37 788 läst ·
215 svar
38k läst
215 svar
SVD lyfter hantverkares ockerpriser på material
Har aldrig fattat detta med de löjliga påslagen och rabatterna. Jag har en bakgrund som civilingenjör och jobbar nu som frilansande konsult inom IT-branschen. Jag fakturerar i medel 750-800 kr i timmen, ibland mer ibland mindre. Säljer bara kompetens, inte något materiel.
Därför förstår jag inte varför elektriker och vvsare med flera håller på med detta tramsent med ockerpriser på material. Mitt förslag:
Ta t.ex. 500-600 kr i timmen + moms samt 10% påslag på material. Det höjda timpriset kan man ju motverka genom rotavdraget. Då har man ett vettigt timpris som motsvarar en hantverkares utbildning och svårighetsgrad samt ett vettigt materialpris, där de 10 % täcker hantverkarens hantering av materialet (köpa in, fakturera etc).
Förstår faktiskt inte varför hantverkare håller på som de gör, jag skickar mina fakturor, får in bra med pengar till mitt AB och går runt utan problem, tar ofta ut en fet aktieutdelning varje år och åker iväg nån månad. Resten sparas i bolaget för att minimera skatt.
Jag tror att detta krånglet med rabatter och annat snart är över när fler och fler kunder klagar.
/HLH
Därför förstår jag inte varför elektriker och vvsare med flera håller på med detta tramsent med ockerpriser på material. Mitt förslag:
Ta t.ex. 500-600 kr i timmen + moms samt 10% påslag på material. Det höjda timpriset kan man ju motverka genom rotavdraget. Då har man ett vettigt timpris som motsvarar en hantverkares utbildning och svårighetsgrad samt ett vettigt materialpris, där de 10 % täcker hantverkarens hantering av materialet (köpa in, fakturera etc).
Förstår faktiskt inte varför hantverkare håller på som de gör, jag skickar mina fakturor, får in bra med pengar till mitt AB och går runt utan problem, tar ofta ut en fet aktieutdelning varje år och åker iväg nån månad. Resten sparas i bolaget för att minimera skatt.
Jag tror att detta krånglet med rabatter och annat snart är över när fler och fler kunder klagar.
/HLH
Rotavdraget är ju rätt debatterat men framförallt gäller det ju inte nybyggnad mm,H hemljuvahem86 skrev:Har aldrig fattat detta med de löjliga påslagen och rabatterna. Jag har en bakgrund som civilingenjör och jobbar nu som frilansande konsult inom IT-branschen. Jag fakturerar i medel 750-800 kr i timmen, ibland mer ibland mindre. Säljer bara kompetens, inte något materiel.
Därför förstår jag inte varför elektriker och vvsare med flera håller på med detta tramsent med ockerpriser på material. Mitt förslag:
Ta t.ex. 500-600 kr i timmen + moms samt 10% påslag på material. Det höjda timpriset kan man ju motverka genom rotavdraget. Då har man ett vettigt timpris som motsvarar en hantverkares utbildning och svårighetsgrad samt ett vettigt materialpris, där de 10 % täcker hantverkarens hantering av materialet (köpa in, fakturera etc).
Förstår faktiskt inte varför hantverkare håller på som de gör, jag skickar mina fakturor, får in bra med pengar till mitt AB och går runt utan problem, tar ofta ut en fet aktieutdelning varje år och åker iväg nån månad. Resten sparas i bolaget för att minimera skatt.
Jag tror att detta krånglet med rabatter och annat snart är över när fler och fler kunder klagar.
/HLH
Sen är väll det som det hela mynnar ut i att skit i att skriva "rabbat" innan priset om det inte är det. Ta betalt vad du vill men var ärlig
Din näst sista fras låter endast som du vill mäta kuken och tillför inget...
Stora problemet är listpriset som inte alls är något i närheten av priset i den verkliga världen.
Sen är dom stora grossisterna för företag och dom är oftast ute efter service och att få grejer snabbt så många prioterar inte priset först som privatpersoner gör.
Sen är dom stora grossisterna för företag och dom är oftast ute efter service och att få grejer snabbt så många prioterar inte priset först som privatpersoner gör.
