Byggahus.se

SVD lyfter hantverkares ockerpriser på material

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 4
    Länken fungerar endast om man är prenumerant. Kan du göra en klipp och klistra, med SVD's tillstånd naturligtvis?

3. V
    Medlem Nivå 3
    I ett avtal skriv bara: Material redovisas med nettofaktura med ett påslag på XX % (kanske mellan 10-20 beroende på). Sedan är saken biff. Försöker de kringgå det är det ett avtalsbrott. Jag kan tänka mig att de istället kan försöka kringgå det med att få sämre rabatter med en bonus i slutet på året men då har du iaf kommit närmare sanningen.

Att Ahlsell håller på med de där bruttolisterna (och andra) är för att de också är med i spelet för det är bara jävligt ålderdomligt och faktiskt anmärkningsvärt att de inte är intresserade av att ha lite mer transperens. Men å andra sidan, är ju inte de vassaste knivarna i lådan.

• Laddar…
  4. Carro_D
    Medlem Nivå 6
    Jag märker detta tydligt på våra el och vvs-fakturor, men samtidigt får jag inte dra el själv och kan ingenting om vatten så vi behöver ta in hantverkare för de projekten. Ingen firma vill väl jobba hos oss om jag ber dem skriva en lista på vad de behöver så köper jag in det själv. Fick dock med elektrikern på att vi köper strömbrytare och uttag själv för att deras påslag var alldeles för höga.

5. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Transparens gynnar inte grossisterna. Nu har de ett system där de inte konkurrerar med priserna, men de konkurrerar med rabatter (som är den del av priset som påverkar entreprenörens ekonomi. Så det går bra att höja priset utan nämnvärd konsekvens för försäljning så länge de ser till att rabatten också blir större, och eftersom 85% av 150 kr är mer än 85% av 100 kr, kan de räkna med vilka priser som helst tills konsumenterna (eller tidningen) börjar klaga.

Den krisen som nu kan uppstå kommer att lösas med ännu mindre transparens. Det blir nog som @VetarN redan skrev en mindre rabatt som redovisas på fakturan och en större bonus som betalas ut i slutet av ett år.

Som konsument ska man kräva tydliga prisuppgifter i förväg. Fastpris eller budget, och se till att man håller koll på extra arbeten. Inte så kul för konsument och hantverkare, men en direkt följd av dagens system.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Problemet för oss konsumenter är ju även vid fast pris att material och arbete skattas olika via ROT. Att hantverkare flyttar en del av sin intäkt till materialposten kostar oss pengar.

• Laddar…
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  8. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Jag tror att du kan läsa ett visst antal artiklar per månad utan att betala.

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Svårt läge. Varken Ahlsells eller Dahl gör ju några extremvinster, så ur deras perspektiv är det ju främst ett sätt att skapa sig lojala kunder.

Ska man komma åt det på annat sätt än genom informerade, kunniga kunder är det nog att genom konsumentköplagen förbjuda användande av dessa listpriser gentemot kund utan att redovisa sin egen rabatt. Lite på samma sätt som man vid reor (bokrean undantagen...) inte får lista ett jämförelsepris man aldrig haft som faktiskt pris tidigare. Tror Hemtex exempelvis fått nedslag på detta upprepade gånger.

Det ringer en klocka om att det är marknadsföringslagen man använder i butiksfallen, men den lagstiftningstekniska lösningen är nog underordnad, så länge man kan få bort jämförelsen med låtsaspriser.

10. 0
    Medlem Nivå 1
    Jag fick räkning på 20kr metern av elektrikern för vanlig RK kabel , samma kabel kostade drygt 2kr metern på Clas Ohlsson. Någon berättade att elektrikern inte betalade över 50öre metern från grossisten , ocker! Kollade upp övriga priser och det var samma mönster men lägre prispåslag, typ 3-500%. Jag protesterade och fick en uppgörelse men betalade ändå ca 50% mer än vad jag själv kunde köpa materialet för..

11. R
    Medlem · Nivå 11
    Därför borde man ta bort lagen som hindrar folk att installera själva.

12. P
    Medlem · Nivå 14
    Det stora problemet som jag ser det, är att många hantverkare har en inställning att det är en rättighet för dem att förvilla kunderna med dessa rabatter på grossisternas listpriser. Vi ser ju ofta kommentarer här på BH i stil med: "Jag måste ta ut X % påslag på materialet, annars går inte min firma runt", "Om jag inte lägger på X % på materialet måste jag höja timpriset, och då får jag inga jobb." etc

För mig är det helt obegripligt att en hel bransch bygger sin överlevnad på att föra sina privatkunder bakom ljuset! Det är ju inte så svårt att förstå varför dessa hantverkare vägrar att installera material de inte införskaffat själv...även om de tramsar runt med argument som kvalitét, garantier och annat tjafs. Hur många hantverkare säger: "Jag kommer köpa in allt material, för jag behöver prispåslaget för att jobbet ska gå ihop"?

Som tidigare egenföretagare är jag en ivrig påhejare av småföretagare. En stor källa till nya arbetstillfällen är att småföretagare är framgångsrika, och därigenom kan anställa när firman går som tåget. Det gynnar hela samhället genom att skatteintäkterna ökar. Men en firma ska inte gå med vinst genom att lura kunder...och då menar jag inte i första hand att lura kunden på mer pengar, utan att lura kunden genom att redovisa kostnaderna felaktigt.

Om grossisten har en helt öppen prislista (som är öppen för alla att läsa) med priser i paritet med övriga leverantörer så kan hantverkaren enkelt redovisa materialkostnaden på offerten/fakturan. Sen får h*n justera sin timersättning till ett konkurrenskraftigt läge som ändå ger tillräcklig vinst. Fungerar det inte att kombinera dessa två, så är inte firman tillräckligt stark och då får man hitta ett annat sätt att försörja sig på.

Att man har kompetensen för ett yrke innebär inte en rättighet att gå med vinst.

Säg att jag vill ha ett jobb utfört som kostar X tusen kr efter ROT. Om då X innebär 5 % material och 95 % timmar, eller om X är 30 % material och 70 % är timmar spelar ju ingen roll för min plånbok. Dock väljer jag första alternativet alla dagar i veckan så länge det är verkliga siffror och inte hittepå som i andra alternativet.

Redigerat 17 aug 2018 13:39
  13. S
    Medlem Nivå 4
    Nej, det kan jag inte. Inte ens din förnämliga länk fungerar.

Det beror på hur många gånger du har varit inne på SVD hemsida. Läsarna får ett antal gratisläsningar per månad, som du säkert känner till...

Det var därför jag skrev som jag gjorde. Hela artikeln kopierad, inte bara en länk

14. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 18
    Det står inte så mycket mer i artikeln i SvD än vad som refereras här. Och för läsare här är det gammal skåpmat, men att frågan tas upp av SvD och att man där ifrågasätter prismodellen är väl iofs en nyhet.

15. C
    Medlem · Nivå 17
    Synd att artikelns beskrivning av hur systemet fungerar var så otroligt rörig. Det är nog många som inte lyckas ta till sig det som står där tyvärr.