37 922 läst ·
291 svar
38k läst
291 svar
SVD:"Han vägrar betala el-firmans skyhöga påslag"
Prismässigt är dessa marknader rätt lika varandra.Mikael_L skrev:
Minst lika enkelt är det att ta in aktörer som kan vittna om att GNP-prislistan är rena hittepåsiffror som absolut ingen betalar. Dessutom är detta vittnesmål sant. Skicka PM när det är aktuellt så visar jag mina faktiska priser från någon av de större grossisterna och då är jag ändå inte ens i elbranschen.Mikael_L skrev:
Jo, i domstolen kommer det verka som att man agerar på olika marknader.
Jag menar helt enkelt att hantverkaren ganska lätt kan bevisa att hens priser är normala, det är ju bara att langa fram GNP-prislistan, och ta in någon annan aktör ifrån branschen som vittne som intygar att det är helt sant, och normala priser.
Sen är det ju frågan om det verkligen är så lätt att hitta din typ av aktör. Att "lura" kunder är en sak men frågan är hur många aktörer i branschen det finns som är beredda att ljuga i rätten och påstå att GNP-priserna faktiskt betalas. Mened är ett synnerligen allvarligt brott med upp till fyra års fängelse i straffskalan. Jag tor inte speciellt många aktörer är villiga att blåljuga i rätten när de inser digniteten av sitt handlande och hur svårt de skulle ha att klara sig undan påföljd.
Det räcker inte med att hantverkaren visar prislistan, en prislista betyder ingenting om priserna inte tillämpas.Mikael_L skrev:
Det är ju detta som många butiker fått smäll på fingrarna för, finns en tråd om XXL här som tar upp det vill jag minnas. De anger sina rabatter mot "listpriser", men eftersom de inte kan bevisa att produkterna verkligen säljs till dessa "listpriser" så räknas det som vilseledande.
Edit: Här finns t.ex. en artikel om detta
https://www.svt.se/nyheter/konsument/trademax-far-bota-fyra-miljoner-for-pahittade-mobelpriser
Hantverkaren måste kunna påvisa att kunder verkligen betalar priserna på prislistan.
Precis som flera har påpekat så är det inte kunden som ska behöva stå för täckningen när hantverkaren gör dåliga affärer.
Kan upplysa att i kundens inlaga till Tingsrätten fanns i bevismaterialet bland annat flera skärmdumpar från BH med de verkliga priser som elfirmorna betalar.Mikael_L skrev:
Jo, i domstolen kommer det verka som att man agerar på olika marknader.
Jag menar helt enkelt att hantverkaren ganska lätt kan bevisa att hens priser är normala, det är ju bara att langa fram GNP-prislistan, och ta in någon annan aktör ifrån branschen som vittne som intygar att det är helt sant, och normala priser.
Och kunden kan alltså precis lika lätt bevisa de priser som denne åberopar som de normala.
Så jag tror att rätten kanske kommer få lite svårt att navigera i detta, och utslaget riskerar att bli någorlunda slumpmässigt.
Men nu ska ju rätten, enligt lag, generellt döma till konsumentens fördel när osäkerhet råder, så jag tror det finns en övervikt till ett sådant domslut.
Elfirman å sin sida borde väl i motbevisningen i så fall kunna prestera utskrifter av fakturor från grossisten och det lär inte bli så lätt. Har läst här på BH att vissa av grossisterna har en tjänst för utskrift utan rabatter - att presentera detta för tingsrätten tror jag inte är tillrådigt.
Redigerat:
Det var inte så jag tänkte.Alfredo skrev:
Man kommer ju alltså istället berätta att GNP-prislistan finns och den är korrekt såsom hantverkaren i tvist visar den.
Sen i nästa andetag berättar man att iom en del köper material för flera miljoner om året så får de en bra volymrabatt.
Men visst, det är helt klart uppförsbacke, de flesta vågar/orkar inte låta det gå till rättslig prövning, kanske någon advokat också avråder. Och så sitter vi här helt utan rättsfall att luta oss mot för att se hur sakerna ska bedömas.
Det finns rättsfall om just den paragrafen (lagen.nu)Alfredo skrev:
OK detta är din uppfattning om vilket pris hantverkaren ska ta ut om ni inte avtalat om annat pris innan. Undrar varför du tar detta tyckande som någon sanning.
Sanningen enligt konsumenttjänstlagen är dock "36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."
Lagen är inte i närheten av att antyda att hantverkaren ska "kunna underbygga fakturan" med exempelvis sina egna inköpskostnader.
Den säger att hantverkaren har bevisbördan. Om man sedan tittar väldigt snävt på prisberäkningssätt kan man såklart begränsa sig till konsumenttjänster inom elinstallation, men det står också gängse pris, och då blir plötsligt jämförelse med byggmarknaden och näthandel relevant.