Nått annat som är intressant att "listpriset/bruttopriset" är inte samma för alla kunder. Utan de varierar beroende på dina rabattsatser hos grossisten. Så ett upplägg med x% påslag eller rabatt från listpris/bruttopris eller fakturerat pris kommer ändå variera mellan olika hantverkare.
Se nedan för priser från två olika konton på Ahlsell, ett med större omsättning och ett med mindre omsättning. Produkten som jag jämför är: VÄGGUTTAG 2-VÄGS MJ VIT EXXACT PRIMO - Enummer 1820296.
För referens ligger priset på 114kr ink moms på elbutik.se, Nedan priser är ex moms.
Konto med mindre omsättning:
Konto med större omstättning:
Så att jämföra offerter för samma jobb där material ska ingå blir snudd på omöjligt om hantverkaren inte tar fram en lista med pris på allt material som ska ingå, men vem ska då betala för den tiden?
Se nedan för priser från två olika konton på Ahlsell, ett med större omsättning och ett med mindre omsättning. Produkten som jag jämför är: VÄGGUTTAG 2-VÄGS MJ VIT EXXACT PRIMO - Enummer 1820296.
För referens ligger priset på 114kr ink moms på elbutik.se, Nedan priser är ex moms.
Konto med mindre omsättning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konto med större omstättning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så att jämföra offerter för samma jobb där material ska ingå blir snudd på omöjligt om hantverkaren inte tar fram en lista med pris på allt material som ska ingå, men vem ska då betala för den tiden?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Intressant jämförelse. Båda borde iofs kunna erbjuda sitt nettopris +10% istället för sitt bruttopris -20%.
Man kan också ge exempel i offerter på vissa delar. Man kan ocksp höja timpriset en aning för att täcka tiden det tar att räkna på det som man gör i andra branscher. Får man jobbet så slipper man ju räkna på det i efterhand så det blir väl inte så mycket mer tid i slutändan.
Man kan också ge exempel i offerter på vissa delar. Man kan ocksp höja timpriset en aning för att täcka tiden det tar att räkna på det som man gör i andra branscher. Får man jobbet så slipper man ju räkna på det i efterhand så det blir väl inte så mycket mer tid i slutändan.
Tydligen är det bruttopriset som varierar. Då är det ännu mer uppenbart att det är fejkat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Man skulle ju kunna tänka sig att man tar ansvar även för nästa led om man vill. Eller kanske anser man att olika bruttopriser (alla horribla) och olika rabatter är det enda systemet som är bra. Jag är tveksam till att alla kunder tycker modellen är bra. De firmor som säljer vidare till slutkund med bruttoprislistan som utgångspunkt gillar det säkert, men seriösare bolag borde tycka att rimligare bruttopriser från start hade varit minst lika bra.
Man skulle ju kunna tänkt sig att VDn för Ahlsell kunde svarat: "Vi har använt systemet med bruttopriser och rabatter länge och det fungerar bra gentemot en proffskund. Nu ser vi att vissa kunder missbrukar detta mot slutkund så då får vi titta på om vi kan hitta ett annat system."
Jag förstår att man vill ge rabatter till storkunder, inget märkligt i det. Det kan man fortsätta att göra, bara man sätter vettigare bruttopriser (och lika för samtliga). Man kan ju sätta bruttopriset på den nivå som man ger till ett nystartat företag som är nyregistrerade som kund, för inte ens de betalar bruttopris idag.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Men det blir ju inga överraskningar när du väl ska betala, det är enkelt att jämföra med andra handlare?
Finns det något argument för grossisternas prislistor? Varför ser det ut på detta sätt? Tycker de synd om alla stackars hantverkare som har svårt att räkna ut sina verkliga timkostnader och av ren lojalitet hjälper dessa med att få verksamheterna lönsamma, för att behålla sina kunder?
Det känns som allt handlar om att vinna upphandlingar med låga timkostnader, för att sedan ta igen det på materialet som sällan jämförs?
Finns det något argument för grossisternas prislistor? Varför ser det ut på detta sätt? Tycker de synd om alla stackars hantverkare som har svårt att räkna ut sina verkliga timkostnader och av ren lojalitet hjälper dessa med att få verksamheterna lönsamma, för att behålla sina kunder?
