V
Fairlane Fairlane skrev:
Nåja,
Flaskan de köper in för 60 kronor säljer de för cirka 200-259. Har du någon gång utöver det dessitde betalat timpris? Eller är jämförelsen kanske skev?

Visst kan det bli så att vissa företag köper grejer på dyrast tänkbara ställe eller köper dyrast tänkbara produkt när en billigare kanske skulle varit tillräcklig om man lägger på 20% på inköpspriset. Å andra sidan blir det ju ändå billigare för kunden än som vissa gör nu med flera 100%.
Dock är det inte det att ni tjänar pengar som folk vänder sig emot. Det man vänder sig mot är otydligheten. Hantverkaren lovar mig 20% på sitt inköpspris. Jag råkar veta att den varan kostar omkring 500 kronor för mig att köpa in och tänker då att hantverkaren troligen betalar ungefär samma, kanske lite lägre (vilket han också gör). När fakturan sen kommer får jag betala 2000 kr för att Ahlsell hade ett listproset på 2500 kr.

Den kommer alltid vissa viija sina kunder, liksom taxi som ville ha 1000kr milen...
Säljer jag varor över disk tar jag inte betalt för arbetet. Hemleverans blir en annan sak. Förstår att folk blir "lurade" men har aldrig själv varit med om detta själv. Jag tycker allt mellan 15-30% vinst är ok.
Ahlsell prislista är den svåraste att arbeta emot, vissa produktkategorier har upp till 200% rabatt och andra så lågt som 30% antingen får man sitta och prissätta alla artiklar individuellt eller dra allt på samma.
 
På restaurangen och alla andra ställen, förutom hos hantverkaren, får man ju veta i förväg exakt vad det kommer att kosta. Alla såna jämförelser blir irrelevanta.
 
Vvs företagare skrev:
Säljer jag varor över disk tar jag inte betalt för arbetet. Hemleverans blir en annan sak. Förstår att folk blir "lurade" men har aldrig själv varit med om detta själv. Jag tycker allt mellan 15-30% vinst är ok.
Ahlsell prislista är den svåraste att arbeta emot, vissa produktkategorier har upp till 200% rabatt och andra så lågt som 30% antingen får man sitta och prissätta alla artiklar individuellt eller dra allt på samma.

200% rabatt?:love::love::love: jag tar hela lagret:rofl::rofl::rofl:
 
  • Gilla
Kemisten och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Vvs företagare skrev:
Säljer jag varor över disk tar jag inte betalt för arbetet. Hemleverans blir en annan sak. Förstår att folk blir "lurade" men har aldrig själv varit med om detta själv. Jag tycker allt mellan 15-30% vinst är ok.
Ahlsell prislista är den svåraste att arbeta emot, vissa produktkategorier har upp till 200% rabatt och andra så lågt som 30% antingen får man sitta och prissätta alla artiklar individuellt eller dra allt på samma.
Säljer du varorna över disk är det en annan sak. Då frågar jag dig vad en vara kostar och du säger säkert ett pris som jag kan acceptera eller gå någon annanstans. Vilken vinst du då gör är ointressant för mig. Då kan du gärna lägga på 100% om priset ändå är ok.

Däremot om man säger du får 20% rabatt och använder bruttopris från Ahlsell, då är det lurendrejeri.
 
useless useless skrev:
På restaurangen och alla andra ställen, förutom hos hantverkaren, får man ju veta i förväg exakt vad det kommer att kosta. Alla såna jämförelser blir irrelevanta.
Varför kan inte folk fråga innan vad dom får betala?
Jag har aldrig fått nej när jag frågat efter pris hos en hantverkare.
 
tommib tommib skrev:
Om du tittar på priserna på t. ex. Bygghemma så har du en stor röd siffra som är priset du betalar. Sen har du nåt tjafs om rabatt och orginalpris men det är mindre framträdande.

Framför allt är priset enkelt jämförbart med andra handlare, t. ex. via prisjakt.

Elektrikern som säger att "du ska få rabatt" är en annan femma eftersom rabatten inte är från något pris som kunden någonsin sett. Som privatperson ser man priserna på hyllan på Bauhaus och tror att man ska få rabatt från det. Hela upplägget är ohederligt.
Men frågar man inte om pris innan så får man väl skylla sig själv ?
Eller brukar folk inte fråga om priset?
 
T Polos skrev:
Varför kan inte folk fråga innan vad dom får betala?
Jag har aldrig fått nej när jag frågat efter pris hos en hantverkare.
Problemet är att hantverkaren då svarar att det kostar 500 i timmen och att du går 20% rabatt på materialet. Vad varje liten pyttel kostar vet du inte, och du anar inte att rabatten är baserad på mycket högre priser än vad du själv kan handla för.