Sedan ska man kanske titta bredare än bara el och konsumenter. Då finns det plötsligt hel annan branchpraxis i de tillgängliga standardavtalen (AB, ABT, ABS).
Skulle det inte blivit förlikning hade elinstallatören haft de väldigt svårt att komma nånstans utan att visa leverantörsfakturan
Japp, ungefär så är det nog,Nötegårdsgubben skrev:
Det är som så att vi inte misstror Ica. Och om vi gör det röstar vi med fötterna och går till en annan affär.
Med hantverkare är det annorlunda, där köper man i första hand hantverkstjänsten, i andra hand matrial. Och många upplever sig bli uppskörtade på materialet.
Men kan du bevisa på annat sätt än att visa upp ärliga inköpskvitton att du inte lurar dina kunder är nog de flesta nöjda med det. Det kan exempelvis vara en allmän varukorg där du visar dina priser mot elbutiks eller Bauhaus eller någon annanstans där en konsument lätt kan handla. Är du då drägligt konkurrenskraftig nöjer sig nog många med det, oavsett vad du själv köper prylarna för.
...och tillsammans med ett hyggligt gjort arbete så är det nog inte svårare än så att få nöjda kunder.
Skillnaden mellan hantverkaren här och ICA är ju att ICA faktiskt talar om priset på varorna i förväg. Medans hantverkaren vilseleder kunden med snack om "rabatt" på priser som han egentligen inte betalar.
Fast som kund borde man kanske ta sig en funderare över rimligheten i att en leverantör skulle sälja varor under sina inköpspriser.N Nerre skrev:
Jo, jag reflekterade också lite över det, men det är ju inte helt ovanligt att produkter t.ex. reas ut för att man vill tömma ett lager. Ibland så händer det också att man anser att det är viktigare att ta hem affären än att göra maximal vinst (fast det är nog extremt ovanligt bland hantverkare
).
Men när nån pratar om att sälja saker under sitt inköpspris så bör man kanske som kund fråga varför man får en sån stor rabatt. Har hantverkaren saltat timpenningen så mycket att han kan bjuda på en del av priset på prylarna?
Men när nån pratar om att sälja saker under sitt inköpspris så bör man kanske som kund fråga varför man får en sån stor rabatt. Har hantverkaren saltat timpenningen så mycket att han kan bjuda på en del av priset på prylarna?
Det är nog ingen som tror det. Men de flesta tror nog att grosisten har bra priset och det är rimmligt att en storkund har 15% rabatt. Då förväntar man sig inte ett pris långt över handeln.
Men "20% rabatt på mitt inköpspris" betyder ju att han säljer grejerna 20% billigare än vad han själv betalar för det.
Det är en annan sak att säga "20% rabatt på ordinarie inköpspris", då kan jag förstå att man menar att man har fått rabatt på grund av större inköp och kan ge den rabatten till kunden.
Exempel:
Styckpris 500 spänn styck.
Pris vid köp av 100 stycken, 400 spänn styck.
Om då hantverkaren betalar 500 spänn och säljer för 400 spänn är det rätt suspekt.
Om hantverkaren betalar 400 spänn och säljer till kunden för 400 spänn är det mer rimligt.
Även om hantverkaren köper 100 stycken för 400 spänn styck och sen säljer enstaka för 500 till kund är det rimligt.
Men om hantverkaren betalar 300 i styckpris och 200 om han köper 100 så är det inte rimligt att han påstår att de kostar 500 spänn och säljer vidare för 400. Särskilt inte om kunden kan köpa själv för 200 spänn styck i valfri nätbutik.
Det är en annan sak att säga "20% rabatt på ordinarie inköpspris", då kan jag förstå att man menar att man har fått rabatt på grund av större inköp och kan ge den rabatten till kunden.
Exempel:
Styckpris 500 spänn styck.
Pris vid köp av 100 stycken, 400 spänn styck.
Om då hantverkaren betalar 500 spänn och säljer för 400 spänn är det rätt suspekt.
Om hantverkaren betalar 400 spänn och säljer till kunden för 400 spänn är det mer rimligt.
Även om hantverkaren köper 100 stycken för 400 spänn styck och sen säljer enstaka för 500 till kund är det rimligt.
Men om hantverkaren betalar 300 i styckpris och 200 om han köper 100 så är det inte rimligt att han påstår att de kostar 500 spänn och säljer vidare för 400. Särskilt inte om kunden kan köpa själv för 200 spänn styck i valfri nätbutik.
Det är nog ingen som tror att man får ett lägre pris än inköpspris.
Plötsligt kom jag på att hantverkarformuläret borde vara det som är gängse prisberäkningssätt för hantverkartjänster mot konsumenter.Alfredo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och då blir det plötsligt väldigt naturligt att hantverkaren redovisar sin självkostnad mha leverantörsfakturor
Hur blir det då i fallen denna faktura är satt i GNP - x% som brukar sägas förekomma?harry73 skrev: