37 791 läst ·
215 svar
38k läst
215 svar
SVD lyfter hantverkares ockerpriser på material
Nu är ju ett av problemen här att denna kompetens saknar ju hälften av alla yrkesarbetande elektriker också ...C cdx873v skrev:Det är för abstrakt för många. Det räcker med ett litet misstag för att någon ska dö, och därför kommer det förhoppningsvis aldrig bli lagligt att pula med el själv. El kan bete sig på olika sätt också. El kan gå bakvägen via apparater eller vattenrör, då krävs det lite mer kompetens än man generellt har som hemmapulare.
Att företag kontinuerligt gör förändringar i sina produkter, antingen för att vissa komponenter inte går att få tag på, eller pågrund av rena kostnadsbesparing är inget konstigt. Det har ingenting med tillverkningslandet att göra. Det är dock inte samma sak som det Morgan hävdar. Det Morgan säger skulle i ditt fall innebära att alla tre paketen du köpte IKEA skulle vara av den sämre versionen samtidigt som det skulle finnas en annan butik där du inte får handla där de säljer samma möbler i den bättre versionen. Möbeln skulle dessutom kosta flera gånger så mycket i deras prislista och om du köpte den med hemleverans och montering skulle du visserligen få en rabatt mot den prislistan men ändå få betala mer än dubbelt så mycket som du köper den för direkt på IKEA. Det känns varken troligt eller rimligt.T Polos skrev:
Och vad gör grossisten åt en elektriker med rabattbrev som börjar fråga om saker?Noramasen skrev:
Till försvar för den grossist jag har, (som har väldigt höga bruttopriser) är att de också säljer till privata kunder. Och där är det en helt annan kategori av kunnande och där ska säljaren hjälpa till med vilka produkter som kunden behöver. Och vilken tid tar inte det? Och då -Vem betalar för den tiden? Jo kunden som inte får den rabatten som företagen tar del av.
Kommer det ett : "Om jag ska svara på den frågan måste vi först ta bort ditt rabattbrev!"
Förmodligen är det så. Men det är verkligen magi för vissa. Hälften av klassen hoppade av när det var prov i ellära tex.tommib skrev:
Det mesta är lätt när man kan det. Om du inte kan få någon att förstå hur man kontrollerar att jorden är ansluten med en spänningsprovare så är du en dålig pedagog. Ja, det finns människor som har svårare att greppa koncepten men de flesta kan lära sig att mekaniskt göra vissa moment.
Det är riktigt att det kan räcka med ett litet misstag för att dö. Det operativa ordet här är kan. På precis samma sätt kan ett litet misstag i trafiken räcka för att man ska dö. Oftast leder misstag varken med el eller trafik till död. El kan till och med vara mer förlåtande om man vidtar vissa säkerhetsåtgärder. Det är inte magi, det är förutsägbart i de flesta fall som en normal person kommer i kontakt med.
Ingen förespråkar att alla ska få hålla på som de vill. Det som förespråkas är att man med erforderliga kunskaper ska få koppla själv.
Det jag sa är att samma vara med samma förpackning kan skilja sig i kvalite på grund avursprunget.O Steamboy skrev:Att företag kontinuerligt gör förändringar i sina produkter, antingen för att vissa komponenter inte går att få tag på, eller pågrund av rena kostnadsbesparing är inget konstigt. Det har ingenting med tillverkningslandet att göra. Det är dock inte samma sak som det Morgan hävdar. Det Morgan säger skulle i ditt fall innebära att alla tre paketen du köpte IKEA skulle vara av den sämre versionen samtidigt som det skulle finnas en annan butik där du inte får handla där de säljer samma möbler i den bättre versionen. Möbeln skulle dessutom kosta flera gånger så mycket i deras prislista och om du köpte den med hemleverans och montering skulle du visserligen få en rabatt mot den prislistan men ändå få betala mer än dubbelt så mycket som du köper den för direkt på IKEA. Det känns varken troligt eller rimligt.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Även om nu elprogrammet på gymnasiet är bland de mest krävande programmen, ej att jämföra med enklare program så som natur och teknik, så är det konstigt att man inte lyckats klämma in något så enkelt som företagsekonomi i studieplanen.
Detta för att skapa förståelse för hur man beräknar sin verkliga timkostnad, hur lågt man kan gå vid lågkonjuktur osv. På ett sådant avancerat program som just elprogrammet skulle ju den enkla matematik och logik ej utgöra något problem för eleverna.
Konstigt nog så har de företagsekonomi på det simpla teknikprogrammet, har jag hört, men vad hjälper det, de har även fått för sig att lägga in det på civilingenjörsprogrammen, har jag hört. Så alltså behöver en ingenjör läsa företagsekonomi två gånger för att förstå. Men det krävs ju lite mer för att eleverna på de simplare utbildningarna ska förstå, vilket inte är fallet med elektrikerna
Detta för att skapa förståelse för hur man beräknar sin verkliga timkostnad, hur lågt man kan gå vid lågkonjuktur osv. På ett sådant avancerat program som just elprogrammet skulle ju den enkla matematik och logik ej utgöra något problem för eleverna.