Vad hantverkaren egentligen sa var "500 i timmen, och dubbla priset för materialet"

Men naturligtvis kan man begära en exakt specifikation på materialet innan. Kan ni hantverkare svara på hur många meter kabel och hur mycket annat material som går åt i förväg?
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
T Polos skrev:
Men frågar man inte om pris innan så får man väl skylla sig själv ?
Eller brukar folk inte fråga om priset?
Ja man får skylla sig själv Nu har tillräcklig många lärt sig av misstaget och vill ha en förändring.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
V
useless useless skrev:
På restaurangen och alla andra ställen, förutom hos hantverkaren, får man ju veta i förväg exakt vad det kommer att kosta. Alla såna jämförelser blir irrelevanta.
Helt rätt. Fast pris är alltid en säkerhet, däremot blir det sällan billigast.
Jag är absolut inte för ockerpriser, i mitt företag står materialförsäljningen för min lön när jag oftast har odebiterbar tid. Finns det ordet?
 
V
P Pin skrev:
Problemet är att hantverkaren då svarar att det kostar 500 i timmen och att du går 20% rabatt på materialet. Vad varje liten pyttel kostar vet du inte, och du anar inte att rabatten är baserad på mycket högre priser än vad du själv kan handla för.

Vad hantverkaren egentligen sa var "500 i timmen, och dubbla priset för materialet"

Men naturligtvis kan man begära en exakt specifikation på materialet innan. Kan ni hantverkare svara på hur många meter kabel och hur mycket annat material som går åt i förväg?
ROT jobb är i princip omöjligt
 
P Pin skrev:
Problemet är att hantverkaren då svarar att det kostar 500 i timmen och att du går 20% rabatt på materialet. Vad varje liten pyttel kostar vet du inte, och du anar inte att rabatten är baserad på mycket högre priser än vad du själv kan handla för.

Vad hantverkaren egentligen sa var "500 i timmen, och dubbla priset för materialet"

Men naturligtvis kan man begära en exakt specifikation på materialet innan. Kan ni hantverkare svara på hur många meter kabel och hur mycket annat material som går åt i förväg?
20% rabatt på vad ? Frågar du inte så kan du inte klaga efteråt.
 
T Polos skrev:
20% rabatt på vad ? Frågar du inte så kan du inte klaga efteråt.
Så är det. Jag klagar inte efteråt. Jag klagar nu, före.

Och frågar du kan de inte sbara, de säger bara "20% på prislistan". Hur mycket blir det?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så är det. Jag klagar inte efteråt. Jag klagar nu, före.

Och frågar du kan de inte sbara, de säger bara "20% på prislistan". Hur mycket blir det?
Klart dom kan svar, eller så tar man en som kan svara.
Men jag har aldrig varit med om en hantverkare som inte kan svara om priset eller ta reda på det.
 
Fairlane
Svävande svar har jag fått mer än en gång. "Jag har inte exakt pris, men det borde vara runt 100-lappen". När fakturan kommer visar det sig vara 250:-.

Sen kan man ju tycka att folk får skylla sig själva, men då får man också acceptera att folk tänker att alla hantverkare är lurendrejare.

Riktigt så lätt är det inte heller att fråga om priset. Det ser vi ju exempel på dagligen i forumen. Allt från hantverkare som tycker att privatpersoner är jobbiga jävlar som ska veta vad allt kostar, till företagare som ger priser ex moms och markföretag som tycker att de avtal de har mot företag är utmärkta att använda mot privatpersoner och att alla borde förstå att en offert på X ton självklart inte kommer att räcka utan det är helt ok om det blir 10-100 ggr mer.

Jag lägger hellre skulden på den som avsiktligt vilseleder än den som blir vilseledd.
 
  • Gilla
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
Vvs företagare skrev:
Precis! Har aldrig sett en tråd om restaurangerna som säljer vin för 3-500kr flaskan när dom köper det för 60kr. Folk begriper heller inte att påslag på inköpspriserna kommer att leda till att företagen vill köpa in grejor så dyrt som möjligt när det då leder till större förtjänst.
Nu springer jag inte på restaurang så ofta, och dricker inte vin heller men frugan gör det (dricker vin alltså). Vi har aldrig stött på att servitören säger att det här vinet kostar egentligen 800 spänn men ni får rabatt och behöver bara betala 300 spänn.
 
  • Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.