Jag har svårt att förstå hur någon kan lova en kund rotavdrag???? Det är ju nått som man som företagare inte har någon som helst makt över. Däremot kan man ju tala om hur mycket ROT kunden max skulle kunna få

Det kan inte lova, men uttrycker sig klantigt ibland. Inte sällan vid muntliga förfrågningar.

Fairlane
I artikeln som länkades till så fanns det en annan länk till en liknande diskussion för ett år sedan. https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/september/han-forsvarar-saltad-faktura/

Här talar man om ett enväg utanpåliggande uttag för 268 kronor och 143 kronor metern för vanlig vit kabel (vad det är framgår inte).

Thomas Ericson, vd för Instalcobolaget Ohmegi Elektro och tidigare styrelseledamot i EIO/Installatörsföretagen i 10 år försvarar dock priserna och säger följande:
Och vad är ett rimligt pris för ett vägguttag som en elektriker har hämtat hos en grossist? Om du har betalat 30 kronor för det och uttaget har legat i en servicebil i flera veckor och åkt 25 mil så är 90 kronor billigt. Är man missnöjd med priset och känner att en faktura är saltad får man ta upp det med sin leverantör.
Jag kan acceptera 90 kronor för uttaget under de förutsättningarna, men inte 268:-. Det verkar dock vara mer normalt att uttaget hämtas ut hos grossisten i samband med arbetet och kunden betalar för resor till/från grossisten, så då faller ju det argumentet.

Har uttaget legat i en bil i flera veckor och åkt 25 mil skulle jag förvänta mig rabatt. Uttaget är ju gammalt och kan ha fått skador.

Tänk om Ica skulle säga "Maten har legat i butiken i flera veckor så du får betala extra för den".

Betala extra kan jag göra om hantverkaren istället för att plocka det som finns i bilen tar en extra runda till grossisten för att få sprillans nya grejer. Men då betalar jag hellre extra timpenning för hantverkarens jobb att hämta grejerna än att betala ett materialpåslag som kanske vida överskrider värdet på hantverkarens merjobb.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Har uttaget legat i en bil i flera veckor och åkt 25 mil skulle jag förvänta mig rabatt. Uttaget är ju gammalt och kan ha fått skador.
Ja herregud. Det måste ju vara fullständigt utslitet efter 25 mil i bilen. :surprised:

Undra förexten hur långt det åkt från fabriken... :thinking::giggle:

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Om jag får betala 90 kronor för uttaget som legat i bilen och slippa betala för att det skulle hämtas så skulle jag vara nöjd. Sen finns det andra som föredrar att betala elektrikern 45 min för att hämta ett "nytt" uttag och kanske bara betala 40 kronor. Vi är olika och det är ok, bara man är överens med sin elektriker och nöjd.

Detta kanske har behandlats tidigare i tråden, men om hantverkaren tar ut någon av form av avgift eller ersättning för produktförmedling så kallas det i vanliga fall för försäljning. I de fall hantverkaren då säljer en produkt till en privatperson så måste det även innebära att hantverkaren åtar sig garantierna och reklamationsrätten som konsumentköplagen ger konsumenten. Då blir det inte tal om att ta betalt för att åtgärda eventuella brister/fel som uppdagas inom 3 år efter försäljningen och installationen, och som inte kan härledas till vanskötsel eller felanvändning. Har någon tänkt på det perspektivet?
Jag tror att med rätt advokat på konsumentsidan, så skulle detta kunna få ganska stora konsekvenser för hantverkarna. Jag tror nämligen inte att någon är så intresserad av att åka och laga eller byta kranar, termostater, uttag, brytare, osv "gratis" upp till 3 år efter utfört installationsarbete.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tror nämligen inte att någon är så intresserad av att åka och laga eller byta kranar, termostater, uttag, brytare, osv "gratis" upp till 3 år efter utfört installationsarbete.
Det finns det nog en och annan som gör.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns det nog en och annan som gör.
Tror du? Jag har aldrig varit med om eller ens hört talas om en hantverkare som, när jobbet är avslutat och klart, återvänder utan att ta betalt.

Det är väl precis så det är med garantierna på normala elinstallationer.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är väl precis så det är med garantierna på normala elinstallationer.
Ja, på TJÄNSTEN. Men hur är det med produkterna? Om en elinstallatör kopplat fel så är det nog praxis att man kostnadsfritt åtgärdar, men är det verkligen så om ett uttag går sönder (plasten spricker tex), en dvärgbrytare är defekt, en kran läcker, osv.?

Mikael_L
Jag åker lite då och då på garantiärenden för "min" firma. Inget som lastar kunden om det är fel på det material eller de produkter vi tillhandahållit.
(Ja givetvis även vid montagefel eller annat skit bakom spakarna)
Det känns tillräckligt pinsamt att vi måste störa kunden efter utfört jobb, när allt bara borde vara frid och fröjd och bara full funktion istället.

Ibland kan/orkar vi klämma åt vår leverantör på olika sätt, alltifrån full alem-09-garanti som även ersätter våra omkostnader för utbyte, till att nöja oss med bara en ersättningsprodukt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ok! Ja, då återgår jag till tystnad :) Jag har bara aldrig hört eller varit med om det.

Mikael_L
Jag kan ju inte tala för alla firmor, utan bara berätta om en, så du kan fortfarande ha mer rätt än fel... det kan inte jag avgöra. :)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag blir genuint förvånad över att det finns dom som tror att elinstallatörenas garantier inte även gäller det matr som dom sålt. ???
Ps
Den stora orsaken till att installatörerna inte vill hålla på med lågprissortimentet är väl just faran för garantijobb som är en mycket dyr hantering.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.