Konstigt nog så har de företagsekonomi på det simpla teknikprogrammet, har jag hört, men vad hjälper det, de har även fått för sig att lägga in det på civilingenjörsprogrammen, har jag hört. Så alltså behöver en ingenjör läsa företagsekonomi två gånger för att förstå. Men det krävs ju lite mer för att eleverna på de simplare utbildningarna ska förstå, vilket inte är fallet med elektrikerna
Edit: Ett inlägg slank mellan, det var avsett till Polos.
Ja och det var inte relevant för frågeställningen här, som är exakt det Steamboy beskrev.
Om det faktiskt är som du säger så gissar jag dessutom att produktionen i den svenska (eller den lettiska) fabriken justerades eller las ner. Det är inte rationellt att producera samma vara på två olika sätt. Situationen kan uppstå när man växlar över produktionen men knappast som ett kontinuerligt tillstånd.
Ja och det var inte relevant för frågeställningen här, som är exakt det Steamboy beskrev.
Om det faktiskt är som du säger så gissar jag dessutom att produktionen i den svenska (eller den lettiska) fabriken justerades eller las ner. Det är inte rationellt att producera samma vara på två olika sätt. Situationen kan uppstå när man växlar över produktionen men knappast som ett kontinuerligt tillstånd.
Redigerat:
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" Arthur C ClarkeC cdx873v skrev:
Det är bara att gränsen är olika för olika människor. Problemet här är, som vanligt och så många gånger förut, att många praktiker som lärt sig via lärlingsskap och nötning att göra vissa saker verkar vara oförmögna att förstå att en teoretiker som förstår principerna bakom ett koncept relativt enkelt kan applicera dem i praktiken. Det innebär att någon som förstår och är bekväm med grundläggande ellära och systemdesign relativt snabbt och enkelt kan förstå och utföra t.ex. en elanläggning, medan praktikern som tragglat detta i många år för att lära sig "hur man brukar göra" inte kan se att någon utan all övning alls skulle kunna göra detta. I gengäld kommer praktikern, som övat till förbannelse, troligen göra ett mycket snyggare jobb givet samma tid och inte göra misstag som teorierna inte täcker. Med just el täcker teorierna det mesta och i stort sett allt när det gäller säkerhet. Därför kan en teoretiker relativt snabbt lära sig att konstruera och utföra en säker elanläggning. De praktiska moment som kräver handlag är i huvudsak estetiska (med ett viktigt undantag, kabelskalning).
Med detta sagt vill jag inte på något sätt nedvärdera praktisk kunskap. Den är mycket värdefull och båda sorterna behövs för att saker ska fungera. Övning ger färdighet gäller fortfarande.
Det är ju det som är grejen. Det är EXAKT samma produkter med samma artikelnummer och garantier i båda affärer, från samma fabrik, men med olika pris! Den andra affären köper ju allt i den första, och multiplicerar priset med 3,14.T Polos skrev:
Att hantverkaren sedan måste ansvara för sitt utförande i upp till tio år innebär ju inte att hantverkaren ska lämna tio års garanti på allt material.
Sen ska man självklart jämföra äpplen med äpplen. Inte hanterkarens utpris på t.ex. en Vatette koppling mot priset på en kopia från Biltema.
Gör det! Då hamnar du en hundring högre per timma än de andra och säljer materialet till bra pris. Det är ju det vi vill ha.Morgan Jacobsson skrev:
Efter att ha plöjt igenom denna jättelånga tråden förvånar det mig att endast i ett inlägg nämndes ROT-avdraget.
För min del föredrar jag ett högre timpris och lägre materialpris eftersom det blir mer i avdrag då.
Sedan behöver det ju inte gå så långt som UG visade om värmepumpar att pumpen var gratis och hela kostnaden var för arbetet.
För min del föredrar jag ett högre timpris och lägre materialpris eftersom det blir mer i avdrag då.
Sedan behöver det ju inte gå så långt som UG visade om värmepumpar att pumpen var gratis och hela kostnaden var för arbetet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Jag tycker att det här dividerandet om ifall den ena eller andra produkten bara finns hos grossisterna eller ej är irrelevant. För även om det bara gick att köpa grejerna hos grossist och bara hantverkarna tilläts handla där så motiverar det inte att vissa elektriker och vvs:are skörtar upp sina kunder genom att visa på falska listpriser som de själva inte betalar i närheten av.
Yes!Morgan Jacobsson skrev:
Privatpersoner är de jobbigaste kunder att ha o göra med, så påslagen kanske är befogade för att lindra allt tjafs med envetna kunder som tycker att de vet bäst! Så i framtiden ska jag debitera för min utbildning, plus sociala kompetens, plus psykologiska delen, plus hanverkskunskaper, plus tålamod etc etc....men inte ta en krona extra för materialet....då kanske man börjar kunna leva igen...
Hur mycket debiterar du för din sociala kompetens ?