Man förevisar ju inte ens listpriset.

Enkel lösning: debitera listpriset för materialet och 100:- timmen så känner nagelfararna att de har gjort världens kap.

• Gilla
iMicke
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Håller med till stor del men förundras dock över hur många som beställer just denna typ av produkt/tjänst utan att ha en aning om priset på det dom beställer.

Gör de likadant när de köper en TV? En bil? En fastighet?

Så pass beställarkompetens att man åtminstone har ett hum om vad det man beställer kommer att kosta tycker jag nog att man kan kräva.
Jo, man har ett hum om att en bit kabel kostar 15 - 20 kr/m kr, inte 150 kr/m, att en strömbrytare av god kvalitet kostar strax under 100 lappen, inte 800 kr osv. Och att skruv, plugg klammers osv. har en försumbar kostnad.

Du kan inte jämföra med att köpa en TV, då köper du EN pryl, som går att prisjämföra. När du köper att en elektriker skall komma ut och sätta upp ett uttag, så behövs uttaget, några meter kabel, skruvar att sätta fast uttaget med, klammer till kabeln, kopplingsklämmor i dosan. Om du kräver att elektrikern i förväg skall lista hur många skruvar han behöver använda, och vad styckpriset är, så blir du med rätta idiotförklarad. Men så kommer fakturan där skruvarna kostar 20 kr /st, den röda plastpluggen kostar 30 kr /st. Och de 15 klammers som använts kostar 25 kr /st. Tre meter kabel kostar 500 kr osv.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Fast frågan är ju om den gruppen som lägger på flera hundra procent följer nån prislista överhuvudtaget?Jag har själv haft konto på ahlsells och jag kan inte påstå att listpriserna har varit helt åt skogen och jag har betalat listpris från dahls hos den lokala vvs nissen och vansinnigt dyrt kan jag inte påstå att det är. Däremot kan jag ju tänka mig att många tar listpriset gånger 2 och kanske mer än så om det handlar om förbrukningsmateriel som kostar enstaka kronor. och kanske även på andra varor. Det är knappast grossistens fel att hantverkaren adderar vad den känner för.

Varför lägger du sån energi på att försvara något uppenbart orimligt, i princip idiotiskt som de sk pris- affärsmodellerna för dessa sektorer inom bygg? Gör stickprov så kommer du ganska säkert fram till hur det i vågar jag säga majoriteten fall ligger till. Jag menar då främst elsidan.

Och att peka på andra områden ger inget var dumhet kan tas för sig och denna är i en egen klass. Det som ofta brukar tas upp här på BH med skyddad verksamhet i form av "behörighet" och historiskt ansett som "svårt" samt totala oförmågan inom de olika leden att agera framåt bidrar starkt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag har själv haft konto på ahlsells och jag kan inte påstå att listpriserna har varit helt åt skogen och jag har betalat listpris från dahls hos den lokala vvs nissen och vansinnigt dyrt kan jag inte påstå att det är.
Det måste vara väldigt länge sen i så fall. Eller menar du på allvar att t ex 2400:- plus moms för ett 110mm markavloppsrör inte är vansinnigt dyrt?

• Gilla
självklart och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag har själv haft konto på ahlsells och jag kan inte påstå att listpriserna har varit helt åt skogen
Inte helt åt skogen, nä snarare långt bortom skogen.

Ett godtyckligt exempel. ELKO RS infällt uttag, 1841470. Alla priser inklusive moms.
Så kallat bruttopris eller listpris: 482,50.
Mitt pris: 148,38, och då jobbar jag ändå inte alls med el och helt oförhandlat...
Eldirekt: 122,00.
Elbutik: 124,00.

Så du menar att listpriset på detta uttag är rimligt? Alla "normala" elprylar har en liknande prisbild.

• Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eller menar du på allvar att t ex 2400:- plus moms för ett 110mm markavloppsrör inte är vansinnigt dyrt?
Det beror väl helt på hur många km långt det är. ;):p

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror väl helt på hur många km långt det är. ;):p
Tror aldrig jag har sett något längre än 6m. Normalpris ligger omkring 200 kr.

GK100 GK100 skrev:
Varför lägger du sån energi på att försvara något uppenbart orimligt, i princip idiotiskt som de sk pris- affärsmodellerna för dessa sektorer inom bygg? Gör stickprov så kommer du ganska säkert fram till hur det i vågar jag säga majoriteten fall ligger till. Jag menar då främst elsidan.

Och att peka på andra områden ger inget var dumhet kan tas för sig och denna är i en egen klass. Det som ofta brukar tas upp här på BH med skyddad verksamhet i form av "behörighet" och historiskt ansett som "svårt" samt totala oförmågan inom de olika leden att agera framåt bidrar starkt.
Jag försvarar ingenting. Jag ger bara en annan syn på debatten som sådan. Olika infallsvinklar kan ju ge olika lösningar och det blir ju tråkigt om alla tycker lika och endast ser en lösning. Fiktiva låtsaspriser är såklart inte bra och ska stävjas men kunder som inte ifrågasätter och är mer intresserade än vad de är är ju inte bra det heller. Man kan ju inte bara luta sig emot att man är skyddad av samhället heller.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Argumentationen om att kunder får skylla sig själva när de blir lurade, den syns ju i andra rättssammanhang också. Det är offrets fel att gärningsmannen slår. Det är bilägarens fel att någon stjäl han fina bils osv.

Det går ju inte att ta på allvar.

• Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Har jag sagt att kunden får skylla sig själv?

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
harry73
Ni får gärna fortsätta överyga varandra att ni har rätt. Jag hoppas bara att det kommer en återkoppling när eller om det kommer en dom någon gång.
Då har jag lärt mig något och har jag rätt nästa gång.
Vet någon om killen i artikeln redan besökt tråden?

H hempularen skrev:
Det är offrets fel att gärningsmannen slår. Det är bilägarens fel att någon stjäl han fina bils osv.
Fast jag tycker inte att detta på något sätt är jämförbart med att beställa något utan att ha en susning om vad leverantören vill ha betalt och sedan bli förvånad när räkningen kommer. Kommer man inte överens om villkoren innan tar man en risk att bli "lurad" och tvingas strida för sin rätt.

• Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kommer man inte överens om villkoren innan tar man en risk att bli "lurad" och tvingas strida för sin rätt.
Hur tycker du att Svensson som vill ha ett eluttag i morgon ska göra för att inte bli lurad då? Vilket tillvägagångssätt är rimligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.