37 923 läst ·
291 svar
38k läst
291 svar
SVD:"Han vägrar betala el-firmans skyhöga påslag"
https://www.svd.se/han-vagrar-betala-el-firmans-skyhoga-paslag
Äntligen säger jag! Nu får det vara nog!
Äntligen säger jag! Nu får det vara nog!
Efter detta är det fritt fram att hänvisa till nätpriser om de krånglar, under förutsättning att kunden vinner men jag har svårt att tro annat. De har ju dessutom lagt på 25%...
Och , det visar på det sjuka fenomenet, vilket kanske gör att folk börjar tänka efter och fråga efter pris först, inte bara en rabatt på någon ospecad lista.
Och , det visar på det sjuka fenomenet, vilket kanske gör att folk börjar tänka efter och fråga efter pris först, inte bara en rabatt på någon ospecad lista.
Det är ofta irrelevant och ett typiskt elektriker försvar. ockerpåslagen ofta är horribelt höga så oavsett om de tog 100 sek för lite i tim så gör det kanske en tusenlapp på fakturan, påslagen gjorde minst 17 tusen.U Uffe A skrev:
Jag tycker inte att det är ointressant vad timdebiteringen var. Om den var hög är det nämligen ännu mer graverande.
Räknat baklänges på ROT-avdraget låg arbetskostnaden lite norr om 10 kkr, så 25 kkr i materiel. Skillanden som de anger, 17 kkr, ger att materielpriset kanske borde varit 8 kkr (+ ev påslag, det framgår inte hur de räknade). Således ca 200% påslag totalt, vilket får betraktas som i nivå med taxiskojarna som hänger i frihamnen och lurar turister. Att detta förekommer i branschen sänker anseendet för alla hantverkare, även de som är bra.
All heder till Nils Petter, det ska bli väldigt intressant att följa detta. Är det någon som har koll på hur man får fram målnummer hos TR så att det går att följa upp?
Man kan med fördel också läsa kommentaren från en Johan Skinnars där han försöker blanda bort korten och prata om hur man räknar ut påslag istället för att kommentera orimligheten att fakturera 13 kr/m för FK. Det är verkligen ett fascinerande beteende.
Räknat baklänges på ROT-avdraget låg arbetskostnaden lite norr om 10 kkr, så 25 kkr i materiel. Skillanden som de anger, 17 kkr, ger att materielpriset kanske borde varit 8 kkr (+ ev påslag, det framgår inte hur de räknade). Således ca 200% påslag totalt, vilket får betraktas som i nivå med taxiskojarna som hänger i frihamnen och lurar turister. Att detta förekommer i branschen sänker anseendet för alla hantverkare, även de som är bra.
All heder till Nils Petter, det ska bli väldigt intressant att följa detta. Är det någon som har koll på hur man får fram målnummer hos TR så att det går att följa upp?
Man kan med fördel också läsa kommentaren från en Johan Skinnars där han försöker blanda bort korten och prata om hur man räknar ut påslag istället för att kommentera orimligheten att fakturera 13 kr/m för FK. Det är verkligen ett fascinerande beteende.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja han skriver dessutomtommib skrev:
Hmm frakt, minimumkvantiteter och långa ledtider när elektrikern åker till grossisten och hämtar? Knappast.
Att internetsidorna visar priser exklusive moms är nog väldigt ovanligt om de säljer till privatpersoner. Även om så inte är fallet förklarar det inte påslag på flera 100%.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Skinnars är rätt rolig med sitt sätt att klaga på hur de har räknat också, för om man räknar som skinnars säger att man skall. Så blir det just de siffrorna som tidningen skriver.
Problemet här är väl att man jämför äpplen med päron. Nätbutikens pris mot elfirmans pris som är baserat på en grossists listpris.
Jag försvarar inte elfirman, felet ligger i hela prissättningssystemet där grossisten har ett uppblåst pris som sedan har hemliga rabatter av okänd nivå.
Om något kostar 100 kr i nätbutiken tar grossisten 300 kronor. Hantverkaren får 60% rabatt och betalar 120kr, samtidigt som han ger kunden frikostiga 25% rabatt på listpriset, dvs 225 kr. Bara med påhittade procentsiffror alltså.
Jag försvarar inte elfirman, felet ligger i hela prissättningssystemet där grossisten har ett uppblåst pris som sedan har hemliga rabatter av okänd nivå.
Om något kostar 100 kr i nätbutiken tar grossisten 300 kronor. Hantverkaren får 60% rabatt och betalar 120kr, samtidigt som han ger kunden frikostiga 25% rabatt på listpriset, dvs 225 kr. Bara med påhittade procentsiffror alltså.
Nej, det är det man inte gör. Man jämför äpplen med äpplen och uttag med uttag. Det är samma. Då blir det ointressant att prata om rabatter hit och dit, mer än som grund för ett fällande för bedrägligt beteende. Det är priset till kund som är det intressanta, inget annat.K kindvall skrev:Problemet här är väl att man jämför äpplen med päron. Nätbutikens pris mot elfirmans pris som är baserat på en grossists listpris.
Jag tror inte hantverkaren betalar mer hos grossisten än vad nätbutiken tar, så det korrekta är snarare att hantverkaren får 85% rabatt och betalar 45:-. Kanske ytterligare nån % vid årsskiftet i kickback på årets omsättning...K kindvall skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
K kindvall skrev:Problemet här är väl att man jämför äpplen med päron. Nätbutikens pris mot elfirmans pris som är baserat på en grossists listpris.
Det är inte riktigt äpplen och päron. Även internetbutiken köper varorna från grossisten, är med i samma rabattsystem, och tjänar pengar.
Internetbutiken har alltså ungefär samma förutsättningar för sin handel, som elektrikern. Så i ditt exempel, så har elektrikern troligen 70 - 90% rabatt. Om nätbutiken kan sälja varan för 100 kr. I många fall så får du kanske betala 100 - 200 kr i frakt från internetbutiken, men du får betala en - två timmars (beror på om det är frukost hos grossisten) arbetstid när elektrikern åker och hämtar hos grossisten.
Det som däremot ÄR en skillnad, är att du som köpare får längre ledtid på din beställning hos internetbutiken, än där elektrikern själv hämtar eller får leverans från grossisten. Så servicemässigt är det äpplen och päron.