänst och vara, och inget inbyggt lurendrejeri heller.
Att sen vissa luras med hela upplägget (som det vi i tråden diskuterar) är förkastligt, men innebär ändå inte att affärsmodellen med både tjänst och vara är fel.
Frågar du mig (såsom hantverkare) så får du inte ett nej, men inget svar heller.T Polos skrev:
Ty jag har ingen aning om vad något kommer kosta kunden.
Chefen håller rabattbrevet hemligt för mig, och även hur han debiterar.
Så det enda svar jag kan ge en kund är väl möjligen; "Tja, det blir säkert dyrare än på elbutik.se, inte omöjligt att det blir väldigt mycket dyrare..."
Det sitter långt inne det här med att ändra på detta system, lite väl mycket av företagets vinst ligger i varuförsäljningen.
Det vore väldigt tacknämligt ifall du och Morgan Jacobsson och andra som försvarar dagens gängse modell med näbbar och klor kunde namge de företag ni företräder/arbetar för?Vvs företagare skrev:
Bra info info för de andra som gillar detta system, så de inte råkar välja ett företag som tar för lite vinst på sina varor.
Det vore ju väldigt tokigt om du inte råkade välja Morgans företag utan råkade välja ett där de bara la på 10% från sitt inköpspris. Det skulle ju kunna äventyra hela branschen om du och andra väljer fel.
Redigerat:
Den här prissättningsmodell gjorde att vi fick Byggmax, och sedan alla andra kedjor!
- Beijer etc gick inte längre att handla hos som privatperson, just pga dessa prislistor.
Där jag bor fanns (finns?) det t o m bygghandlare som bara säljer till sin enda kund, kommunen. Och kommunen har naturligtvis fått ett ramavtal med ruggiga rabatter.
Och butiken i fanns artiklar med fiktiva priser.
Än värre är det när man(kunden) förhandlar sig till fakturan på materialet ska direkt till dom, just för att slippa påslaget.
-Då kommer grossist och hantverkare överens om att sälja
en sak värd 10 kr för 12 kr där 2 kr hamnar på hantverkarens
kickback-konto som han sedan kan ta ut material från.
- Och vips har han tillgång till material för alla svartjobb han säljer!!
(Byt han mot hen om ni vill.)
- Beijer etc gick inte längre att handla hos som privatperson, just pga dessa prislistor.
Där jag bor fanns (finns?) det t o m bygghandlare som bara säljer till sin enda kund, kommunen. Och kommunen har naturligtvis fått ett ramavtal med ruggiga rabatter.
Och butiken i fanns artiklar med fiktiva priser.
Än värre är det när man(kunden) förhandlar sig till fakturan på materialet ska direkt till dom, just för att slippa påslaget.
-Då kommer grossist och hantverkare överens om att sälja
en sak värd 10 kr för 12 kr där 2 kr hamnar på hantverkarens
kickback-konto som han sedan kan ta ut material från.
- Och vips har han tillgång till material för alla svartjobb han säljer!!
(Byt han mot hen om ni vill.)
Min seriösa hemapularbana startade också efter en helt ordinär och fet elektriker blåsning. "Är det ett stort jobb, hur många timmar tar det ca?" -> "En-två timmar". Han var där i två timmar, sen kom fakturan på 17' + moms.
Det handlar inte om pengarna utan om att man blir så jävla förbannad. Efter det så har jag dragit all el i två fastigheter, inkl matning och centraler, jag vägrar konsekvent att ha med elektriker att göra.
En 2 raders normal hager central kostar 3-4' spänn inkl moms, inte 12'.
Tacka gudarna för nätbutiker som säljer alla kvalitetsprylar, som hager mfl, till vad de faktiskt skall kosta.
Elektriker skall verkligen inte skylla på hemmapulare då detta beteende och lurendrejeri är hela anledningen till att man av ren protest tvingas göra jobbet själv.
Men såklart, man är ju bara elektroingenjör, då kan man ju inte sånt här.
Det handlar inte om pengarna utan om att man blir så jävla förbannad. Efter det så har jag dragit all el i två fastigheter, inkl matning och centraler, jag vägrar konsekvent att ha med elektriker att göra.
En 2 raders normal hager central kostar 3-4' spänn inkl moms, inte 12'.
Tacka gudarna för nätbutiker som säljer alla kvalitetsprylar, som hager mfl, till vad de faktiskt skall kosta.
Elektriker skall verkligen inte skylla på hemmapulare då detta beteende och lurendrejeri är hela anledningen till att man av ren protest tvingas göra jobbet själv.
Men såklart, man är ju bara elektroingenjör, då kan man ju inte sånt här.
Själv tänker jag använda mig av något veteranföretag för det jag inte kan göra själv. Misstänker att det blir billigare om jag köper in materialet och betalar timkostnaden till veteranföretaget. Är det någon som testat detta?
Det är ju knäppt. Det är väl ingen som vill betala timpris för att handla. Nä, ett professionellt företag beställer väl hem metrial i förväg. Det lär väl framgå vad som behövs när man gör offerten..C cpalm skrev:
Dessutom, speciellt elektriker, har väl bara Elko, Eljo och lite installationsmaterial typ klammer, flexslang, fk,vp-2, mm. Så svårt är det inte att hålla ett lager på detta. Och alla specialdesignprylar kunden vill ha får man ju veta i förväg...