Det känns som allt handlar om att vinna upphandlingar med låga timkostnader, för att sedan ta igen det på materialet som sällan jämförs?
Om du tittar på priserna på t. ex. Bygghemma så har du en stor röd siffra som är priset du betalar. Sen har du nåt tjafs om rabatt och orginalpris men det är mindre framträdande.
Framför allt är priset enkelt jämförbart med andra handlare, t. ex. via prisjakt.
Elektrikern som säger att "du ska få rabatt" är en annan femma eftersom rabatten inte är från något pris som kunden någonsin sett. Som privatperson ser man priserna på hyllan på Bauhaus och tror att man ska få rabatt från det. Hela upplägget är ohederligt.
Framför allt är priset enkelt jämförbart med andra handlare, t. ex. via prisjakt.
Elektrikern som säger att "du ska få rabatt" är en annan femma eftersom rabatten inte är från något pris som kunden någonsin sett. Som privatperson ser man priserna på hyllan på Bauhaus och tror att man ska få rabatt från det. Hela upplägget är ohederligt.
Precis! Har aldrig sett en tråd om restaurangerna som säljer vin för 3-500kr flaskan när dom köper det för 60kr. Folk begriper heller inte att påslag på inköpspriserna kommer att leda till att företagen vill köpa in grejor så dyrt som möjligt när det då leder till större förtjänst.Morgan Jacobsson skrev:
Det som folk eller konsumenter inte tycks fatta är att Byggvaruhusen säljer andrahandsorteringen medans proffsgrossisterna säljer förstahandssortementet...sedan har vi ju detta med garantier. För att kunna lämna 100% garantier behöver man täcka upp en viss kostnad. Det största problemet vill jag påtala är grossisternas INDEX-prislistor......De kan sätta vilket pris som helst, sedan om du har ett rabattbrev får du en procentsats. Så jag fattar inte varför det ska behöva bli en sån förbaskad häxjakt på hantverkare??? Alla företag vill ju tjäna pengar!!!! Hur stora procentuella påslag tror ni H&M eller Arla gör på sina produkter? Varför kostar en bil som den gör idag när materialet kostar 10000kr? Det är rent löjligt att hänga ut handverksgrupper på det sätt som SVD gör....
Hantverkare är väl som de flesta andra, ser vi en skylt med rea eller rabatt så suger det till i köptarmen lite extra..richardtenggren skrev:
Finns det något argument för grossisternas prislistor? Varför ser det ut på detta sätt? Tycker de synd om alla stackars hantverkare som har svårt att räkna ut sina verkliga timkostnader och av ren lojalitet hjälper dessa med att få verksamheterna lönsamma, för att behålla sina kunder?
Det känns som allt handlar om att vinna upphandlingar med låga timkostnader, för att sedan ta igen det på materialet som sällan jämförs?
Så grossarna lockar med stora procentuella rabbater vilket sväljs med hull och hår.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Nåja,Vvs företagare skrev:
Flaskan de köper in för 60 kronor säljer de för cirka 200-259. Har du någon gång utöver det dessitde betalat timpris? Eller är jämförelsen kanske skev?
Visst kan det bli så att vissa företag köper grejer på dyrast tänkbara ställe eller köper dyrast tänkbara produkt när en billigare kanske skulle varit tillräcklig om man lägger på 20% på inköpspriset. Å andra sidan blir det ju ändå billigare för kunden än som vissa gör nu med flera 100%.
Dock är det inte det att ni tjänar pengar som folk vänder sig emot. Det man vänder sig mot är otydligheten. Hantverkaren lovar mig 20% på sitt inköpspris. Jag råkar veta att den varan kostar omkring 500 kronor för mig att köpa in och tänker då att hantverkaren troligen betalar ungefär samma, kanske lite lägre (vilket han också gör). När fakturan sen kommer får jag betala 2000 kr för att Ahlsell hade ett listproset på 2500 kr.
Den kommer alltid vissa viija sina kunder, liksom taxi som ville ha 1000kr milen...
Jag har aldrig betalat per timme för att sitta på restaurang, så där måste hela påslaget läggas på varorna.Vvs företagare skrev:
Man får väl välja ett ställe att debitera.