"– Vi installatörer måste börja ifrågasätta grossisternas priser. I dag har vi en situation där kunderna kan köpa från e-handeln till ett pris inklusive moms som är lägre än det pris vi betalar från grossisten exklusive moms."

Stämmer verkligen det, eller är det ytterligare en snyfthistoria för att försöka hålla liv i systemet? Jag har väldigt svårt att tro att en firma som jobbar i elbranschen betalar mer hos sin grossist än vad en vanlig konsument betalar för exakt samma prylar på t ex elbutik.
Om det vore så måste man väl ifrågasätta varför dom fortsätter att handla hos grossisten?

• Gilla
Excel och 3 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Stämmer verkligen det, eller är det ytterligare en snyfthistoria för att försöka hålla liv i systemet?
Det stämmer definitivt inte! På enskilda artiklar, javisst. Men absolut inte överlag som uttalandet antyder.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
De har ju ofta rabatter på 75% och mer. Jag har handlat en hel del elartiklar av en släkting som har elfirma. Det var alltid billigare än på nätet...

useless useless skrev:
"
Om det vore så måste man väl ifrågasätta varför dom fortsätter att handla hos grossisten?
Hört uttrycket "det finns inga gratisluncher" tänk på det och gå in på valfri grossist en fredag förmiddag.

Försök applicera den här prismodellen på någon annan tjänst, typ taxi:
"Jag tar 200 per timme jag kör er, sen tillkommer bränslet som bilen drar. Men jag är schysst och drar 20% på priset." Sen att han köper soppan för 45 kronor litern håller han tyst om.

• Gilla
Excel och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att en firma som jobbar i elbranschen betalar mer hos sin grossist än vad en vanlig konsument betalar för exakt samma prylar på t ex elbutik.
Så länge de kan tjäna pengar genom påslagen så överväger väl de andra "perks":en som grossisterna ger; gratis frukostbuffé, årsbonusar, utlandsresor, konferenser/kickoffer och annat mysigt. Personligen har jag full förståelse för det...vem skulle inte vilja ha sån relation till leverantörer? Jag har i mitt yrkesliv också haft speciella perks från vissa bolag, och det är verkligen trevligt. Men, det är i alltid slutkund som betalar för dessa saker och det blir ju extra tydligt när steget dit är så kort som det är när det gäller hantverkare som jobbar åt privatpersoner.

EDIT:

Det jag skrev ovan ger kanske intryck av att jag är positiv till detta system, det är jag verkligen inte. Tvärt om tycker jag att det är helt förkastligt! Problemet är ju att det inte finns någon insyn i hur mycket den här kulturen kostar för slutkunden. Det är i mina ögon organiserat bedrägeri, underblåst av hela branschen.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Det känns ungefär som att alltid handla mat på macken och sen beklaga sig över att grannen handlar mycket billigare på Willys...

Jag förstår precis hur modellen fungerar och att den kommer att finnas kvar så länge det finns tillräckligt många som betalar, men det jag vänder mig mot är att man blir sur eller överraskad för att nån annan är billigare. Vad är det som säger att inte elektrikern kan gå in på t ex Jula och köpa ett Elko RS vägguttag för 99:90 om han tycker att grossisten är för dyr?

useless useless skrev:
Vad är det som säger att inte elektrikern kan gå in på t ex Jula och köpa ett Elko RS vägguttag för 99:90 om han tycker att grossisten är för dyr?
Då är det ju mycket svårare att vilseleda kunden om denne kräver att få se kvitto på inköpen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bara för att ni ska få en inblick i hur priserna är hos grossister och näthandeln.
Första raden Elbutik, andra raden Elektroskandia, tredje raden Ahlsell och priser inkl moms
E1831386 Renova uttag 165:-
255:-
210:-
E 1830122 Trend brytare 83:-
130:-
90:-
E 1835070 Aqua stark 102:-
150:-
80:-
E1420275 Eljo takdosa 159:-
250:-
162:-
E 1421319 VP2 dosa 46:-
70:-
45:-
E1402580 PMflex slang 550:-
550:-
320:-
Detta är mina priser och mina rabatter är numera inte dom bästa men EJ bland dom sämsta.
Så var snäll och sluta med allt skitsnack om att man "helt säkert" kan handla billigare hos sin elgrossist. Speciellt ni som inte vet utan bara gissar.

• Gilla
fgo och 8 till
  • Laddar…
Det beror naturligtvis hur mycket omsättning du har. En mindre firma får naturligtvis sämre rabatter. Min släkting ägde en firma med stor omsättning och fick mycket bättre priser än vad jag hittade på nätet (runt 20% om jag kommer ihåg rätt det är ett par år sedan han sålde företaget). Jag betalade hans nettopriser plus moms. Jag fakturerades av företaget för inköpen.

Fast det intressanta är inte om grossisten är billigast eller inte. Den intressanta frågan är varför elektrikern fortsätter att handla på ett ställe som är dyrare än andra och sen klagar på att andra ställen är billigare eller att kunden tycker han är dyr?

• Gilla
Flummox och 4 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Då är det ju mycket svårare att vilseleda kunden om denne kräver att få se kvitto på inköpen.
Jag fattar uppriktigt inte hur så många här kan tro att man som kund kan kräva att få se sin leverantörs inköpspriser. Begär ni det på Ica också?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Om Ica skulle börja ta 50:- litern för samma mjölk jag kan köpa för 12:- på Konsum så skulle jag nog kräva att få veta varför.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Första raden Elbutik, andra raden Elektroskandia, tredje raden Ahlsell och priser inkl moms
Nu var ju påståendet att priset på nätet ink. moms var lägre än grossistpriset ex. moms. Dvs. att det skulle vara 20% billigare på nätet än hos grossisten. Verkar förvisso stämma när det gäller dina priser på Elektroskandia. Skulle sluta handla där om jag vore dig ;)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om Ica skulle börja ta 50:- litern för samma mjölk jag kan köpa för 12:- på Konsum så skulle jag nog kräva att få veta varför.
Jag skulle nog gå till Konsum jag...

Ja. Fast om ditt hembiträde krävde att du handlar på Ica då? Annars vägrar hen att ställa in mjölken i kylen och eftersom det bara är auktoriserade hembiträden som får göra sånt så måste du tyvärr betala 50:- litern.

• Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.