Fast nu tänker du rationellt och missar att det serveras frukost hos grossisten på morgonen då det passar bra att åka dit och handla grejerna som behövs. Köper man hem grejerna innan arbetet skall påbörjas så missar man den.
Jag beställde en del grejer av en VVS-butik på nätet. En del saker fick jag hemskickat men andra saker ordnade de med att jag fick hämta hos en grossist. Jag åkte dit vid 9-snåret och tänkte att då är det nog inte mycket folk där. Men parkeringen var full med firmabilar och inne i butiken satt hur många rörmockare som helst och käkade gratis frukost. Detta hände vid 2 tillfällen. Jag förstår att även rörmokare behöver äta frukost. Jag förstår också att de måste åka till grossisten för att hämta grejer. Vad jag inte förstår är att det så ofta verkar vara optimalt att de tidpunkterna sammanfaller. Det är fascinerande.
Jag beställde en del grejer av en VVS-butik på nätet. En del saker fick jag hemskickat men andra saker ordnade de med att jag fick hämta hos en grossist. Jag åkte dit vid 9-snåret och tänkte att då är det nog inte mycket folk där. Men parkeringen var full med firmabilar och inne i butiken satt hur många rörmockare som helst och käkade gratis frukost. Detta hände vid 2 tillfällen. Jag förstår att även rörmokare behöver äta frukost. Jag förstår också att de måste åka till grossisten för att hämta grejer. Vad jag inte förstår är att det så ofta verkar vara optimalt att de tidpunkterna sammanfaller. Det är fascinerande.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 171 inlägg
Det har jag när det gäller elektriker. Jag frågade specifikt fyra stycken om materialpriser (både specifikt och i allmänhet) för ett litet jobb för några år sedan. En upprepade bara svaret "Vi tar X kr/timme" med en dåres envishet, en annan lade på luren, och av de återstående så fick jag inga vettiga svar heller; "du får rabatt på priset", "listpriset?", "du får rabatt på priset"...T Polos skrev:
Intresset av att ens diskutera materialpriserna var så nära noll att det kan kvitta. (Och ingen gjorde något arbete med material jag köpte in.) Ni kan gissa slutresultatet.
Jag kopierar in mitt eget inlägg sedan en tidigare tråd. Det känns lika aktuellt då som nu. Ursäkta om vissa saker redan har diskuterats.
Precis som många har skrivit är det fantasipriser hos grossisterna som sedan elfirmorna får fantastiska rabatter på. Och när året är slutblir det ytterligare en kick back. Anledningen att trots detta det är billigare på C.O. stavas daglig bjudfrukost som dessutom någon stackars kund får betala arbetstid och resa för när ”materiel måste hämtas” varför ska en så ovanlig artikel som FK/FQ finnas i en servicebil? Oj jag glömde visst vår och höstfesten med fri öl / sprit oxå ska betalas av kunden. För övrigt så hade C.O. 25 %rabatt för trogna kunder i november så jag passade på att fylla mitt lager ( 120:- +moms för FQ). Nu kommer någon säkert att tycka deras kabel är skit, går trögt att dra osv. Men jag säger bara fortsätt blåsa omedvetna kunder.
Precis som många har skrivit är det fantasipriser hos grossisterna som sedan elfirmorna får fantastiska rabatter på. Och när året är slutblir det ytterligare en kick back. Anledningen att trots detta det är billigare på C.O. stavas daglig bjudfrukost som dessutom någon stackars kund får betala arbetstid och resa för när ”materiel måste hämtas” varför ska en så ovanlig artikel som FK/FQ finnas i en servicebil? Oj jag glömde visst vår och höstfesten med fri öl / sprit oxå ska betalas av kunden. För övrigt så hade C.O. 25 %rabatt för trogna kunder i november så jag passade på att fylla mitt lager ( 120:- +moms för FQ). Nu kommer någon säkert att tycka deras kabel är skit, går trögt att dra osv. Men jag säger bara fortsätt blåsa omedvetna kunder.
Att du inte känner till Fagerhult beror säkert på att dom i första hand tillverkar belysning till skolor och kontor, vilket gör att även det argumentet faller. Inget man vanligtvis vill ha i en villa.tommib skrev:
Please.....
Hornbach har Hager på hyllan. Jag behöver inte köpa varenda liten konstig pinal, det räcker med det som normalt sitter i en villa. ABB finns på Clas Ohlson. Eaton kan jag beställa via näthandlare.
Kabelstegar monteras väldigt sällan i en vanlig villa men skulle jag önska finns även kabelkorgar på Hornbach. Hidealight finns hos näthandlarna. Fagerhult armaturer känner jag inte till men det skulle förvåna mig om inte näthandlarna har det också.
Det du får hos grossisten är att du kan gå runt i deras "butik" med en kundkorg, eller någon som plockar fram grejerna åt dig och håller dig i handen.
Att du behöver känna till alla andras byggsätt.... De andra behöver känna till ditt också. Med tanke på hur många gånger det skiter sig med både det ena och det andra så är jag inte så imponerad.
Detta med garantier har avhandlats tidigare. Om grejerna du monterar går sönder efter fem år kanske du skulle byta leverantör. Hur ofta gör du garantijobb egentligen? Det är lite som att köpa garanti på TVn man köper på elgiganten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det finns en tråd med erfarenheter av sådana: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-aer-pensionaerspoolen-veteranpoolen.269125/a.o.f skrev: